Hur gör ni till vinterutställning?
Har aldrig ställt ut på vintern förut. Hur gör ni när ni förbereder hästen inför en vinterutställning, menar då med pälsen. Tror denna tråd varit uppe förut men hittar den inte… startar en ny.
Använder ni torrschampo eller borstar ni bara?
Svansarna lär behöva schamponeras, garanterat men resten tror jag borsten får fixa och pälsglans förstås. Har ni några tips och trix?

Torrschampo (om jag tvättar alls), ibland dammsugare :-) och borstar.
Låter dem stå inne/ha täcke innan om det är dåligt väder. Jätteskitiga svansar tvättas såklart.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
borstar och sprayar. Står inne över natten med täcke
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ja badar ALLTD svansarna. Men sen tar ja torrschampo och ryktar. Mina har nästan alltid täcken på sig så de blir aldrig så där jätte smutisga. Men torrschampo och fälsglans blir perfekt till vinterutställningarna. Ibland badar ja manarna också om de behövs.

Här badas det inte annat än sommartid, då jag har kallstall. Den riktiga groomingen startar ett par veckor före utställningen med extra rykt. Dagarna innan utställningen blir det torrschamponering och tunt täcke över natten. Täcke endast för att min ponnyer har en förkärlek för att rulla sej ordentligt i spånet varje natt. Annars gillar jag den naturliga looken bäst, med fluffiga pälsar, manar och svansar - ingen olja eller så här alltså. 

Faktiskt olika måste jag säga , beror helt på vem jag ska visa , vissa är så grisiga så det går inte att borsta bort då det nästan blir lerkakor på pälsen ser jag här hemma men så är det ju en ovanligt lerig vinter också , så skulle jag få för mig att visa någon av dem så ja då får de faktiskt tvättas så är det bara .
Annars så borstar jag bara , men brukar tvätta svansen.