Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 747 ggr
Milla
0

Utländska avkommer

Har ett sto som ska höjas till A i sommar, men undrar nu om jag måste göra något för att bevisa att hennes avkomma i danmark är stamboksförd.

Sen måste jag också fråga en annan sak.

Hon har två avkommer som har travat under 2,55 så då är dom ju berättigade till 20p men får jag då även räkna med dom 10 p på dom som levande föl?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Nej, poängen räknas bara en gång o då tar man ju det högsta.

Prata med avelsföreningen i Danmark om de kan skicka ngt slags intyg ifall du måste bevisa det. Premieringsförättaren räknar och kollar detta innan - men om denne kontaktar dej så är det ju redan klart o allt går smidigare.

Ps. Vill gärna veta hur det går, för jag är i samma sits ;-)

Milla
0

hm då faller det med en gångLedsen Iom att dom ändrade på ston som blivit stamboksförd i utlandet till 10 istället som innan 20 så är hon inte berättigad till höjning

[Anna-N]
0

#2: Ja, det kan ju göra en del, tyvärr!

Miija
0

Jo, men sådana ändringar är väl kul!   " ironi "

Och inte alls känns det diskriminerande…för det begriper ju vem som helst att avkomman inte kan vara lika bra om den är reggad i Danmark, som om den är reggad i Sverige.

Eller hur var det…avkomman är bättre om den är reggad i Sverige än om den är reggad i Danmark.

Ja, myntet har alltid två sidor.

Fram för borttagandet av diskriminering!    Räcka ut tungan

Miija
0

ivan.tovgaard@gmail.com

Honom kan du skicka förfrågan till Milla. han jobbar på Landskontor eller vad det nu heter. han hjälpte mig med frågorna kring Coffee's DNA m.m,

VeronicaP
0

Att det ändrades beror ju på att det inte kan kontrolleras på samma vis längre då avlen är släppt fri, så jag kan förstå den förändringen faktiskt eg även om vi också förlora på det *ler* men förståelse har jag ändå ;-)

Milla
0

jo jag kan hålla med dig veronica men jag blir tjurig då avkomman är avlad i sverige efter dom gamla reglerna och avkomman fick 41p när hon stamboksfördes.

Jaja det är bara att rätta sig i ledet ändå.

Milla
0

#5 tack jag ska ändå kontakta honom kan ju vara bra att ha OM gammel mor skulle kunna få ELIT när hon har gått bort.

AnnaLundin
0

Milla - de har tagit bort 20 p för ston som är stambokfört i utlandet, ALLA exporterade avkommor ligger kvar på sina 10 p som levande föl.

OM stoet har utländska meriter du skulle vilja åberopa för att få fler poäng än 10 så får du numera ansöka hos SSS om det.

*har själv kollat upp det, eftersom jag också har ett sto jag har för avsikt att försöka höja upp postumt*

Milla
0

#9 ok, som jag fattade det som så kan dom bara få 10p när dom stamboksförs i annat land.

Då ska jag ansöka om detta hos SSS, för jag tycker det är dumt att dom har sänkt det.

Milla
0

Anna! Vem inom SSS ska jag ta kontakt med?

AnnaLundin
0

#11 - det står inte i storeglementet…. SÅ tyvärr vet jag inte.

Kris_J
0

#0, har du kollat så att de som travat även uppfyller de exteriöra karaven?

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

Antingen är jag totalt blind eller så vet jag inte men var 17 hittar jag vad som gäller exteriören???

Milla
0

var inget jag hittade ju Oskyldig men inte ska väl alla punkterna behövas uppnå eller?

dom som har travat har fått 38 och 37p

Kris_J
0

Lägst 35 poäng vid ett års ålder.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

ok tack

VeronicaP
0

Vi har ju lite samma där ju Millan med Nisse som är född i Sverige hos oss och blev godkändhingst i Norge innan de nya reglerna , men det går kanske att ansöka om att få högre poäng på dem med då han blev godkänd innan de nya reglerna ;-) borde eg vara innan årtal och efter årtal eg för att stämma bra ;-)