behöver tips!; Regler, tävling, sele
Jag ska börja tävla dressyr och precision med shettisen och jag ska ta grönt kort så snart jag kan, men jag behöver hjälp, tips och råd!
För det första så har jag läst att svarta tömmar är lika med begravning på tävling. gäller det alla körgrenar och blir man diskad om man har det?
Jag ska köpa en ny sele till shettisen, det kommer vara HOBBY shetland selen från www.equilex.se som jag ska införskaffa. eftersom jag har fuxponny så blir det snyggast med svart, men är tömmarna där mörkt bruna eller svarta? Är det någon som köpt den bruna selen från equilex som vet hur ljus den är? måste man ha bruna tömmar så kanske det är smartare att köpa den om den är så pass mörkbrun så den passar en fux, än att köpa nya bruna tömmar för endast tävling. det vill jag inte lägga ut pengar på, för dem är ju inte direkt billiga.
Alla tips och råd inom tävling; dressyr och precision, och kanske andra grenar också ;) Vi har aldrig tävlat förut! Några bra hemsida med alla regler? har ej hittat någon än sj. Behöver spec veta regler för; tömmar, bett, hästen (när behövs det stamtavla, har ej papper på min), vad är det för licenser, papper m.m som man måste ha och sen allt annat ni kan tyckas är viktigt för oss nybörjare!

Hej!
kolla in http://www.kuskringen.nu, där finns all info du behöver.
Man blir inte diskad om man har svarta tömmar.
För att tävla lokal tävling behöver din ponny vara mätt, i högre klasser måste du ha tävlingslicens på ponnyn(löses på Ridsportförbundet) Pass måste du ha, stam är ej nödvändig för tävling i körning.

Jag har en sådan sele som är brun, fast den är ju svart med brunt foder. Snygg brun färg, men svårt att hitta tömmar i samma färg då tömmarna brukar vara ljust naturläder. Jag har en shettis 95cm hög och beställde en sele i strl shetland, En bra och robust sele men den var alldeles för stor i mitt tycke, Mycket långa dragläder och jag har fått göra extra hål överallt, den passar mycket bättre på kompisens b-ponny. Den fungerar för hemmabruk då jag inte tränar hårt, men om jag börjar tävla så skaffar jag nog hellre en mer utprovad sele. Iallafall till min ponny så hade det passat bättre med en ministrl.
Hm. Ska leta upp en bild, hittar den inte just nu.

Sådärja. Som synes på denna bilden så var selen i största laget. Bakselen är alldeles för stor, (har jag numera bytt till en mindre) Bröstan är lång och jag har fått göra extra hål, Till lättare körning är den alldeles utmärkt, men som sagt, om jag börjar träna o tävla så byter jag direkt till en mera utprovad…

#2 tack för att du visade den selen, men det verkar vara för ljust brunt, vilket inte är snyggt på fux. Jag blev tipsad av en som jag känner (burza) och hon har en shettis som är lite kraftigare men mindre i mankhöjd än min, och hon har Hobby shetland, vilket passar bra för henne. min är väldigt tunn och 1 meter manken. (se bild på min sida eller shettis.solhagens.se har ej bild på denna dator) tror du minishettis passar bättre på honom? vi ska inte tävla mycket alls. bara när det kommer lätta tävlingar som ligger nära, och med tanke på att vi bor i gävle händer det inte ofta. vi är ändå mest i skogen, har nästan ingenstans att träna här heller.
#1 måste man ha pass? är det inte vaccinationen som är det de kollar? min har ej pass, men vaccinationskort. kan man inte ta det istället?
#6 För att få starta i körtävling behöver ponnyn ha pass. Man behöver även visa upp intyg på att ponnyn är vacc mot hästinfluensa, som signering av veterinär i passet eller i ett vaccinationsintyg. Det var bra av #1 att tipsa om kuskringen, du hittar som sagt all info där.
Förutom pass och vaccinationsintyg behöver ponnyn ha mätintyg. Du behöver ha grönt kort och ha löst kusklicens i någon förening. Roligt att du ska börja tävla! Lycka till! Hälsar Ulrika.G
#6 tack men nu när du nämner allt det här är det inte säkert att vi kommer iväg. Kusklicens, kan man ta det på en ridskola, som inte har någon körning? närmsta körklubb ligger 20 mil bort.
Om man måste ha pass så kommer vi knappast att komma iväg :'( Vi har väntat på pass till Pysen från SHV hur länge som helst. det kommer nog ta några år innan de ens börjar, för de tar ju så lång tid som de bara kan på sig att fixa saker som berör deras hästar, verkar det som.
#8 Du berhöver inte prestera något för att få kusklicens, du bara betalar in till svenska ridsportförbundet. Licensen går att lösa direkt via deras hemsida! Smidigt! Du får välja själv genom vilken klubb du vill lösa licensen. Den klubben betalar man även in medlemsavgiften till.