Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 897 ggr
Tigrou
0

Kvaltid inom travet

Är det någon som vet hur fort en treåring ska springa i ett kval.

Och hur hur lång är distansen.

Asagard
0

3.50, om inte det är ändrat??

jullan
0

3,50,00

spelar ingen rol vilken ålder

men om den startat så den har record måste den ju springa de

Tigrou
0

Tack för de svaren.

Men kör man ett eller två varv.

Johanna-Granberg
0

Jag tror att kvalloppen ligger på 1140m, det vill säga drygt ett varv.

stallupponer
0

kvaltiden är 3.50.0. om hästen inte är startad, då skall den springa sitt rekord + 15sek för att bli godkänd, men de får inte bli sämre än kvaltiden 3.50 så en häst med rekord 3.15 måste springa 3.30 eller bättre för att bli godkänd, hoppas ni förstår.

Distansen är olika, de flesta banor har 1140m som distans men vissa kör med 1640m och om de slås ihopm emd russ står shettisarna på 1660m.

Tigrou
0

#5 Okej, men vad menar du med att vissa banor kör 1640 och vissa 1140?

För inom "stora" travet ligger alltid distansen på 2140 el. 2160

stallupponer
0

#6 nä där har du fel, stora travet kör lopp från 1609 till 3140m som grunddistans.

Vissa klubbar brukar ha kval på 1140 och vissa på 1640, vilken banna ahr du närmast dig?

VeronicaP
0

De flesta banor har 1140 på kvalet utom tingsryd som brukar ha 1200

Fast syrrans häst kvalade på 2140  på storhäst tror nog att det är det vanligaste

Tigrou
0

#7 nu var det kvaldistansen jag menade det finns inga banor som kör kval på någon annan distans än 2140.

Örebro är min hemmabana.

hippoteket
0

Det är upp till varje klubb att bestämma vilken distans kvalloppet ska ha. OM jag inte missminner mig (ochj det inte är ändrat sen jag lusläste senast) så finns det max- och minimidistans för kvallopp angivet i reglementet. Loppet brukar skrivas ut på en distans som passar på resp bana. Östanåkra, Tingsryd och Tomelilla har ju banor med annan längd än 1000-metersbanorna och där placerar man ju starten så att förstavolten hamnar på en bra plats på banan, dvs inte mitt i kurvan. DET avgör vilken distans deras lopp har, kval eller tävling.

Kvalet är ju bara till för att ponnyn ska visa att den är i tävlingsmässigt skick, det finns ingen anledning att göra det till ett distansprov också.

stallupponer
0

# Ta då kontakt med Annmarie (Annis) så hjälper hon dig med allt då hon är mkt duktig o kan det mesta inom travet, du vet säkert vem hon är, eftersom du varit på ÖPAFs utställning, hon har Dante II bla. (som din primör slog 27e maj i samma klass)

Tigrou
0

Det ska jag göra, tack för hjälpen