Kompetensbevis för djurtransport
Finns det någon här på forumet eller om ni känner någon som har gått kursen och fått kompetensbevis för att få köra djur?
Vi har totalt missat detta och ska ner till hingstpremieringen i Holland med lastbilen. Men kan inte åka nu pga saknad av kompetensbeviset.
Är det någon som har detta bevis och har lust att hänga med ner till Holland så hojta till å det snaraste.
Pga detta så vet vi inte nu hur och om vi kan ta oss ner till premieringen.

Är nog inte någon som har hunnit gå den kursen ännu ,vet att i Halland finns det bara ett ställe som kan hålla i det och de vet nog inte riktigt vilka som behöver det , men ni räknas nog till dem som behöver det, med tanke på att ni importerar och säljer en del.

Är ju inte bara kompetensbevis är det inte så att även släp/lastbil ska godkännas av särskilda personer ( eller vem som nu håller i beviset)med?

Miljö o hälsa skall väl inspektera transporten/lastbilen och ge ett intyg på att den är gdk enligt deras regler (vilka de nu är)?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast den inspektionen är inga problem. Problemet ar ju att få intyget att få köra. I Sverige kan man få köra så länge som man har anmält sig till en kurs. Men det gäller inte i utlandet.
# 0 Anne, om det finns plats kvar på Hollandsbussen kan Ni väl hänga med där, huvudsaken = väl ATT Ni kommer dit!

#5. Kanske blir trångt med hästarna i bussen på hemvägen ;)
#6 Pållarna får väl vänta på "nästa buss" isf

Himla bra ide … jag tog tag i det på en gång och ringde dom.
Det finns visserligen plats kvar på bussresan. Men kontaktpersonerna för Shetland4fun ville inte ha oss med.
Vad ska man säga?
Så vi får väl ta personbilen då istället. Känns förbaskat onödigt och kostsamt, men vad annat att göra?
Vi bor också på de Zwaan, så vi ses väl där eller på premieringen.
Å pållarna får vänta tills alla intyg och kompetensbevis är klara 
Här riskeras inga höga böter!

#8 Ta det privat med dem det berör.
/Cattis

Cattis - Det har vi gjort. Jag svarade bara på Pyttis fråga.

#10 Ja, fast platser kvar finns det ju faktiskt inte. Stoppet sattes för länge sen.
/Cattis

#11 Jag fick besked om igår (av en av kontaktpersonerna) att det fanns platser kvar i bussen.

#12 Det finns stolar lediga ja, men det bestämdes ju innan jul att det skulle vara nog. Så om du har åsikter om varför inte du heller får åka med, efter att det är satt stopp på deltagare, så får du ta det med dem det berör tycker jag. Inte sitta o skriva här att det beror på andra skäl.
/Cattis

# 13 Men hallå …
Jag har bara svarat på en fråga som Pyttis ställde.
Jag har talat med dom det berör.
Jag har inte suttit här och skrivit att det beror på andra skäl.

#14 Jo, jag tolkar det så. Du skriver ju nämligen att du inte får åka med för att de ansvariga inte vill ha dig med. Är det fullt, så är det fullt oavsett vem som vill hoppa på i sista minuten. Det är två dagar kvar, är det svårt att förstå att saker redan är planerade och fixade? Det har inget med någon enskild person att göra.
/Cattis

# 15 Men snälla du. Vad är det som är så svårt i såfall att fixa?
Vi har hotellrum på de Zwaan, vi behöver inte ta del på middagarna om det inte skulle kunna gå att ordna. Vi har gratis inträde och katalog samt är speciellt inbjudna till middagen.
Jag kan visst förstå att man satt en deadline.
Men vad jag inte kan förstå är att man inte kan vara lite flexibel och försöker hjälpa varandra när det blir problem.
Jag ställde bara en enkel fråga om någon hade ett kompetensbevis, därefter har jag bara svarat Pyttis. Hade inte du skrivit inlägg på inlägg så hade detta tjafsande aldrig uppstått.
ursäkta mig va….men det verkar vara mkt tjaffsande överallt här. kan ni inte ta såna diskussioner privat???

#17. Överallt?? Var mer tjafsas det?
Anne: Vad TRÅKIGT! 

KÖR FÖRSIKTIGT, så ses vi där.
Alltså varför ska ni gå kursen? Det gäller inte hobby människan som bara kör till veterinär eller enstaka lokaltävling. Vänder sej främst till tävlingsryttare samt de som har ridskolor eller kör hästar utomlands
alla som lyfter moms ska ha kompetensbeviset.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#21 okej, det gör inte jag så jag slipper det
# 21…. vaaa??? Måste vi som lyfter moms ha kompetensbevis? Har jag helt missat. Vi lyfter moms för alla djur - men har väl transporterat häst max 1 gång per år de senaste åren… ska vi ha kompetensbevis för detta????
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#23 - det finns några undantag för när kompetensbevis inte behövs, transport till bete, till veterinär och enstaka transporter under 65 km, har jag för mig att det stod.
Till den som funderar över kompetensbeviset bifogas ett länktips, till organisationen som är ansvarig för utbildningen i landet. Har inte varit lätt att få tag på så mkt konkret info, men det här bör vara till hjälp: www.tya.se.
Hälsn M