Svängel?
jag har en rockard från börjes, på den finns det ingen svängel, min pappa skulle eventuellt hjälpa mig att göra en om jag tog reda på HUR man gör en…
någon som vet hur man enklast gör en svängel?
Du kan väl prova att leta på körsidor, kanske något bra tips dyker upp där..
Har du någon som kan svetsa åt dig så är det ju inga problem. Min pappa har gjort flera stycken åt mig. Är det en ritning du behöver?
/Emelie :)

Enkelt en pinne och en kort bit rep.
Knyt repet på mitten av pinnen och sätt fast den i vagnen och svängeln är färdig. Bara att köra.

#3 japp det är klart enklast. fast ta en kraftigare pinne (inte en avbruten kvist :))
annars kontakta någon svetskunnig. kolla på kuskringen.nu för lite bilder och tips osv osv.
BRA att du ska fixa en svängel. din häst kommer nu att dra mycket bättre!!
Ehhh, pinne till svängel??? Är det inte svängeln man kopplar till draglädren som sedan drar hela tyngden på ekipaget??? (Om ni fattar vad jag menar…)

japp det är det - därför är en enkel pinne inte såå smart. men det tror jag inte att carl-gustav menade heller :)
# 6 Tjaa, eftersom jag inte är så kunnig inom körning är det bäst att fråga…
Dragläder, kanske iofs skulle vara draglinor??? Draglädren är väl det som sitter fast i lokan på en loksele?

ja draglinor är rätt namn. dragläder är som du skrev det på lokan

ok, pappa skulle svätsa dit själva fästet åt mig nu, för jag har nu beställt själva svänglen från internet…
men nu har jag en fråga till 
Jag har en bröstsele och en rockard, så jag undrar: ska jag ha svänglen högt eller lågt på vagnen?? Alla pratar om "en bra draglinje" är det någon som kan förklara lite bättre hur det blir en bra draglinje?
Tack

Är det en sele med fast eller lös brösta? Draglinjen påverkas av hur vagnen fästs i selen, högt eller lågt.

det är med en fast brösta, vagnen fästs ganska lågt i "ringarna" där man brukar fästa draglinorna, har jag skackelremmarna

då bör du nog göra om skakelfästerna tror jag allt. jag kan tänka mig att du har rätt mycket vikt längst ut i skaklarna när du spänt för och att vagnen lutar frammåt!? när hästen är förspänd ska du ha ca 1-2kg längst ut i skakeln, och vagnen ska inte slå upp och ned när någon sitter i, då är vagnen "väl avvägd".
skakeln måste nog fästas högre upp på däckeln, där du nu har skackelremmarna ska draglinorna fästas. draglinjen är ju mellan bröstan och draglinorna. med en fast brösta känns det som om draglinjen blir rätt så låg.

Man kan modifiera en sådan bröstsele och få upp vagnen och därmed få bättre balans. Spänn ihop en skakelrem bakvänd och fäst den sedan i remmen som går från däckeln till bröstan och knäpp därefter på bröstan. Du behöver en extra rem att dra genom skakelremmen (där du hänger i vagnen) och fästa i selen för att hålla vagninfästningen på plats. Hänger du med? Lite svårt att förklara… Men då får du iaf upp vagnen i rätt läge och ponnyn slipper ta vikten på ryggen och du kan sätta svängeln längre ner och få en bättre draglinje.

Så jag ska ha en lågt sittande svängel??? men jag hänger inte med hur ni menar att jag ska ha skackelremmarna

Svängeln skall sitta i ekipagets tyngdpunkt. Är det en harv sitter den lågt är det en vagn sitter den högre. Draglinjen skall vara så att hästen får bästa möjliga kraft att dra. Skqaklarna skall sitta så att man får en naturlig balans i ekipaget.
Järnsvängel använder man när man plöjer annars träsvängel.
Borra hål i mitten av svängeln sätt dit en bult med ring eller kraftig läderbit runt eller u-järn runt svängeln. Träsvängel är mycket lättare att hantera. Svarva spår invid ändarna för draglinorna.
Komplicera inte för en liten rockard.
Måste bara fråga eftersom jag läser om detta med svängel precis ÖVERALLT i olika forum gällande körning; Jag tränade och tävlade i ponnytrav under ganska många år, för MÅNGA år sen och det kördes aldrig med någon svängel!
Vi tränade hästarna i stort sett dagligen, på skogsvägarna, med rockard utrustade med lättare moped/crossdäck och selen var en travsele sk remsele. Den var utrustad med däckelringar där vagnen träddes i, skakelremmar som surrades enl särskilt mönster runt skakel och ring och sen hade vi långbrösta som virades längs hela skakeln och fästes i en lite metallknopp precis framför sittkorgen.
Är detta helt borta och förkastligt nuförtiden eller? Annars vore det ju bra mycket enklare för folk som köper en rockard att inhandla en travsele istället för diverse skräpselar med kort o mjuk däckel som oftast skär in i hästens sida? Och de slipper montera svänglar, svetsa o köpa draglinor. En del svänglar jag har sett verkar överhuvudtaget inte fylla någon funktion alls!

En travsele är absolut jättebra och det enklaste att använda (om man nu klarar att sno runt remmarna rätt
). Svängeln är ju till för att DRA i, när det finns tyngd att förflytta.

#31 att köra trav och köra skolkörning är helt olika saker. i trav behöver inte hästen dra tungt och så behöver den inte samma rörelsefrihet som en häst som ska jobba i form på volt, eller ta knixiga svängar i maraton gör.
så det är väl "ok" att inte använda svängel inom travet (men det skadar såklart inte att hästen drar på ett bättre sätt..)
tycker bara det är positivt att du sett att det står om svänglar "överallt" det måste ju betyda att folk fått upp ögonen för att hästen ska dra bättre, och att de inte lika gärna köper "skräpselar".
de svänglar du sett som inte fyller någon funktion handlar ju om att kusken spänt för felaktigt. när hästen står i dragläge ska draglinorna vara spända. och när hästen går ska svängeln pendla fram och tillbaka.
Lulan; jag uppfattade inte att det var fråga om "skolkörning" eller maratonkörning utan trodde att tjejen har köpt en vanlig rockard från Börjes och ska börja motionssköra sin ponny. Det är lite det jag reagerar mot när man krånglar till det så förtvivlat för att bara promenadköra i skogen med rockard.
Sen vet jag inte om det är så positivt med egenhändigt ihopknåpade svänglar som inte fyller någon funktion, eller som i ett fall jag sett själv, skrämmer hästen från vettet då den slänger löst bakom hasorna… Tycker också att många köper för dåliga bröstselar, de som håller på med maraton köper ju knappast dessa selar eller vagnar eftersom det inte skulle hålla för en tävling ens.
Man ska kanske skilja på tävlingekipage o promenadekipage så kanske många fler vågar sig på att aktivera sina ponnnyer? Fast det är klart som Carl-Gustaf nämnde här, travselar är inte helt okomplicerade att sela på heller…:)

Det är ju även stor skillnad hur det ser ut där man kör. Är det t ex backigt tycker jag absolut att man ska använda både baksele och svängel - även om man "bara" motionskör.
På en plan travbana blir det ju inte alls samma påfrestning på vare sej ponny eller utrustning.
Jag tycker det är positivt att så många intresserar sej för att utrusta sina ponnyer så bra det bara går!

inte krånglar man till det för att man använder svängel/draglinor. det handlar om kunskap. det är inte svårare än att sadla när man lärt sig att sela plus spänna för, möjligt att det tar två min extra.
köper du en sämre passande sadel bara för att du ska motionsrida din häst och inte tävla dressyr?
håller dock med om att många köper fruktansvärt dåliga selar som endast borde få tömköras i, knappt ens säljas.
men som pernilla skrev, kör du endast på plant underlag är det inte lika viktigt med backsele/svängel. men direkt det kommer en backe får hästen det oerhört obekvämt både uppför och nedför.
Du får ursäkta Lulan men du menar väl inte att alla travhästar har det "oerhört obekvämt" under sina träningspass p g a att de saknar svängel??
Vi körde i varierad terräng, på grusväg men det kunde ju dyka upp en o annan backe men inte tusan var det några problem för vare sig häst eller kusk. Man undvek att trava i de värsta nerförsbackarna men inget mer än så. Lite tramsigt att komma med såna påstående eller att jämföra en travsele plus rockard utan svängel med en dåligt tillpassad sadel! Själv har jag en Passier Optimum till halvblodet TROTS att vi bara tränar dressyr, tävlar lokala klasser och rider i skogen - och den är inte köpt på Börjes…
Det är inte för att det tar två minuter längre med svängel för det tror jag inte, tvärtom, att sela på en travsele tar längre tid, men jag tycker bara att det blir lite orimligt kanske att alla ska ha selar som är gjorda för att köra maraton och att man ska antingen köpa en svindyr vagn eller behöva modifiera den billigare varianten direkt för att våga köra en runda i skogen!
En BRA travsele, begagnad o komplett kan man hitta för 1500-2500 kr ca och en enkel rockard ca 3000 kr, ny.
Sen skulle jag gärna få en lektion av dig här hur svängeln hjälper hästen i nerförsbackarna, i uppförsbackarna, resp i svängar som kan uppstå i skogen, på en grusväg el liknande träningsförhållande?
Gärna hur linor och annat fästes, vilken typ av linor du använder, längd på svängeln etc etc. Kort sagt lite info om svängelns alla för o nackdelar, fel o rätt monterad m m! Det hade varit intressant. Tillägg; det gäller då för körning med rockard av det enklare slaget, ej tyngre vagnar som kräver broms.

Maria_jalrup
Anledningen till at jag vill ha en svängel är att jag har märkt att nu när jag kräver lite mer av min ponny så orkar hon inte lika mycket som förr, då vill ju självklart jag göra allt så enkelt och bekvämt för henne som möjligt, eftersom jag kör henne nästan varje dag så kan det bli lite påfrestande för henne annars.
Dessutom så ska jag snart börja träna precission, maraton och dressyr för privattränare för att sedan kunna tävla någon mycket lätt lokal tävling, som omväxling för min ponny.
lulan
Jag har nu beställt en stålsvängel som vi bara behöver svätsa dit ett fäste för. Var ska jag sätta den nu? högt (så som du har) eller lågt (typ där man har fötterna?)
Tacksam för att alla är så hjälpsamma, har inte så många körkunniga bekanta, körning är inte så populärt här, mest ridning.
Hjärter dam; jag tvivlar faktiskt på att din häst blir tröttare för att du inte har någon svängel…du har inte funderat på att hon kanske behöver en periods vila istället eller mer kraftfoder?
Fast det är klart ska du ändå sätta igång att träna o tävla precission, maraton o dressyr så måste du ju ha en svängel - och kanske inte en vagn från Börjes för den lär nog inte hålla länge i maraton…
hälsn från en körkunnig, men totalt okunnig om svänglar antagligen!;)

Maria_jalrup
Jag märker att hon ej drar lika bra som förut nu när hon arbeter mer, klart att jag har höjt hennes foderstat när jag gör mer med henne och att hon har vissa perioder eller dagars vila. Och jo, enligt min tränare så ska den vagnen duga om jag sätter dit en svängel då jag bara ska tävla lokalt och här har vi bara en liten pluttig maratonbana som hon ska klara finfint med den vagnen. Vi ska även köpa en roslagavagn efter sommaren, och jag har ej hunnit börja tävla då, endast träna. Så på tävlingarna så kommer jag förhoppningsvis ha en bättre vagn.
Och en häst som man kräver mycket av drar ej bra eller bekvämt utan svängel, det är därför jag vill ha en. Och jag skrev denna tråden för att få råd om hur jag ska placera min svängel och göra den så bra som möjligt, jag kommer ju självklart inte ändra mitt val om att skaffa en bara för att du inte tycker att man behöver någon.

ska troligtvis beställa denhär selen från equilex. Är detta en bra sele eller ska jag satsa på någon lite dyrare?

oj, bilden kom ej med… försöker igen…
Självklart inte…
skulle nån kunna visa ett par bilder med svänglar och hur de sitter? (gärna "förbättrade" i valfritt ritprogram så man får se hur draglinjen går och så
) Jag skulle också tycka att det var intressant att få veta hur skaklar och draglinor fästes på selen när man har svängel (bilder alltså, som man säger: en bild säger mer än tusen ord =)

#28 självklart inte vad?

Menar du den här selen? Den har jag beställt, och jag tycker att den är jättebra.
Jag har en normalstor shettis, drygt 100cm, och har beställt en sele i strl shetland. Jag fick göra massor av nya hål, och såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte beställde en i storlek minishetland. Överallt där jag gjort nya hål så blev det långa ändar över.
Här finns massor av intressant läsning om selar och svänglar:
Hejsan alla ni glada !!!!
Jag tänkte bara säga min mening nu när ni diskuterar selar lite granna. Börjes bröst sele har jag också åt min shettis. Men jag får lov att säga att bättre kan man ha. Vagnen slänger något oerhört med den selen. Om jag först kör med den och sedan med travselen som jag har till min andra shettis är det som att åka "fotölj" i stället för "berg och dalbana". Man kan ju också undra vad som är bäst för hästen. Nu mera kör jag bara med travselen och hästarna går mkt bättre då. Ska man dra tungt kan man ju ha lång brösta osv , inget krångel alls .
Hej då
Lulan
Jag skulle vilja komentera lite utav vad du skriver.Du skriver att hästar som går i travet inte behöver rörelsefrihet.Vilket är helt fel
Hur tror du att en ponny som har en sele som inte fungerar lr hindras från att ta i rätt pga nåt fel med sele lr vagn ska kunna springa 1140m på tiden 2,07,00 t.ex.
nja där tycker jag att du har lite fel.Man ska sträva efter att alla hästar kan dra och röra sig på ett obehindrat sätt
Tycker ni att travselar är krångliga att fästa så finns det mordenare allternativ t.ex. quick hitch
snabbt, enkelt,lätt inget krångel 
/jullan

#31 ja den är det 
vilken tur att den är bra, har beställt den nu.
ok, var den mycket stor?? min shettis är ca 105-107 (ej riktigt mätt)

#32 ja den är inte den bästa, köpte den till att börja med, då det var meningen att jag bara skulle köra in henne åt ägaren, visste ej att jag skulle bli kär och köpa henne 
men jag håller med, den är kaaaaass, därför jag har beställt en ny nu.

#35 Med en bra håltång så har jag fått den att passa. Ska försöka korta ändarna så att det ser snyggt ut också. Min häst har en kort rygg och ett kort kors, så jag hade velat ha en storlek mindre på bakselen. Lädret är av samma kvalitè som börjs billiga träns, och även mycket torrt och full med svärta som den är färgad med. Färgar av sig på allt! jag tror att Muller är ca 103-105 cm. Han är inte heller mätt.
Jag tvättade selen först med sadeltvål, Om du gör det tänk på att inte gno för mycket för då försvinner färgen och lädret blir grått. Sen smorde jag två gånger med torkning emellan. Nu har jag en sele som är mjuk och smidig, jag är nöjd iallafall. Om jag i framtiden börjar satsa på körning så kommer jag att köpa en bättre. Men till min hobbykörning så duger den alldeles utmärkt.
#31 tack för länken, bra sida med bra förklaringar =) (enda problemet nu är att jag fått lite dåligt samvete pga att jag använder "vanliga" bröstselar och ingen svängel -.- (dock verkar hästarna trivas, kräver inte übermycket av dem heller för den delen))

#33 jag ska förtydliga mig - jag jämför alltså trav med den körningen jag pysslar med =skolkörning där hästen har som krav att den ska jobba i form, kunna ställa sig, samla sig, länga sig, flytta sig i sidled alltså vanliga dressyrröelser och då är det bara så att en travsele inte ger hästen nog med rörelsefrihet. men en travsele fyller såklart sitt ändamål för just travet! så knäppa tror jag inte travfolket är att de inte har en sele som är anpassad till trav. men däremot skulle det vara intressant att se en travsele och rockard med någon slags svängel annordning, kanske hästen springer bättre. vem vet? nån som provat?
ang. nått som nån skrev att jag jämförde en dålig tillpassad sadel med en vagn utan svängel. det håller jag fortfarande stenhårt på att så är det. hur ska en häst kunna jobba rätt med ryggen och formen om du har en sadel som är för trång? hur ska en häst i vagn kunne jobba rätt i form och med ryggen om den inte har en svängel som gör att dens rörelser blir friare?
självklart kan man använda en vagn och sele utan svängel om man nu inte ställer så höga krav på hästen, mer rakt fram. men ni måste förstå att svängeln är för hästens bästa. jag proppsar inte om detta för att försöka vara besvärlig eller märkvärdig. jag vill att alla ska tänka till om vad ni använder för sele plus vagn på hästen, likaså vad ni i övrigt använder för bett eller sadel..
Lulan; Jag tycker fortfarande inte att man ska jämföra en travsele + vanlig rockard med en dåligt tillpassad sadel, där har du definitivt fel.
Sen väntar jag med spänning på en utförlig förklaring från dig hur exakt svängeln underlättar att hästen ska gå i form mm? Vad konsekvenserna blir om man inte använder svängel till vanlig rockard etc?
Det pratas varmt om svängeln och dess absoluta nödvändighet men då undrar jag om någon kan förklara hur den fungerar, hur den ska sitta m m? De svänglar som jag har sett har inte sett ut att fylla någon funktion alls på vanlig rockard nämligen.
Var och en gör ju som den tycker är bäst ändå men det är intressant att få höra och lära mer i ämnet.

#40 Missade du länken i inlägget ovan?
Ifall du inte hittar den, kan jag kanske göra ett försök att förklara svängelns funktion. Kan vi vara överens om att hästen drar med bröstan? Vet ju att en del travhästar inte ens har brösta, en del förbygel men oxå att det finns olika sorters bröstor. På en travbana funkar det ju ändå, eftersom det inte handlar om att dra.
När man kör hästen med vagn i kuperad terräng kommer den behöva dra i uppförsbackarna. Med en fast brösta utan draglinor och svängel ges inget större utrymme för att hästen ska kunna röra sej obehindrat. I värsta fall kan det leda till att hästen bränner sej på bogarna. Har man dessutom en låg ansättning av vagnen (det vanliga på bröstselarna med fast brösta är att vagnen fäst med skakelremmar i bröstans dragring), blir det stumt även där och vagnen kommer fara i sidled när hästen rör sej. Inte så bekvämt för vare sej kusk eller häst. Beroende på hur väl avvägd vagnen är kan det dessutom leda till att hästen kommer få ta vikten på sin rygg, vilket inte är meningen.
Med draglinor och svängel ges rörelsefrihet åt hästens bogar och den kan dra på ett bekvämt sätt. Kan man dessutom få upp vagnens ansättning, blir det bekvämt även för kusken. Det går att modifiera en bröstsele med fast brösta så man kan hänga vagnen i selen. Jag ska försöka återkomma med bilder på detta. Det blir bättre, men kanske ändå inte optimalt eftersom bröstan fortfarande är fast.
#41 Man kan ju också säga att svängeln/draglinorna hänger ihop med bakselen, som jag tycker är lika viktig när man kör i backig terräng.
Bakselen håller emot vagnen i nerförsbacke, så att inte hela vikten av vagnen och kusken hamnar på bogarna/framdelen, utan kan pareras av bakdelen.
Draglinor och lös brösta gör också att vagnen anpassas efter rörelsen, så att vagnen följer med bättre och därmed gör det lättare för hästen.
(Bara som komplettering till det Pernilla skrev, eftersom jag vet att Pernilla kan det.)

Tack så mycket Pernilla och Linnea :)
Nja, alltså brösta/förbygel det har man i stort sett alltid när man träningskör travhästar, mig veterligen i a f. På bana används förbygel mest, inom "stortravet", inom ponnytrav tror jag att lång/kortbröstan lever kvar även på bana.
Jag hade alltid långbrösta där bröstanet var klätt med en bred fårskinnstunnel för att jämna ut trycket, bröstat satt inte på bogens nedre del utan lite i överkant. Långbröstats rem fästes sedan längst bak på skakeln, i en metallknopp. Man virar den längs och runt skakeln. Travselen gör att vagnen hamnar högre och sitter ordentligt fast, den slänger inte hit och dit, upp eller ner, som man ser att det gör när folk använder de där eländiga billighetsselarna. Skakeln sticker heller inte in i hästens sidan när man svänger då man använder travsele.
Det jag absolut kan se en fördel med det är bakselens funktion om man kör i lite brantare nerförsbackar men att dra uppför i ett brösta av den typ jag just har beskrivit är inga som helst problem. Då pratar vi enbart om rockards och sulkys, inte tyngre vagnar.
Jag vet inte hur tyngdpunkten hamnar på era vagnar men våra vagnar var ej så framtunga som jag tycker att en del blir med bröstselarna. Jag upplevde att vagnen blev ett med hästen på något sätt, det var ingen grej som skvalpade hit och dit utan den satt rejält fast vid hästen och störde minimalt. Jag har på senare år köpt en ny rockard som väl är ok men jag tycker att mina gamla var bättre när det gällde balansen och att däcken var betydligt rejälare utan att bli för tunga. Men det var ju på Hedenös tid så antagligen görs de inte längre…

#45 Smart lösning!
Du hittar färdiga svänglar på www.driveout.se

jag beställde min på www.equus-driving.se
#45 det verkar smart, men jag förstår inte riktigt hur man ska spänna för vagnen på ett smidigt sätt? O.o;;

#49 Du hänger vagnens skaklar i öglorna: Dra in skakeländen genom öglan fram till hållaren för skakelremmarna, så att dessa öglor ligger precis utanför öglan på selen (dessa förhindrar att skakeln glider ur öglan) Vagnen ligger kvar av sin egen vikt, men man kan förstås använda extra remmar att spänna fast vagnen med i selen oxå, som en extra säkerhet.
Svängel på travbanan kan jag aldrig tro att blir lagligt pga att det är så pass litet utrymme mellan kusken och hästen att någontign där skulle hästen kunna fastna i och det hela skulle kunna gå riktigt illa !!!! Kolla bilden -------------->
Komihåg : Att kolla utristningen innan ni kör ut annars kan det på
körturen bli riktigt strul
/Jullan

#51 jag tror att alla förstår att man måste kolla utrustningen, annars kan det hända något 
Vet att ni egentligen disskuterar svängel, men tänkte bara göra ett litet inlägg om selar. Läste någons inlägg om att ägaren fick göra nya hål för att selen skulle passa bättre…
Jag har själv beställt en ny sele till mitt sto som är 99 cm. Jag har tagit alla mått själv och sedan mailat dem till Agneta på Vikingponnystuteri som syr selar och jag har en sedan innan och är jättenöjd med den.
Ber om ursäkt att jag spårade ur på denna tråd…
Delad glädje är dubbel glädje :)