Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 640 ggr
Miija
0

Ang. vinterutställningar.

Hur resonerar/gör ni som visar på vinterutställningar? Går era pållar med täcke för att vara korthåriga och släta eller får de vara "häst" och visas i full vintermundering?

Jag hade funderingar kring att visa på vinterutställning men jag skulle i så fall visat naturellt i vinterpäls.

Hur går det till? Visst, utställning handlar om skönhet men jag tycker faktiskt att våra pälsbollar är vackra.Kyss Samt att de har mycket päls på vintern, vilket är typiskt för shetland.

Vore kul att höra från er som vet, hur det ser ut på vinterutställningar.

Pheobe
0

När jag har visat har de varit rena virvelmarsvinen. Tycker det är charmen med det hela att visa dom i vinterskrud. Inga täcken här inte!

Cattis
0

Inga täcken förrän dagen/dagarna innan. Mina går på lösdrift och behöver sin päls.

De flesta som visas på vinterns utställningar brukar vara rejält pälsade, så som en shetland skall vara.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Inga täcken på här alla våra går på lösdrift , utom 2 st hingstar som jag har inne nu för tillfället av olika orsaker .

De visas fram i sina långa fina pälsar ;-)

Miija
0

Gud så härligt det låter.Kyss

Hade sååå gärna åkt och sett era pälsbollar.

angabogard
0

Här uppe i västerbotten har vi nu haft ett gäng vinterutställningar, och det är väldigt lurviga pållar..benen ser ut som stockar och dom ser ut som dom svalt en tunna på tvären eller nåt. Men alla ser ju ut så mer eller mindre, och domarna går ofta och känner på hästarna för att bilda sig en uppfattning om hull mm.

Jag har aldrig täcke förrän möjligen ett fleecetäcke kvällen innan. 

Dom har ju en viss charm med all denna päls, men det går ju inte att komma ifrån att dom är så mycket finare på en sommarutställning..

men som sagt, det är ju lika för alla som tur är! För man kan ju inte skippa en utställning bara för att det är vinter..Skrattande

Milla
0

inga täcken alls dom går på lösdrift, bara täcke natten innan.

Har ju bara fux och svart, skäcken skulle jag inte ta ut på en vinterutställning för hon är aldrig vit i sina vita fältOskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Inga täcken här! Bara under natten före själva utställningen (möjligtvis)…

Skulle nog se mer konstigt ut om det kom en shettis nästan i sommarpäls bland alla virvelmarsvin :-)

Milla
0

det står ju i rasstandarden att dom ska ha rejäl vinterpäls så kommer dom då med kort päls så undrar jag hur dom blir bedömda

SofiaChristina
0

Inga täcken på,bara kvällen innan när jag gör i ordning dom.

veronica-olsson
0

Mia vill du åka på vinterutställning vilken hadde du tänkt dig.Jag åker gärna med och delar så blir det billigare och roligare.Är det Norrköping du har tänkt då eller.Hör av dig till mig via PM.

Ranni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag undrar om alla era shettisar är "smärt och fin" nu under vintern och till utst? Den ena jag hade tänkt visa, har lagt på sig otroligt… Svårt att hålla henne borta från höet oxå, då alla går ihop… 

Vad sägs om de har lite överhull?

Miija
0

Bra fråga. Damen jag hade funderingar på är som en köttbulle.Oskyldig  Hon struttar väldans med bakbenen för att magen är så "rund". Skrattande

Miija
0

Tror inte jag vågar anmäla till någon utställning alls. Har inget datum för operation, kan inte visa själv eller visninghull på pållan. Sedan har jag inga dubbdäck till transporten heller och den har ingen prioritet just nu.Ledsen

Miija
0

Kanske fel att ställa ytterligare fråga i denna tråd… Men finns det någon som anordnar en "prova-på-utställning" för oss som inte ställt ut innan?

Tänkte om man kanske kunde ha den i samband med en annan, ordinarie utställning?

Annette
0

#14. Inte vad jag vet.
Vad är det du vill prova på innan du ställer ut på riktigt?

Miija
0

Skriver svaret i den andra tråden jag skapade.

Milla
0

Du kan vara lugn mija, dom flesta är tjocka och mysiga. Dom slimmade är mycket lätt räknadeGlad

Miija
0

Så bra.Glad Hon behöver inget extra utan är som en tunna ändå. Är väl som jag…räcker med att titta på maten.

Tror hon är den typen, överlevnadshäst. Står alltid inställd på svältgräns.Oskyldig