Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4013 ggr
dajmie
0

pyttelitens bön

Lägger ut denna, tycker den är så fin.

Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt fjärde levnadsår.

På min rygg skall jag dig bära
i galopp - på solskensritt.
Men tillbaks till stallet, kära,
låt mig då få gå i skritt.

Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.

Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall
- tänk på att det är mitt hem.
Stäng min dörr mot vinden kall.

Jag vill leva för dig bara,
om min bön du nu förstår.
Då skall jag för alltid vara
din bästa vän i många år.

Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära,
till hästens evigt gröna land.

Milla
0

ja den är så fin verkligen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[LinneaDahlberg]
0

jag hatar såna där, för jag gråter alltid…

[Anna-N]
0

Den står skriven i mitt stall….

[Billan]
0

Jag har den också på väggen i stallet.

Minsanne
0

Den är verkligen fin.
Jag kommer såväl ihåg Pytteliten själv. Han stod på Huvudsta ponnyridskola. Jag red honom då och då. Kan än idag komma ihåg den mäktiga känslan när man fick rida den berömda hästen Glad
Men det var mer än en evighet sen … jösses, det måste vara drygt 40 år sen om det räcker.

dajmie
0

Han var väl en B eller C ponny, jag har för mig han var lite gul i färgen, jag kan ha fel, hadde den bönene när jag var liten, jag blir än idag tårögd när jag läser den, den ger starka minnen av mina gamla hästar.

Milla
0

var inte pytteliten vit? det har jag för mig. Hade också den när jag var yngre den satt på rummet.

dajmie
0

Eller Isabell.

[Anna-N]
0

Pytteliten var russ och isabell vad jag kommer ihåg från böckerna.

Milla
0

ja russ vill jag också ha honom till, ok då var han isabell kanske

entill
0

Ja, Pytteliten hette egentligen Hero och var ett isabellafärgat russ, e. Bodick u. Juliana. Innan han hamnade på Huvudsta ridskola och blev berömd, gick han på Stockholms gator i reklamkörning mm. Jag både körde och red honom mycket på den tiden. Han var nog C-ponny, strax över 130 cm. Har hört att han blev en bra bit över 30 år.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ThiffannyJ
0

Jag som inte levde för 40 år sen Räcka ut tungan, vem är Pytteliten? och vad blev han känd för? =)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
0

#12. Han blev kändis genom Wahlströms Ponnybokklubb, eller vad den hette. Det fanns även en serie böcker som han var med i. Vad den heter minns jag inte men huvudpersonen hette Fia.

UG
0

Jag läste dessa böcker! Kommer mycket väl ihåg hjälteponnyn pytteliten, det var många svartvita bilder i böckerna. Han var med i ett ponnylopp vill jag minnas och Fia blev utskälld av stallchefen eftersom "Hästarna går alltid i fösta hand"  (oj vad gammal jag känner mig nu)

dajmie
0

Kommer ni ihåg Lotie böckerna, Lottie på rymmen mm, hon som skrev dom här böckerna hadde russ och bodde i Fåglum, hon heter Lottie Ullgren, hennes man jobbade i Grästorp inom djursktddet, hon ställde ut mycket på Nittiotalet.

Trim
0

Va!! Har ni ridit på Pytteliten fy tusan vad avundsjuk jag blir. Var själv med i klubben men inte förstod jag att han stod så nära min egen ridskola Vällingby.

Visste ni att Lussan är med i en av böckerna. minns jag inte fel så är det en hoppbild när det är tre ryttare som hoppar ibredd. Pytteliten i mitten.

Minsanne
0

#16 Jag red på Vällingby senare också. När var du där?
På huvudsta kunde man hyra ponny en heldag om man ville. Hero var ju den som var mest upptagen, men ibalnd hade man chansen att få honom.
Är det ingen här som läst Jill böckerna? Jag lusläste dom när jag var liten. Jag tyckte dom var så jättebra. Annika böckerna också,
Oj, vilken nostalgitripp det blev Skrattande

dajmie
0

Att Pytteliten var ett Russ hadde jag ingen aning om, ja detta kan man kalla Nostalgi.

Trim
0

# 17 Jag började -72 och slutade 86 (när jag flyttade till Karlstad första gången, Och blev bosatt här permanet från -88.) Har ridit för Mats, Pia, Eva L och Agnetha

Favvisar Mac, Dacke, Fini, Crown Från det jag var tretton skötte jag Eva Durmens hästar Bravad Chans Hartha.

Hade dock en mellanperiod och hade hand om Gustaf Nyblaeus hästar Jigolo och Manolito.

Trim
0

Böcker: Lotte, Britta, Maria och Annika, tyckte att Jill var sådär…Gunnilla Woldes böcker om Twiggy var ytterliggare favoriter i min bokhylla.

Denna kommentar har tagits bort.
Minsanne
0

#19 Jag var i Vällingby 68 o 69 så det kanske var före din tid då.

RebeckaSvensson
0

#2 Du är inte ensam om det, jag gråter också när jag läser sådana saker.

Milla
0

så nu har jag börjat rota fram mina ponnyklubben böcker. Ja vilken nostalgi tripp, kommer ihåg att jag hade det där W på min ridhjälm.

Britta och Silver var mina favvo bland dom böckerna.

Annette
0

Jag gillade nog Maria och Prinsen bäst. Men det fanns flera bra serier.

Trine
0

Usch ja ,den var fin o nära till tårarna blir detGråter.Har inte hört el sett den förr.. 

Britta o Silver, Pysenböckerna och Windy serien dom tre serierna var jag som galen i.Allra helst Windy den vita vilda hingsten!!Räcka ut tungan

Läste även jill fast jag kommer inte riktigt ihåg dom..

dajmie
0

Jag har nog läst den här bönen tusen gånger, och varje gång kommer tårarna, när jag la ut den igår och läste den igen kom tårarna, det slår aldrig fel, särskiilt sista versen, jag skulle läsa upp den för Emelie igår, det gick bara inte.

Benjamin
0

Lotten eller Lottie böckerna var mina favoriter om jag minns rätt. Den handlade om en handikappad flicka som red in ett gotlands russ om jag är rätt på det?

Trine
0

Ja läsa den högt funkar nog inte för mig heller…GråterTillräkligt att läsa den tyst…

Hua jag kom att tänka på Polly(24 år)hon var i uruselt skick när jag köpte henne, ägde henne bara i tre månader sen fick jag se mig besegrad och låta henne gå till sin vila..tänk va mina tårar rann då….Det var ju en barmhärtighetsgärning i rätta bemärkelsen då  för henne…

Borde ha varit ägaren som gett henne den vilan.men hon tänkte sälja henne som barn /körponny om jag inte tog henne, polly  var bara skinn o ben.Blir så arg när folk gör så…bara för att dom inte kan ta det sista beslutet..

Hennum
0

jag har läst massvis av dom där gamla böckerna, trots att jag är lite för ung för att göra det. kul när jag o mamma kan sitta o prata om gamla hästböcker som vi läst båda. jill, annika o britta känner jag igen mest. så mysiga.

väldigt fin dikt detdär. ibland börjar man gråta av sånna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

anakin
0

Jaa hörrni,snacka om nostalgi. Jag har också läst alla böckerna,bäst tyckte jag om Maria o Prinsen,

Ni som var med på den tiden: undrar inte ni som jag vem som vann ponny'n dom alltid lottade ut i  Wahlströms-böckerna???

Nån som vet?

/Anki

Annette
0

#31. Det kanske inte är avgjort ännu ;)

christ
0

Nu bryter jag tråden,men nån som vill ha mina gamla hästböcker? Min mor ska flytta från huset till lägenhet och har inte plats för mina gamla böcker…har inte plats själv.Nån som vill ha mot fraktkostnad,synd om de skulle hamna på tippen…

Miija
0

Hur många böcker är det? Kan du uppskatta vad frakt kan tänkas bli? Är det Wahlström-böcker?

Åhhh, vill ha. Rädd att det blir väldans dyrt hit bara…

christ
0

*34 Var i bor du? Själv är jag Värmlänning…

Miija
0

Ca. 7 mil norr om Kalmar.

christ
0

*36 Ska kolla imorrn hur många böcker som finns kvar.restern kan jag skicka och frakten kan vi nog komma överens om,jag fixar inte att morsan ska skrota alla mina böcker…..

dajmie
0

Det fanns en känd Shetlandsponny på sextiotalet som kallades ponnypop, hon bodde med Jojja i en lägenhet och åkte hiss med honom, Jojja var med och startade upp sss, han dog dessvärre för några år sedan, en mycket kunnig herre.

Annette
0

Det var Joja Lewenhaupt, han fotograferade även mycket.

dajmie
0

Ja han var en mycket duktig fotograf.