Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1315 ggr
JennyStaaf
0

Fråga till hingstägare..

Hej, detta är en fråga till er som har hingstar i avel!

Om ett främmande sto går tom efter betäckning med er hingst, hur gör ni då med det stoet året därpå? Erbjuder ni fri ombetäckning?

Själv har jag hingstar av annan ras. Vi erbjuder alltid fri ombetäckning nästkommande år om stoet inte blir dräktigt. SH´s stoavgift och dagavgift får man dock betala. Vill man inte komma med samma sto får man byta sto om man vill.

Nyfiken på att veta hur det vanligtvis går till med shetlandshingstar!

VeronicaP
0

Det har faktiskt bara hänt 1 gång här fast jag fick besked först om att de var dräktiga ,de tog nämligen inte om här heller gick här i 2 mån,ägaren testade de hemma mot sina unghingstar visade inget då heller men  sen kom det inget föl året efter så jag tror ju då att de resorberade.

Då är ju kravet tycker jag att de måste ultra dem så man är säker på att de inte är dräktiga för då kan de få komma tillbaka på samma vis som du har , annars får de inte det.

Har inget eget sto som det har hänt med heller så …

nallebjörn
0

som stoägare tycker jag också att man bör ha kollat så stoet är dräktigt eller inte. Ultraljud eller blodprov. Sen är det ju upp till hingsthållaren. Men jag skulle hellre åka tillbaka till en som släppte lite på priset

Hanna-D
0

Än har jag inte råkat ut för att ett betäckningssto gått gall. Tycker nog att det beror på stoägaren - är bakt. prov taget? Vad visade det? Var stoet i tillräckligt gott skick för att betäckas osv.

Om stoet är i dåligt skick eller inte blev dräktig pga infektion så tycker jag absolut inte att man ska få fri betäckning nästkommande år - man ska lämna stoet i så gott skick att hon har alla förutsättningar att bli dräktig. Så tycker jag Glad

alvasens
0

#0     Vad händer om inte stoet tar sig andra året heller ? Det kan ju bli så att man till sist står där med en hel flock ston som inte tar sig.Eller gäller det bara året efter ?

VeronicaP
0

Men tar inte stoet sig så borde det vara henne det är fel på ett krav som jag hade haft att de måste ha kollat stoet innan de återkommer i såfall..

Ellinor Johansson
0

#4  De första åren som hingstägare lät vi också stoägarna komma tillbaka om det inte blev något, men det blev som du skriver ohållbart till slut.

#5 När vi införde det kvavet försvann problemen.

hippoteket
0

Jag har inte haft många ston som inte fått föl efter betäckning. Och jag kan inte påstå att jag har någon bestämd policy om detta, utan det har löst sig på olika sätt. Ett sto som kastade fick betäckning för halva priset året efter, ett som inte blev dräktigt betäcktes inte om igen, de fick en gratis skoning i stället…

Annette
0

Hur gör ni som har väldigt gamla hingstar? Språngavgift eller dräktighetsavgift?

kacka
0

Ja, jag har det som policy, MEN vill att stoet undersöks så den inte bär på bakterier eller har dåligt med ägg.

JennyStaaf
0

#4 det gäller bara året därpå. Jag skriver på betäckningskvittensen "fri språngavgift 2007 om stoet ej blir dräktigt". Det gäller alltså inte vid dött föl.

#8 jag har en gammal (welsh)hingst, 23 år. Jag tar 1.600 kr i språng och 2.400 kr i levande fölavgift. Fritt språng året därpå som vanligt om stoet inte blir dräktigt.

Det känns som jag är alldeles för snäll mot stoägarna när jag läser hur ni andra gör. Men jag gör likadant som jag blev behandlad innan jag skaffade egen hingst 2001! Jag fick alltid komma tillbaka till "min" station för fri ombetäckning om det inte blev något föl, och - jag fick byta sto om jag ville. Jag fick till och med byta hingst om jag önskade. Jag hade så att säga en "betäckning till godo", och det är så jag gör mot mina stoägare.

Annette
0

#8. Låter hyggligt, tycker jag. Äldre hingstar behöver inte ha sämre dräktighet, men själv har jag haft otur när jag använt sådana. (Ej shetland.) Åkt många mil för gamla beprövade hingstar men utan resultat, tyvärr.

PP
0

Tycker du har en sympatisk inställning, Jenny! Iofs rör det sej inte om några stora pengar i shetlandsvärlden, men "det är ju tanken som räknas". Dessutom måste det ju ligga i både hingst- och stoägarens intresse att det ska bli resultat av betäckningen..?

paparatzi
0

#12 Öh! Undrar om det inte är en welsh hon menar?

Cattis
0

Sympatisk inställning, det håller jag med om. Oavsett ras.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cim-Zetterblom
0

Jag har tänkt att lämna levande föl garanti till stoägare som betäcker med min hingst. De kommer få komma tillbaka en gång för ombetäckning om stoet går tomt, kastar, reabsorberar, eller om fölet är dödfött. Precise som #0 så kommer SH:s avgift och dagavgift dock tillkomma. Ett grundkrav för att alls få betäcka hos mig är att stoet är friskt och i bra kondition (som hos de flesta). Det är upp till ägaren av stoet om de vill kolla upp henne för större chans att hon tar sig, de får ju bara komma tillbaka "gratis"en gång.

Som #12 skriver så har jag också ett intresse av att det blir föl efter min hingst. I hundvärlden (vi har kennel också) är det en oskriven lag i vår ras att man får para om sin tik om hon inte tar sig första gången så för mig känns det som en självklarhet att erbjuda ombetäckning. Det är väl inga stora pengar inom hundarna heller men det är en schysst grej tycker jag.

paparatzi
0

#14 Nu tänkte jag närmast på vad man får i shettissammanhang, jämfört med andra raser, inställningen är helt ok

Kratern
0

#0 När jag hade shettishingst fick stoägarna gratis betäckning året därpå om stoet vid ultraljud konstaterats inte vara dräktig. Om stoet vid ultraljudet (vid senast 90 dagar) var dräktig, men ändå inte fick föl så fick stoägaren ingen ny betäckning. Då kunde man ju inte "beskylla" hingsten.

hippoteket
0

Skillnaden mellan hästar och hundar är ju ändå betydande… Hundar löper 2ggr om året (väl?) och man får ju vänta en bra stund på sin omparning. De allra flesta hingstägare låter väl ändå stoet komma tillbaka för ombetäckning vid nästa brunst och kanske flera brunster, dock under samma säsong.

Jag ser det inte som någon självklarhet att erbjuda ombetäckning året efter om stoet inte blivit dräktigt. Jag har gjort det i några fall, men ingen har tagit det för givet.
Om hingsten bevisligen är fertil och har betäckt stoet så har ju stoägaren faktiskt fått det den betalat för - språngavgiften. Hade det varit ett halvblod så hade en rejäl fölavgift tillkommit - DEN slipper man ju om man inte får något föl. Nu förekommer detta så sällan hos shetland eftersom det handlar som så lite pengar ändå. Men vi lägger ju också ner tid och möda på våra hingstar och deras betäckningsston, så varför ska egentligen hingstägaren erbjuda ännu mer för samma pengar?

Charlotte-J
0

Håller med #18.

Amor vincit omnia Kyss

Cim-Zetterblom
0

#18 Dagavgiften ser jag som "min" betalning för att jag tar hand om stoet när det är på betäckning hos mig och eftersom stoägaren får betala detta igen när hon kommer på ombetäckning så får de inte "mer för samma pengar".

Språngavgiften tycker jag däremot är betalning för betäckningen och eftersom denna är menad att resultera i ett föl tycker inte jag det är mer än rätt att de får betäcka om stoet om det inte blir något föl.

Detta är min åsikt och policy och alla får ju göra som de vill utan att vara varken bättre eller sämre för det.

hippoteket
0

Dagavgift tar jag inte ens ut någon…
Språngavgiften inkluderar betäckning och bete här. Och, som sagt, även här får de betäcka om - under samma säsong.

jullan
0

Varför skriver så monga "ja om hon inte är betäckt ja" "tycker man ska ultraljudskolla" ja men i frågan skrevs ju om stoet går tom=inte betäckt

Bara undrar lite eller har jag fattat fel

/Jullan

nallebjörn
0

#22att gå tom är inte = inte betäckt. Att gå tom kan hon ju göra fastän hon är betäckt

JennyStaaf
0

#22 min fråga var:

Om ett främmande sto går tom efter betäckning med er hingst, hur gör ni då med det stoet året därpå?

Naturligtvis förutsätter jag i frågan att stoet är betäckt. I annat fall finns det ju ingen språngavgift betald året innan som man i sådana fall eventuellt skall få utnyttja igen.

mvh
Jenny

jullan
0

#22 ö hur då har alltid bara hört nej hon gick tom så ingen föle i år