Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3575 ggr
Stall-Stjarna
0

Vikt på ryttare?!

Hur mycket max bör en ryttare väga på en mindre shettis, i detta fallet ett sto på ca 85cm. Vad är "lämpligt"? Vad anser NI?

PP
0

Jag har satt en gräns på 25 kg på mitt sto som mäter 84 cm.

ElinLilja
0

Har aldrig haft en sådan liten men jag slutade rida min minsta (92 hög) när jag vägde 35, sen beror det ju lite på hur hästen är byggd också.

SHV-Pysen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är 1 meter och väldigt tunn, men han har galopperat hur oberört och glatt som helst med mer än 50 kg när han var 4. (om ni undar var det han som började springa)

StuteriSolo
0

VI har ca. 35 kg på vår minsta(87 cm), men han orkar ju mer om det är en kort ridtur en enstaka gång. Men regelbunden ridning en längre tur, 35 kg.

Annars upplever man ju inte att shettisarna har större problem med tyngd på ryggen, de kan busa på bra ändå i rena glädjen att få komma ut:)

Klasselover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran shettis är ju inte mini, utan normalstor, 101cm, och hans medryttare väger 40kg. Det är längden som spelar roll också, hon är 155cm, så hon är för lång, men han har inga problem med det (dom rider dressyr). Min större shettis, 118cm har samma ryttare, men orkar även mig under t.ex. uteritt då vi oftast tar varsin, och jag väger 60kg..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Stall-Stjarna
0

Tack för alla svar =)

Min systers flicka väger ca 30kg o då är det ju säkert ingen fara om hon "åker med på ryggen" en stund ute i skritt….

ElinLilja
0

#6 Tycker jag absolut inte, vikten kommer han klara galant.

Jag har 45 kg som absoluta max vikt på mina normalstora shettisar, ca 102 höga och av det kraftiga slaget. Skulle aldrig komma på tanken att ens låta något skritta någon av dom som väger en bit där över. Bättre att då leta upp nya små ryttare