Vet ni om ...
att dom flesta av er måste skaffa kompetensbevis för att få köra era ponnyer efter den 5 Januari 2008?
Undantagna är dom som akut behöver åka till veterinär eller undantagsvis någon gång behöver köra max 65 km tur o retur
.
Alla som kör till utställning, premiering, hingst för att betäcka sitt sto, har enligt Jordbruksverket ekonomisk vinning för detta och kommer att behöva detta tillstånd.
Förutom detta behövs också ett tillstånd för det tänkta transportmedlet. Dvs den trailer eller lastbil som du ska köra pållen i. Den ska besiktas av miljö och djurskydd. Du behöver också ha ett utdrag från Polisen att du är fri i deras belastningsregister.
I hela EU har det sagts att under första månaderna av året ska det göras många flygande besiktningar på hästtransporter och böterna är skyhöga. I Tyskland kostar den 1500 Eur = drygt 15000:- per djur som man har med sig.
Det är ju jättebra för alla slakttransporter med detta hårda krav, men gemene man drabbar det hårt. Det är ju inte precis gratis att gå kursen.

Som jag har uppfattat det behöver inte jag skaffa något sådant tillstånd. Mina hästar är en ren hobbyverksamhet som bara går med förlust.
Men däremot mina föräldrar, vars hästar ingår i gården, måste kanske göra det. Fast det är ju jag som är ute och kör på deras hästar…

Fast enligt SJV så måste alla som har någon ekonomisk vinning skaffa beviset.
Man räknar med att åker man till en utställning så höjer det värdet på hästen, och då är det ekonomisk vinning.
Jag tror att poliserna som ska göra flygande kontroller kommer ha väldigt svårt att avgöra vem som ska ha det eller inte.

Nääääee…har jag fattat så fel?
Trodde inte att om jag åker på t.ex en utställning eller premiering, att det räknas som ekonomisk vinning.
Jag antar att du pratat med dem då du fått den infon.
Kan du PM:a mig nammet på vederbörande för detta måste jag kolla upp. Herregud! Ska man inte kunna åka 2 resor utan att det ska kosta ytterligare?

Nu har jag pratat med en mycket trevlig man på Jordbruksverket.
Om man har sina hästar som hobby och resorna under året inte är mer än ca 15 st behöver man inte detta tillstånd. Om man däremot transporterar sina hästar mer regulbundet, till tex träningar varje vecka, bör man ha tillståndet.
För oss som hyr transport är det viktigt att kontrollera att den är godkänd, annars får troligen man själv betala böterna. Även om man köper en spritt ny transport skall den godkännas. Man kontaktar då sin kommun som talar om hur man skall gå till väga.

Så skönt! Då gäller det absolut inte mig.
Ca. 15 resor…ja, då kan jag pusta ut.

#4 Det är ju märkligt att man ger flera svar på SJV. Jag pratade med dom senast idag. Kolla dessa två länkar.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/transporter.4.b1bed211329040f5080004448.html

Man kan alltså begära på t.ex bensinstation om man hyr, att få se tillståndet?
Alla som har egen gård och är moms redovisnings skyldiga måste ha tillstånd.

#6. Det står ju i annat än hobbyverksamhet. För oss som har ett fåtal hästar och ej som företag gäller det som jag skrev i #4.
Men du måste väl ha någon form av företag, så att du behöver tillståndet råder det väl ingen tvekan om.
#7. För att vara på den säkra sidan, ja det skall man göra.
Undrar verkligen om macken här vet om detta, eller ens tänker skaffa något intyg
.

#8. Det är samma som att man driver företag. Jag har inget av det, så jag behöver inget tillstånd.
#8 så har jag också fattat det som.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Precis min tanke…vet de om allt detta? Förstår de innebörden? Kan bli krångligt om/när man ska hyra transport.

Du har PM.

#12. Jag är inte säker på att alla uthyrare vet detta, inte min iaf. Jag skall hoppa in där och kolla redan ikväll, för detta kan ju ställa till en del extra besvär i fortsättningen.
Ytterligare ett skäl till att skaffa egen transport ;)

Skall alltså alla transporter godkännas av MoH, utöver att de normalt besiktigas på bilprovningen?
Det tolkar iaf jag det som, oavsett om man som förare behöver just ett kompetensbevis eller ej.
Isf måste jag se till att syrrans transport godkänns illa kvickt. 
Det blir ju intressant att se vad MoH skall kontrollera, som inte kollas på besiktningen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#15 tycker detta verkar vara hur dumt som helst, går den igenom besiktningen så har ju inte MoH något att klaga på.

#16 På besiktningen, kollas sådant som takhöjd och ventilation där? Jag har aldrig besiktigat (eller ens ägt) en transport, så jag har ingen aning?
/Cattis
#17 det vet jag inte, vår transport ska kollas i år.

#15 Besiktningen tittar ju bara på själva fordonet som sådant. MoH ska titta invändigt, kolla mellanväggar, golv, ventilation vattningsmöjligheter, fodringsmöjlgheter osv.

#15. Det kunde vara en ren pappersformalitet, man skulle kolla med sin kommun.
Återkommer strax med besked, jag ringer min kommun på direkten.
#19 aha ok då fattar jag lite mer varför MoH ska kolla

#20 Min kommun skall säkerligen komma ut och kolla på den och ta betalt enligt den "stockholmska" taxan = mkt dyrare än någon annanstans i landet. Bleh!
När min telefon laddats klart skall jag ringa o kolla. Varför har man bara en enda lur, med taskiga batterier i… när man VET att den laddas ur på nolltid?! Mkt osmart…
/Cattis
Så jag som privatperson med egen transport -05:a måste alltså få den godkänd av miljö och hälsa innan årets vinterutställningar fast jag inte behöver ha kompetensbevis??!
Då får man nog tyvärr stryka sina hästar från utställningarna om så är fallet för det är ju inte hur lätt som helst att ordna det i en handvändning.
Amor vincit omnia 

#23 Så tolkar jag det ja. Kolla med din kommun. De kanske dessutom kan inspektera den innan februari.
/Cattis
En liten fråga bara (eller två), hur ska de veta om man kör mer än ca 15resor på ett år? Behöver även privatpersoner detta intyg eller är det "bara" uppfödare mm? Har inte ens hört talas om detta tidigare…

Handläggaren på MoH återkommer till mig när hon kollat upp vad som gäller. Det åligger på kommunerna att kontrollera och godkänna transporterna = titta på dem. Såvida det inte var en nyare transport av ett märke de väl känner till.
Vad som gäller uthyrare och oss enskilda är lite oklart. Kommunerna är inte helt klara över hur detta skall hanteras, men enligt min handläggare skall det hanteras lika över hela landet.

När jag ringde min kommun att jag ville dom skulle komma ut och besikta mina lastbilar + trailern så visste dom inte vad det var dom skulle besikta. På SJV sa dom att alla kommuner har fått besiktningsunderlagen.
Jag tror inte att lilla Sverige har hängt med i vad dom själva har beslutat 

#27. Det är nog så att det dumpats över på kommunerna, så får de lösa det problemet.
Men vadå! Ska jag alltså ha ett intyg på min egen 2 år gamla transport att jag får frakta djur i den trots att den är besiktningbefriad x antal år till på garantin?? Är den köpt fabriksny som hästtransport så förutsätter i alla fall jag då att jag ska få köra hästar i den
Får jag den inte godkänd, undrar om jag kan reklamera den då?
Stackars transportförsäljare ute i landet som säljer vagnar gjorda för hästar registreringsbesiktigade mm. och sen kanske miljö och hälsa har synpunkter. Tur man inte är i den branshen. Vart f-n är det på egentligen?? Käpprätt åt H…..e!!
Amor vincit omnia 

#29 Jo, men om det är alla de punkter som Anne skrev i #19 de kollar, som inte kollats på besiktningen så är det ju en annan sak. Att din transport är körduglig, är inte samma sak som att den är djurvänlig. Men är den så pass ny, då tvivlar jag på att den får anmärkningar. Värre är det väl med gamla vagnar och importer av "okända" märken som kanske inte har samma standard som de svenska. Ingen aning.
/Cattis
Om chauffören inte är momsredovisningskylldig utan privatperson behövs alltså inget tillstånd?
Alltså måste alla ha F-skattebeviset med sig under färd som kan styrka att man är momsskyldig då.

#29. Jag tror inte du behöver vara orolig för att den skall underkännas. Men visst känns det onödigt.
Handläggaren skall återkomma om vad som gäller om man köper en helt ny transport. Det bästa vore väl om försäljarna såg till att den kontrollen var godkänd redan när transporterna säljs.

#31. Jag tog mig själv som exempel och jag behöver inte något tillstånd.
Om du är momsredovisningsskyldig måste du ha intyget och då behövs väl inte skattsedeln?
Ja jag lackar ur snart på alla dessa djä-a tillstånd och intyg hit och dit. Det dom vill uppnå med dessa regler funkar inte i praktiken i alla fall, det drabbar istället bara "småfolket". En förklädd diktatur är vad vi lever i, bara så ni vet!
Så, nu fick jag lite utlopp för vad jag känner!!
Amor vincit omnia 

#34 PMS?! :-D
/Cattis

#34. Ja, och denna regering är blå, är inte de mot diktatur
?

Ett intyg följer inte transporten. Jag frågade nämligen hur man skulle gå tillväga om man köpte en transport av någon annan. Man skulle då kolla att den var kontrollerad, ta en kopia på beviset och sen kontakta SJV och skriva upp regnumret på den nya. Man får ha flera transporter på samma bevis.
#35 Hur kunde du veta det?!? 
Amor vincit omnia 
#37 Hur ska det funka i praktiken då?
Amor vincit omnia 

#38 Det var inte så svårt att gissa som du går på :-P
/Cattis
#40 Tur att det har gått över till på onsdag då
Annars skulle det kanske kunna "förhöja stämningen" lite om man ska uttrycka sig milt!!
Amor vincit omnia 

Hur fungerar det för mig som långtishyr mitt släp?
Är det jag eller Värmlandsvagnen som jag hyr släpet av som ska fixa intyget?
#33: Jo, men om man blir stoppad i en kontroll utan ha tillstånd så måste ju polisen bevisa att man har F-skatt. Hur gör de sådant?.
Vad bra, då behöver man inget tillstånd om man inte kör släpet själv utan har en chaufför som är "privatperson".
Tänk om myndigheterna kunde kontrollera viktigare saker än dubbelkolla hästsläp. Suck! Går släpet igenom besiktningen o är fullt körbart ska det väl vara bra sen. Hur löjligt som helst.

#42. Kolla med Vv, de måste ju ha rutiner för detta, så många släp som de hyr ut.

#43 Fast jag har sett en del importerade släp som förvisso går igenom besiktningen, men som jag personligen undrat hur man kan få lov att transportera hästar i.
/Cattis
#43 Nu blir jag förvirrad!! Behöver jag som privatperson ha tillstånd eller ej på min transport?? Att jag inte behöver kompetensbeviset har jag förstått alldeles själv 
Amor vincit omnia 

#43. Det har de nog inte tänkt på ;) Undrar hur mycket poliserna själva känner till om detta, och hur de tänker lägga det på prioriteringslistan.
#45: Ja, utländska släp förvisso. Det kan man ju förstå men om man tänker sig släp som säljs här av seriösa företag. Ska ett släp göras om måste det inte regbesiktas då? eller är det bara bilar?!!

#46 Som jag tolkat det måste transporten vara gdk hur som.
/Cattis

#46. Din transport måste vara godkänd, så det tillståndet kommer du inte undan.
Varför har det inte stått någonting om dessa nya regler i pressen?? Eller har det gjort det fast jag missat det?? Jag brukar ha koll annars (tror jag i alla fall) men detta med tillståndet till transporten har jag missat! Trodde bara det var detta kompetensbevis som skulle införas!
Amor vincit omnia 
Alltså transporten måste vara godkänd av MoH även om man inte behöver kompetensbeviset. Är det så?.
#47: Nej o dessutom allt det hänger på ;-).

Lustigt att inga kurser anordnas norr om Skövde än. Slutar Sverige där mån tro.

Jag ringde till Läckösläpet. De hade inte hört ett ord om att detta med att transporterna måste godkännas.

Jag ringde Statoil Täby Galopp där vi brukar hyra transport. De hade inte hört talas om detta …
Talar just nu med en person på vägverket som heller inte hört talas om det … han håller nu på och kollar med en kollega som dessutom är medlem i en "hästklubb" (som han uttryckte det) för att se om han ev. vet något mer.
Fortsättning följer …

Kollegan på vägverket är ordförande i en ryttarförening och har inte hört någonting alls om detta … han refererade till Svenska Ridsportförbundets hemsida och att det i så fall borde stå något där, vilket ändå skulle förvåna honom.
Fick dessutom en hänvisning till att det borde vara jordbruksverket som håller i detta.
Återkommer …

#56. Jag har redan varit i kontakt med JBV och kommunen. Vad de svarade framgår längre upp i tråden.

Även jag har pratat med min kommun. Personen ifråga visste inte mycket. Hade dock gjort en besiktning, av en ny lastbil som körde travhästar till Europa ibland. Kostnaden för besiktning var 750 kr (betalt för en timme). Hon kunde inte svara på om besiktningen är något man gör en gång eller om det är något som ska göras kontinuerligt. Hon trodde inte att det skulle kollas så noga; kommunen har inte rätt att stoppa transporter på vägar för kontroll och polisen har annat att göra, var vad hon sa. Möjligen att de kunde göra någon besiktning i samband med tävling på ridklubben, men det trodde hon inte heller.
Jag blev uppmanad att själv kolla upp vad som gäller på jordbruksverkets hemsida - hon hade inte tid.
Underbara byråkrati!

#57: Som du skrivit tidigare i länken så är det vissa kriterier som gäller för att man skall behöva skaffa kompetensbevis (affärsverksamhet, regelbundna transporter, m.m.). Och i så fall skall man också ha ett intyg från MoH vad gäller transporten.
Fick du någon ytterligare information om vad som gäller då man hyr transporten?

Nu har handläggaren i Skövde kommun hört av sig. Här gäller följande:
Om man har egen transport eller skall köpa en, ringer man till MoH som gör en besiktning. De tar ut en timavgift som här är 733:-. Tillståndet gäller i max 5 år, beroende på transportens skick.
MoH kan göra kontroller på tex tävlingsplatser. Skall de stoppa bilar utmed vägarna måste polisen vara med, så det är nog inte så troligt, men det förekommer sa hon.
Hur de skall göra med uthyrare är inte bestämt. Hon rådde mig som hyrare att ställa krav på att de skaffar detta tillstånd. Det är chauffören som är ansvarig för att tillstånd finns för den transport som används, så det är bäst att kolla noga om man hyr. Gäller ju även om man lånar av tex grannen.

Rätta mig om jag har missat något.
Jag som har hästarna som hobby (dvs inte F-skatt) men kör ofta och regelbundet, tävlingar, träningar, betäckningar och dyl behöver:
- Kompetensbevis, alltså gå en kurs för att få detta. Kostnad okänd.
- Registrera mig hos Jordbruksverket som transportör, där behövs det bifogas ett urdrag ur belastningsregistret från Polisen. Kostar 800 för 5 år.
- Släpet ska vara besiktat och godkänt av Miljö och Hälsa i min hemkommun. Kostnad: Timmdebitering.

#61. Om du kör ofta och regelbundet bör du ha beviset trots att du har hästarna som hobby, enligt det svar jag fick av JBV.
Jag har hela tiden förutsatt att alla släp skall vara besiktigade av MoH, oavsett om man själv har kompetensbevis eller ej.

Måste ju krångla till detta lite också.
Jag har inte fått tag på den person i min kommun som hänvisades till av en på kommunen. Men om vi säger så här:
I min kommun krävs inget godkännande från MoH. Jag åker på en utställning i grannlänet, blir stoppad av polis och MoH från den kommunen. vad gäller då?
Ska jag bevisa att jag bor där jag bor?
Ska jag bara åka inom min egen kommun?
Jag blir tokig av alla oklara, påhittade saker som inte fungerar i praktiken…

Idag går telefonerna heta! 
Talade just med en "expert" på jordbruksverket och hon sade följande:
Kompetensintyget gäller enbart för de som bedriver någon form av transportverksamhet eller har någon form av ekonomisk vinning (även utan en firma). Här är det naturligtvis en tolkningsfråga och Sverige är tämligen generösa med reglerna. Det kan mycket väl vara striktare i andra EU-länder så man bör kolla upp detta innan man t.ex. åker utomlands med sin häst (OBS: Gäller för er som skall ner till ESG med häst i sommar!).
Om man som många av oss inte har en firma och inte har någon ekonomisk vinning
så gäller inte dessa regler över huvud taget. Detta gäller även om man t.ex. hyr transporten. Alltså, om man som förare inte är "transportör" och därigenom inte behöver kompetensbevis så behöver heller inte släpet vara godkänt av MoH.
I vilket fall så har jordbruksverket talat med svensk bilprovning och bett att de gör MoH-kontrollerna i samband med de årliga besiktningarna av transporterna, vilket de är positiva till.

Anette: kräver inte att du har svaret…bara skrev genom ditt inlägg.

#63. Det måste krävas godkännande även i din kommun, det är EU-regler. Det är bara formaliteterna som kanske sköts lite olika.

Det börjar gå in i min skalle. Sitter med blanketterna brevid mig.
Men behöver jag något mer än det jag räknade upp i #61?
Någon som vet om man måste gå kursen för kompetensbevis innan man kan registrera sig hos JSV?
Så krångligt det blev med häst 2008 =)

#66 OK.

#64. Så om man har hobbyhästar får man transportera sina hästar i vilken skit som helst ;)
Då fick jag annat svar av min kommun. Jag som chaufför ansvarar för att hyrtransporten är godkänd. Uthyraren = macken måste ju ändå räknas till att bedriva ekonomisk verksamhet.
amen nu går jag banne mig i taket. HAr precis som Lotta ett släp som är av nyare modell -04 inköpt för en hel del pengar. Så då ska MoH ut här och plocka mig på en massa pengar bara för att dom ska, jag blir galen!!!
SKa ta och ringa MoH och förhöra mig om hur det är i Landskrona kommun.

Tyvärr är väl "ekonomisk vinning" öppen för tolkning.
Svenska Ridsportförbundet tolkade 2007-12-13(senaste uppdateringen i frågan) att transport till och från tävling inte var att se som ekonomisk vinning, tills andra besked kommer.

#69: Enligt "experten" på jordbruksverket så är det du som förare som är "transportör" eller inte. Om du är det så skall du ha alla dessa bevis och intyg och så även din transport. Om du inte är det så behövs de inte.
Om t.ex. en "transportör" behöver hyra en transport så skall den transporten ha MoH-intyget. I och med detta så har vissa uthyrare valt att få vissa av sina transporter godkända av MoH för att ha dem tillgängliga även för "transportörer" och inte enbart för oss privatpersoner.
Enligt "experten" var många av dessa regler inte nya för 2008 utan har redan funnits i flera år men att det har varit lite si och så med uppföljningen. T.ex. så finns det redan MoH-regler som alla transporter bör uppfylla, även för oss som inte är "transportörer".

Jag kan tänka mig att dom kommer vara rätt frikostiga i tolkningarna i Sverige. Men utomlands och i synnerhet i Tyskland kommer inga undantag att göras.
Reglerna gäller i hela EU utan undantag. Hobby verksamhet är inte det när man har högst 3 stycken hästar?
Jag skulle kunna tänka mig att behöver man ha paragraf 16 intyg så kommer det nog att behövas ett kompetensbevis också.

Om någon av er vill ta direkt kontakt med "experten" på jordbruksverket och ställa era frågor så kan ni gärna PM:a mig så får ni hennes namn och telefonnummer. Hon var väldigt insatt och detaljerad och berättade hur det är upp till varje land att göra vissa tolkningar …

#72. Enligt din expert kan jag som inte behöver tillstånd hyra en transport som inte är godkänd då?
Enligt min kommun är det inte så. Det var för övrigt ganska överrumplade av detta.

Läste precis att kostnaden för kursen som ger kompetensbevis kostar 2200 + moms/person

#75: Precis! Enligt henne så är kravet på MoH-godkännande av transporten kopplat till dig som "transportör" och ditt kompetensbevis.
Man skulle kanske be sin kommun att kontakta henne så att de åtminstone kunde samköra reglerna över hela landet! 

Är man det minsta osäker på om man faller in under "transportör" eller inte så skulle jag varmt rekommendera att man kontaktar jordbruksverket och frågar.
Så nu har jag pratat med MoH i Landskrona och vi som bor här behöver INTE besikta vår transport om vi kör i sverige och INTE är momsskyldiga.
Ska vi däremot ut och köra utomlands så ska transporten vara besiktad.

Kompetensbeviset är jag övertygad om att jag inte behöver, men jag blir väldigt förvirrad av detta med godkännandet av transporter. Det är ju helt galet upplagt! De som hyr ut transporter är väl de som verkligen borde ha en sådan kontroll!
Jag får nog be min kommun kontakta den handläggaren, för de har ju helt olika åsikter.
Men är det som Lottie säger så behöver bara transporten godkännas om man själv behöver kompetensbevis. Så då borde ni klara er, Lotta och Milla.
Ja så sa hon på MoH i Landskrona. Men då kan man ju undra hur det blir när man åker uppåt om dom inte har samma regler över hela landet

Ta gärna en titt på följande publikation:
http://www.norden.org/pub/velfaerd/livsmedel/sk/TN2007532.pdf
Där kan man i inledningen se att nya regler infördes redan i januari 2007 som ersatte direktiv ända sedan 1991. I nuläget handlar det mest om att få en Nordisk samsyn på förordningen och en gemensam hållning vad gäller djurtransporter till och från andra länder. Det finns även ett intresse av att samordna de nationella regelverken i denna fråga.
Kanske läge att samordna regelverket inom Sverige till att börja med! 

I min kommun så säger den som ska besiktiga min lilla lastbil att hon inte kommer att göra det för att de håller på att omarbeta bestämmelserna och det finns ingen anledning att besiktiga 2 ggr. Om jag skulle bli stoppad så skulle jag hänvisa till henne så skulle hon ordna det. Det verkar vara många olika bud vad gäller besiktning av transportfordon. Personligen så kör jag så lite att jag inte behöver den där kursen inte än iallafall om jag förstått allt rätt.

Mwn då kommer ja med en dum fråga. Ja själv äger min transport. Men har inte körkort. Ibland kör kompisar ibland min pappa. Behöver då min pappa eller mina kompisar fixa tillstånd för att köra transporten? Jag har inte stuteriet som företag och kommer inte att ha det heller.
Sen vad står MoH för
?
Verkar som om detta blivit samma hysteri som för något år sedan när alla som körde hästsläp/husvagn skulle ha c-körkort även om släperna inte var så tunga… det som nu verkar bara vara lösa rykten och inte lagstadgat för oss som bara kör till husbehov.
Jag kommer lugnt vänta ut stormen även nu… däremot tycker jag det är bra att det finns för de riktiga transportörerna som lever på det.

#84 MoH = Miljö och hälsa!
Är lycklig över att jag inte åker med mina hästar på utställningar, tävlingar mm. nu för tiden. Verkar ju helt galet detta.
#84 Miljö o Hälsa

VAd jag vet så vet inte ens jordbruksverket vilka regler som gäller och jag kommer inte göra något alls förrän de kommer med klara besked över huvudtaget.
Såg tex på Halmstadstravet att de har ansökt om att få hålla en kurs där , så här har de skrivit:
Angående transporter av djur:
HalmstadTravet har ansökt om en kurs genom TYA som kommer att genomföras någon gång under våren.
Om du blir stoppad av polisen kan du hänvisa till denna anmälan.
TYA (Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd)
och på ponnytravsidad har ju Tusen också ringt in och frågat , det beskedet står där med.
Sen är det ju så att det är inte bara föraren som ska ha beviset utan även den som är med som hästskötare typ *ler* mycket krångligt och ingen som vet som vanligt.
vi bor på en jordbruksfastighet men då vi inte är något företag och inte har hästarna i något företag så ….. skiter jag i det rent ut sagt ännu så länge men har man tur kanske vi som är medlemma i ponnytravet i Halmstad kan få gå den kursen där och ev spara en peng då.

Mja…
Jag frågade min kommun om det här med tillstånd i höstas och de svarade att den dagen jag skaffar en galoppör (vi pratade om galopp kontra shettisar eftersom jag sysslar med båda) som vinner prispengar i löp så måste jag skaffa ett tillstånd att köra transport med just den hästen. (Ekonomisk vinning.) Men att köra mina nuvarande hästar (däribland avelshingst och avelsston) kräver inte ett sånt tillstånd, eftersom jag kan bevisa med min bokföring att jag inte har hästarna som huvudsaklig inkomstkälla. (Med betoning på "huvudsaklig", för lite pengar får man tjäna utan att det krävs tillstånd för transport.)
Har man däremot ett stuteri som är långt mycket större än mitt, där man faktiskt tjänar sitt uppehälle på sin hästverksamhet, då måste man ha tillstånd. (Vi pratade om vad som händer om jag skulle utvidga i framtiden.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#84 I min kommun är det tillståndsansökan för 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. Eller om du hyr ut stallplats till 4 eller fler hästar. Eller min kommun förresten, så stod det på Djurskuddsmyndighetens sida innan den lades ner så jag antar att det står på Jordbruksverkets sida nu. Så allt där under är väl att räkna som hobby egentligen!! Och egentligen, man kan väl ha 1 häst och vara företagare för antalet har väl inget att göra med om det är hobby eller näringsverksamhet.
Amor vincit omnia 

Mantorptravet kommer med att hålla en kurs, någong gång under året…det borde väl isf vara aktuellt ganska snart…?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
de godkända kursarrangörer som finns just nu är dessa:
där finns säkert en del kursdatum spikade.