Kostnad att hålla minishettis/liten shettis?
Hejsan!
Jag undrar hur mycket det kostar, på ett ungefär, att hålla en minishettis eller en liten shetlandsponny/månad. Om man bortser från stallplatskostnad. Men kostnad för foder, försäkring och allt det där? Hur mycket är det då, ungefär/månad?
Tacksam för svar!
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ingen som vet!? 
Mvh Felicia

Max 500:- för foder (om det är hösilage) och försäkring.
Det beror ju på så mkt olika saker: Försäkringen, är ju beroende vad Du väljer att försäkra hästen och i hur mkt , liv + vet.vård. Foder: köpa eller eget? Hovslagare tar väldigt olika också. Så det är väldigt svårt att säga (åtminstone tycker jag det)

Många tror nog att det är sååå jättemycket billigare än det faktiskt är.
Visst, det finns de som bara ger sina mini 3 kg hö om dagen och lite mineraler. Själv kör jag med fri tillgång på hö och det går åt en hel del. Jag har inte vägt och kollat hur mycket.
De har alltid tillgång till hö, ute som inne. Det blir en del spill, speciellt om man har det på backen eller golvet i stallet. Detta har jag minskat nu med en höhäck ute och i boxarna.
Speciellt hingstarna sk*tar ner maten. De sparkar ut den för att se om det finns något gott i botten, leta efter andra lukter, markera m.m. Mycket blir det då att slänga morgonen efter.
Det mesta höet i år skulle kosta mig 2:-/kg men är ännu dyrare då balarna inte väger lika mycket som bonden säger.
Det kostar lika mycket att ta ut veterinär och hovslagare till en liten häst som till en stor. I koperativstall kan boxplatsen kosta lika mycket för små ponnyer som för stora hästar. Jag skulle vilja hålla med föegående i att det kostar en hel del även om hästen är liten…
Vad försäkringen kostar kan man kolla på de olika försäkringsbolagens hemsidor. När det gäller hovslagare skulle jag ringa hovslagare i området för att höra mig för om priser, det skiljer sig nog beroende på vart i landet man bor, samma sak med foderinköp.

Det beror ju också på var och hur man bor. Mina hästar är jättebilliga
i drift….. Men det beror ju också på om det är jag eller "gubben" som räknar…. Jag räknar inte in resan när jag kör dom till hovslagaren… och resor vid foderhämtning osv… Sen tycker jag inte försäkringarna är så dyra…. men allt är ju relativt. För mina hästar (2 mini & 1 liten shettis) kostar hö ca 10 kr /dag, men jag betalar bara 1:- kg för hö.
Kraften får dom 1 dl/häst och dag, en säck räcker huuuur länge som helst… så den räknar jag inte…. Mineralerna räcker också huuur länge som helst, så dom räknar jag inte heller…
En bal spån till Dido, räcker huuur länge som helst så den räknar jag inte….
En bal torv till Titti o Thimon räcker också huuur länge som hälst, så den räknas inte heller….
Halmen dom har överst i boxbädden, köper jag till fåren o kvigorna, så det är ju inte på shettisarnas konto ens….
Ja du, det blev bara en 200:- i månaden för försäkringar och 300:- för hö, summa 500:- i månaden för 3 shettisar! Huuur billigt som helst
!!! //Erica
PS. "Gubben" räknar som sagt inte som mig
DS.
Okej, tack för svaren! :)
#2 Haha okej, så söööta ponnyer! <3
Mvh Felicia