Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1222 ggr
Milla
0

Hur mycket ensilage/hö??

Nästa fråga på ämnet foder.

Hur mycket brukar ni beräkna per häst och dag i grovfoder giva?

Om ni ger fri tillgång hur många balar per vecka/antal hästar ger ni då?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Det lustiga är att det gick åt MINDRE hö när de fick fri tillgång… kanske gjorde det att det blev mindre spill till hagarna med en storbal. Men med fri tillgång trro jag det gick år 3,5-4 kg per häst och per dag ungefär och när vi porttionerade ut 4-5 kg per dag…

cinna
0

1,5 kg hö/100 kg häst

Ger det till både stor och liten i mitt stall…

Cattis
0

Jag ställer ut fritt med hösilage. Jag ställer ut 6 balar per vecka á 300-350 kilo. Detta delade i vintras 28 shettisar på, varav 6 var årsföl/åringar.

Jag upplever det som extremt mycket spill. Det beror mest på att jag inte har foderhäckar och att hästarna därmed drar ner en massa mat på marken som de äter, sover, pinkar och bajsar i. Sådant som sedan givetvis inte äts upp.

1800 kg per vecka (om man räknar på 300 kg/bal)
delat på 28 hästar = ca 65 kg per häst/vecka
delat på 7 dagar = ca 9 kg per häst och dygn.

Fast, det har räckt 10 dagar nästan varje gång vi ställt ut balarna (ja det har då varit minusgrader så att maten hållit att stå så länge), så då blir det ju "bara" 6,5 kg per häst och dag.

När jag ställer ut balar försöker jag beräkna at tdet skall finnas en bal per 5-6 hästar, då tycker jag att det blir lagom med plats och att alla får komma fram och äta i lugn och ro. Även de som är lägre i rang. Tycker det funkar perfekt, förutom at tdet är svindyrt. Det lutar åt att vi kommer att ge fritt i vinter igen, men både hö och hösilage - plus att vi kommer att lägga ut dagsgivan varje dag istället. För att minimera spillet. Och kostnaden.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Ca 3,5-4 kg hö/per dag och häst.

Väger allt hö, dels för att man har koll på hur mkt hästarna äter och för att minimera en massa spill. I vinter har det dock varit lite extra åtgång vid den allra kyligaste perioden.

nallebjörn
0

4-10 kg per ponny

VeronicaP
0

här går åt ca 2,5 ensilage balar i veckan *normalstora* och vi hade i vintras 22 hästar hemma tror jag det var , men även då 2 halvblod, i new forest , 1 welsh och ett russ , resten shettisar..

Milla
0

hos oss gick det åt ca 500 kg på 14 dagar och det var 2 vuxna ston, 1 två åring och 2 åringar (dessa tre hingstar) samt mot slutet även en 1 årig dartmoor.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallupponer
0

svår fråga, har ju blandat med amkor, ungdjur o ponnyer av olika storlekar, men ja räknar med 6-7kg hösilage på shettis o 8-10 på russen om dygnet.