Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1602 ggr
zettan
0

Hobbyverksamhet

Ja startar en ny tråd. De här med tillstånd för att transportera hästar ska ju inte gälla dom som har hobby verksamhet om ja har fattat de rätt. Men vad räknas som hobby verksamhet? Har det med sin inkomst i hobbyverksamheten att göra eller handlar det om antalet hästar?

Milla
0

hobby verksamhet då lyfter du ingen moms. Så har jag fått det förklarat för mig från miljö och hälsa i Landskrona

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

okej då kommer inte ja behöva sätta min pappa på kurs då blir han glad Glad. för moms de tar ja inte ut. Sen har ja inte sålt ngn häst bara köpt Fundersam.

Charlotte-Aveback
0

Det här verkar till stor del vara en tolkningsfråga … och det är nog därför man får höra olika från olika håll.

Å ena sidan, precis som Milla skriver, så handlar det om i fall du har någon form av firma (momsredovisning, m.m.). Å andra sidan, så kan du också anses driva en verksamhet även utan firma, om du t.ex. tjänar en stor del av din inkomst på denna verksamhet.

Du kan läsa lite mer om det här: http://www.norden.org/pub/velfaerd/livsmedel/sk/TN2007532.pdf

Se kap. 1 inledningsvis.

Har du ytterligare frågor skulle jag rekommendera dig att kontakta Jordbruksverket direkt så att du kan få så korrekta svar som möjligt på dina frågor.

dajmie
0

Har pratat med Jordbruksverket nu, har man en rörelse och åker mycket med hästarna åker man på och gå kursen, det som jag blev mest irriterad över var att komun ska besiktiga kärran, jag frågade vad dom har för kompetens som svensk bilprovning tydligen inte ska ha, det kunde hon inte svara på, men det är bara ett syfte, dra in mer pengar.

Minsanne
0

#4 Maria … när du besiktar ditt släp så bryr sig dom bara om att det är i körkondition. Dvs dom bryr sig inte om vilket golv du har, eller hur inredningen ser ut, eller ventilationen i släpet. Dom kollar ej heller väggar eller tak. Därav besiktningen av en från Miljö o Hälsa. Men jag kan hålla med dig om att bilbesiktningen skulle gott kunna ha med det också så det blev gjort på alla transporter med automatik.

Jag trodde att hade man så pass mycket hästar att man är tvungen att ansöka om § 16 då trodde jag också att man hade en rörelse.
Har jag fel?

[Anna-N]
0
Charlotte-Aveback
0

#4 & 5: När jag pratade med Jordbruksverket så fick jag beskedet att de har tillfrågat svensk bilprovning om de skulle kunna ta hand om även MoH-besiktningen framåt och fick svaret att de var positiva till det. Nu återstår förstås att vänta och se när det i så fall träder i kraft …

Camilla
0

Men när jag prata med SJV så sa han att den här besiktningen som miljö o hälsa skall göra skall ev skötas av bilbesiktningen i framtiden INGET ÄR KLART ÄNNU!                                         Det som är klart som ingen har nämnt i detta med de nya transportreglerna är att man skall ha ett intyg från rikspolisen att man har en prickfri historia bakom sig rörande djur. Har man inte det så får man inte i heller alla de andra intyg som krävs.           Bra tycker jag!

[Anna-N]
0

#8: Det nämndes i tråden Vet ni om om detta med belastningsregistret, men jag vet inte om någon tänkt på det, för inga diskussioner har det iaf blivit om det.Oskyldig

Men det är väl det enda bra med det hela att folk som missköter djuren även ska hindras från intyg så de kan bedriva verksamhet.

dajmie
0

Om jag ska vara ärlig förstår jag inte vitsen i allt detta, men dom har kollat golvet på besiktningen nu sist, jag tycker allt detta är befängt.

Milla
0

jösses, var ska detta sluta??? Visst det är bra att dom har koll på att man är prickfri angående djur MEN vad händer om man blir stoppat utan några som helst intyg, tar dom då djuren ifrån en??

Nu har jag inga som helst problem att få det där intyget från rikspolisen men jag undrar just hur 17 dom ska kunna kolla upp alla som har djur som dom fraktar.

Charlotte-J
0

Golvet kollas visst på besiktningen Anne! Har själv fått nerslag på ett golv på en gammal transport jag hade för flera år sen, det var bara att gilla läget och byta golv i den.

Amor vincit omnia Kyss

zettan
0

Man kanske ska ta och kontakte skattemyndigheten ändå och kolla vad dom säger. Ja har hittills inte fått ngn som helst inkomst på mina hästar och ja har fått höra från vissa håll att det är hobby verksamhet om man tjänar x antal pengar.

White_Trash
0

#13 Sambon ringde till skattemyndigheten här för många år sedan pga att han blev arbetslös och hans a-kassa vägrade ge honom ersättning pga att han stod som delägare i våra hästar. Så han skulle fylla i att han har företag tyckte dem. Han ringde skatteverket som sagt och de bara skrattade åt honom och tyckte det lät skitdumt för inte sjutton kunde våra hästar gå med vinst. Ren hobbyverksamhet ansåg dem. Då hade vi ändå ett 10-tal hästar men de kostade ju betydligt mer än vad de drog in. Vet inte hur det är idag, men då var de verkligen inte intresserade. :-)

zettan
0

#15 aha okej =) ja har ju bara 4 hästar så då kanske de kommer skratta åt mig också då.

Trine
0

Vet nån vart dessa "kompetenskurser" hålls?Vilka som ansvarar för dom?

AnnaLundin
0

#10 - besiktningen av transportfordonen är till för att klargöra att det är lämpligt att transportera djur i. För oss som har köpt vedertagna hästtransporter är det nog inga problem, men jag har sett en hel del hemmabyggen av diverse slag genom åren och dessa kan jag absolut anse bör kontrolleras noga…

#12 - bilprovningen behöver inte alls kolla golvet på släpet, eftersom det inte har med trafiksäkerheten att göra. Alltför många tror att golven alltid kollas och kör runt med halvruttna golv utan att vara medvetna om det. Jag har hittills aldrig varit med om en kontroll av golvet - däremot kan de kanske göra det av fri vilja ändå, men som sagt, de behöver inte kolla golvet.

#16 - Kurser anordnas av www.tya.se och www.kompetensbevis.nu

till alla - det är en väldigt flytande gräns för vad som anses vara ekonomisk verksamhet eller inte, för alla som ligger i gränslandet. Det finns inga prejudikat, så för egen del drar jag gränsen vid hobbyhästinnehav à la min granne, vars 2 hästar aldrig lämnar gården annat än med ryttare på ryggen, för att vara på säkra sidan… Åker man på tävlingar, träningar eller utställningar så kan detta göra att hästarnas värde ökar och vill de hårddra det så kan de anse att DET ska räknas som "ekonomisk verksambet" - alltså även om man inte direkt tjänar några pengar utan fortfarande bara har en massa utgifter.

SofiaChristina
0

Personligen tycker jag det här är skit,kan dom inte lägga ner pengar  och tid på de som vanvårdar och misshandlar djur istället,detta är rent nonsens.

AnnaLundin
0

#18 - detta är faktiskt ursprungligen infört JUST FÖR ATT försöka klämma åt dem som transporterar djur under vidriga förhållanden. Vi som har rent mjöl i påsen drar vårt strå till stacken genom att visa det.

SofiaChristina
0

#19 hästtransporter i så dåligt skick går inte igenom i en besiktning,och de som sitter och kör obes, kommer man inte åt iallafall.

Annette
0

#20. Jag tror tyvärr du har rätt.

AnnaLundin
0

#20 - alltså… det finns ju fordon som används för djurtransport som inte är LÄMPLIGA för ändamålet, av andra skäl än "dåligt skick" som underkänns av bilprovningen. Och transportörer som inte begriper sig på djur som transporterar dem. liggande, skadade, döda, på varandra etc. Djur som inte komemr överens tillsammans i gruppboxar etc.

När det nu kommer en tydligare lagstiftning blir det förhoppningsvis lättare att klämma åt dessa…

Trine
0

#17 Tack för länkarna.

Hmm,jag är ju i gråzonen men jag var o kollade på anmälda till några kurser,namn som Helena lundbäck.maria gretzer mfl är anmälda o jag är ju ljusår från deras "verksamheter" …

funderar över det där med uppfödning,gäller det så fort man tar ett föl om år eller ? man går ju inte pluss direkt.iof har jag ju registrerat stuterinamn…oh va jag blir snurrigFundersam

AnnaLundin
0

#23 - skälet till att just De har anmält sig till de tidigarste kurserna på året är nog att de transporterar hästar utomlands. Där MÅSTE man ha det med sig redan nu, här i sverige räcker det att ha bevis på att man är anmäld till en kurs - än så länge…

Alla har vi olika verksamheter.

VeronicaP
0

Vet också att det räcker att du har anmält dig till en kurs s´å kan man hänvisa till det om man nu skulle bli stoppad av polisen , hm jag fick inte plats förrän i dec ;-) :-).

Tycker det är skitlöjligt att släpen som är köpta ska godkännas av miljö och hälsa som knappt ibland vet vad som är fram och bak på en häst.

AnnaLundin
0

#25 - Fast å andra sidan läste jag nånstans att hästtransporter av kända märken (nyare årsmodeller kan man väl förmoda) är godkända, det ska bara skrivas nåt papper om det som förtydligar vilket transportfordon som ska användas i transportverksamheten och att detta ÄR lämpat för att transportera djur i. Dvs så att jag inte köper en gallergrindsläpvagn och transporterar ponnyer i….

zettan
0

ja ha då kan man väl lägga ner sin verksamhet ¨då för ja får aldrig min pappa att sätta sig på 2 dagars kurs och plugga. Så då är de väl kört antagligen. Gråter

Annette
0

#27. Jag tänker inte ta det där kompetensbeviset, så det tror jag inte du behöver göra heller. Mitt är utan tvekan hobbyverksamhet.

Milla
0

mitt är också utan tvekan hobbyverksamhet. så jag tänkter inte heller gå någon kurs.

Charlotte-Aveback
0

Detsamma gäller för vår del.

sanne
0

Jag hoppas fortfarande att min man får det genom jobbet (lastbils chafför) för vi är ju momspliktiga.. men jag står inte på reg. av verksamheten, men då får inte ens Fredrik åka med i bilen… hmm..Här visste miljöskydds ombudet inget alls om besikt. av släpet, jag kommer bara att avvakta o se vad som händer känner jag…

zettan
0

då får ja också ta och avvakta vad som bestäms i framtiden.

Miija
0

Va??    Förstod jag detta rätt?

Om Fredrik, som har får/har beviset (samt är den som är momsreggad på gården) får han inte åka med i samma bil som du kör, med din icke ekonomiskt givande häst/verksamhet, utan att du ska tvingas ha samma bevis?

Men hur ska myndigheterna kunna veta om man t.ex ska släppa av maken någonstans på vägen?

Säg att detta är fel uppfattat av mig…

AnnaLundin
0

#31 - det måste vara med en ansvarig skötare när hästarna transporteras och denne skötare är det som ska ha kompetensbeviset. Skötaren kan vara identisk med chauffören men måste inte vara det. Alltså, är du med när pållarna transporteras så räcker det uat tdu har beviset.

sanne
0

#34 men menar du att det måste finnas en till i bilen som ska ha komp. bevis utbild.??? nu fattar jag inget alls..

jag hade ju tänkt att strunta i den utbildningenOskyldig men att göra kontrollen på transporten…ja ja vi får se hur sjutton allt ska gå till bara man kan få svar från någon enda vettig människa

Miija
0

Nej, jag tolkade Anna som att det kan vara samma person som både kör (kompetensbevis) och agerar skötare.

Du behöver alltså inte ha en som kör + en som ska vara skötare= båda ska ha kompetensbevis.

zettan
0

Här snurrar de runt som sjutton. fattar inget

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit i kontakt med miljö & hälsa på komunen, jordbruksverket samt dom som håller i kurserna för kompetensbevis. Så nu är transporten besiktigad av kommunen det är en Boj vagn-07 och ansökan inskickad, anmälda till kursen. Ang vem som behöver göra detta så har vi en bra artikel om det. Se bifogad fil.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

zettan
0

Detta får ja nog be min mamma läsa för mig sen för de var den minsta lilla stilen ja någonsin har sett Räcka ut tungan

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bra pyramid som visar lite lättare vilka som ska ha beviset…

/Therese.

zettan
0

#40 vart har du hittat dessa filer? Finns det ngn hemsida där ja kan se den i lite större format?

Dior
0

/Therese.

zettan
0

#42 hm ja får inte länken att fungera Gråter

Annette
0

Nu fungerar länken.

zettan
0

TAck Skrattande

zettan
0

ååå nu e ja glad. efter att ja läst igenom de repotaget som länkades. Pappa och ja har diskuterat och läst igenom detta. Detta gäller inte oss och de känns nu otroligt skönt. Då ja hade gråtit många tårar om ja varit tvungen att sälja mina småttingar. Så nu ska ja krama om dom extra mkt i morgonSkrattande