Utställningsdeltagande!!
Känns det inte som att det är ett lägre antal anmälda pållar överlag i år om man jämför med tidigare år?
Kan det vara för ESG så att folk "sparar" på sina pållar? Eller är det helt enkelt för många utställningar?
Amor vincit omnia 
precis vad jag har funderat på. Har ju alltid hört att tex uddevalla skulle vara så himla fint och att där var så många anmälda osv osv, men vi var inte så många och där fanns en hel del strykningar
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag tar emot anmälningar för två av Shetland Nords utställningar och jag kan inte säga att jag märker av något av färre anmälningar. Utställningen i Hållnäs blev full innan anmälningstiden gick ut och vi har varit tvungna att säga nej till ett par ponnyer av den anledningen.
Till Ludvika har vi iofs bara 8 anmälda, men anmälningstiden går ut i augusti, så än finns ingen anledning att oroa sej. ;-)
Men det är klart, att vad man hört så är det inte så väldigt många här uppifrån som kommer att åka med häst till Halmstad på grund av att man tycker att det är för långt, så det kan ju bidra till att man visar i samma utsträckning på den "vanliga" utställningarna.
#2. Jag tror att bensinpriset har en bidragande orsak. Det är inte billigt att åka med häst och släp 60 mil t o r som det lätt blir till en uställning. Man får därmed vara glad att det iår hålls så pass många utställningar inom rimliga avstånd för de flesta.
Många "neråt" landet åker väl med hästarna till ESG, men precis som Pernilla skriver så är det lite för långt för oss här uppe. Tänk om det är denna värme den helgen! . Nix, då skulle jag nog inte kånka på häst 60 mil enkel resa. 
Något som det verkar vara är lågt deltagarantal för Shetland på de lokala ponnyavelsföreningarnas utställningar. (Undantag ÖPS nu i maj ca 30-35 , tror jag). Det är lite synd.

Jag har varit på de jag har kunnat vi har ju inte haft så många här nere, Udevalla och nybro och båda är ju långt borta från Halmstad , i Nybro hade jag inte även om jag hade kunnat , tycker det ligger helt fel för mig, var iof sig i Kalmar och tävlade samma dag, men då var det för dotterns skull *ler*
tror att en bidragande orsak kan vara vintern , för det är samma sak inom travet färre anmälningar till loppen , folk har inte tränat som vanligt osv..
Men nu får vi hoppas att det vänder.
Det är säkert som #2 och #3 skriver avstånd och bensinpris. + att nu när det är så många utställningar på säsongen och säsongen även är längre så väljer säkert många det som är närmast. Tidigare år när bensinpriset var mer mänskligt och utställningstillfällena per säsong var mindre så åkte kanske folk lite längre bara för att överhuvudtaget kunna ställa ut, man hade liksom inget val
Nu har man 26 utställningar i år (eller vad det är) och, som sagt, då väljer man kanske det mest "ekonomiska" och bekväma alternativet. Själv åker jag på så mycket jag bara kan och orkar och struntar för det mesta i avståndet bara för att jag tycker det är så roligt med utställningar, sen går man ju ändå i ide över vintern så då får väl ekonomin återhämta sig då 
Amor vincit omnia 
#3Vi -Öpaf-hade 39 shettisar anmälda på vår utställning nu i maj. 2-3 strykningar bl.a. min Alva som inte ville fälla. Vi trodde inte heller att det skulle bli så många anmälningar eftersom vi hade utställningen redan i maj, men de ramlade in de sista dagarna så det blev till slut 86 st. Jag tror också att vi fortfarande lider av den låååånga och sega vintern, fungerar så själv, har inte riktigt börjat komma igång med anmälningarna än. Anna jag ska åka idag och betala och lägga anmälan på posten - jag tänkte att Engla ska få vara med på Rockelsta så håll tummarna,vill inte förlora glädjen från Kvinnersta riktigt än.

#3 Jag tror att en orsak till att shetlandsfolk kanske inte anmäler till "blandutställningar" i samma utsträckning som tidigare beror på att dessa inte är kvalificerande för dubbelguldsdiplom och SUCH. Dessutom verkar de rena shetlandsutställningarna bli fler och fler för varje år.
Öpaf är ju som tidigare nämnts ett strålande undantag med drygt hälften shetland på sina utställningar sen de började med utställningar!

Jag hade gärna åkt på bland utställningar då vi har lite andra raser med , men jag hittar ju aldrig dem och de som jag har hört talas om är ju alldeles för långt borta

Jag jobbar så mycket i sommar, så jag vågar inte planera för mycket. Det får bli ett år med mindre utställningar, i alla fall där hästen är med.