Da Vincikoden
Jag har inte läst boken, men såg filmen häromdagen. Tycker det är en väldigt spännande intrig, men….
Jag fattar ändå inte riktigt: Varför "dyrkades" Maria Magdalena och varför skulle hennes kvarlevor skyddas till varje pris? Om nu Jesus var en människa - skulle det inte ha varit mer intressant att bevara hans kvarlevor? Det var ju ändå han som utförde miraklen…
Sen var det lite irriterande att den smarta huvudpersonen först i slutet räknade ut att Sophie var en ättling till dessa båda, när en annan förstod det nästan från början… 
Undrar oxå över det här med DNA. Är det ett säkert sätt att fastställa släktskap även efter flera 1000 år? Jag tänker att det måste vara ganska "uppblandat" efter alla generationer….
Är boken bättre? Värd att läsa?

Har inte sett filmen än, tyvärr, men har läst boken (två ggr). Den är skitbra! Jag tror att man har mer behållning, i vanlig ordning, av filmen om man läst boken först.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast du svarade bara på de sista frågorna…
Vad gäller DNA kan man spåra sk mitokondrie-DNA på mammans sida då det nedärvs rakt av från mor till dotter. Det är så man hittat vår s k "Ur-Eva", och via mutationer på Y-kromosomer kunnat spåra vår "Ur-Adam", de nedärvs ju från far till son.
Nu var det ett tag sedan jag läste boken, men var det inte Jesus barn som skulle "räddas"?. Jesus hade väl enligt den teorin levt som en vanlig man och fått barn med Maria Magdalena??
Tyckte boken var jättebra, men har inte hunnit se filmen. Får nog se den som DVD så småningom

Kan inget om tusenårig DNA. :-)
Och varför hon dyrkades, jag rekommenderar dig att läsa boken istället det är så mkt info i den.
I boken fattar man inte på en gång att Sophie var en ättling.
/Cattis

#3 Jag har full förståelse för att barnet skulle räddas, men i filmen är det väldigt mycket om hur Maria Magdalena tillbads… Fast det är klart att med anledning av vad du skriver om DNA så hade ju kanske hela historien fallit platt annars, eftersom den kvarvarande ättlingen var en kvinna.
Jag får nog bege mej till bibblan… 

Da vinci koden är klart värd att läsas. Skulle den vara utlånad på biblioteket kan jag rekomendera Änglar och demoner av samma författare. Lite samma sak fast med en ny story.

Vi har den på CD-bok, men jag har inte lyssnat på den.
.
#6 Även "I cirkelns mitt" är helt OK. Har kört den och "Änglar…" som CDbok i bilen.

Jag har läst alla fyra (!) och tycker att Änglar och Demoner t.o.m. slår Da Vinci-koden!
Var och såg Da Vinci-koden på bio i förra veckan och jag tycker de har gjort ett fantastiskt jobb med att filmatisera den boken! Det måste ha varit en otrolig utmaning! Förstår inte varför så många "kritiker" har dömt ner filmen - jag tyckte den var jättebra!
Väntar dock med spänning på att Änglar och Demoner skall komma till biograferna! 
#9 4? Vilken har jag missat????

#10: Nu har jag dem bara på engelska … men de heter följande:
- The Da Vinci Code
- Angels and Demons
- Digital Fortress
- Deception Point
Hoppas du kan få fram vilken det är du saknar!

- The Da Vinci Code - Da Vinci koden
- Angels and Demons - Änglar o Demoner
- Digital Fortress - ?
- Deception Point - ?
Vet ej vilken av 3 & 4 som har vilken svensk titel. I cirkelns mitt heter en bok på svenska, den sista heter Gåtornas Palats.
Den kom ut på svenska i veckan som var. Det är Dan Browns första bok - som först nu översatts till Svenska. Jag har precis öppnat den.
Håller med Lottie om att Änglar och demoner vore kanon att se på film, boken var suverän!
/Cattis

Cattis: 'Digital Fortress' handlar om en gigantisk amerikansk "superdator" och kryptografering. 'Deception Point' utspelar sig främst uppe i Arktis (vid norra polcirkeln). Det kanske hjälper dig att "koppla ihop" dem!
Kollade baksidan på "I cirkelns mitt" - Deception point" Väldigt mycket arktis, men varma vulkaner på slutet ;-)
Alltså blir det väl Digital Fortress - Gåtornas palats, ska införskaffas, bok eller CD återstår att se…

#13 Har just läst 50 sidor, och är helt fast, av Gåtornas Palats - Digital Fortress. Den verkar himla bra. Iaf fastnade jag direkt.
/Cattis
Har bara läst dem på engelska, dvs DaVinci…, Deception point och typ halva Angels… Tyckte DaVinci var bäst i början med alla koder och mysterier, sen blev det så mycket biljakt och osannolika räddningar etc men klart läsvärd och mycket intressant teori. Deception point tyckte jag var rätt dålig. Sträckläste dock den ändå. Angels… började jag läsa på semester men fick så mycket att göra när jag kom hem att jag slutade mitt i, tyvärr, den kändes bra men nu kanske jag måste börja om med den.
Är dock tveksam till att se filmen, brukar inte gilla filmer lika mycket som boken och dessutom har denna ju fått så dålig kritik och jag hör till de få (?) som brukar hålla med filmkritiker rätt bra. Gissar att man ändå lär se filmen på TV/DVD någon gång.

har både läst boken, lyssnat på cdboken och sett filmen, jättebra bok tycker jag men alla jag känner rekomenderar som en del andra av er "änglar och demoner" den ska tydligen vara kanon, har tyvär bara läst början