Hur ska dom fatta?
Hej
Jag är kanske konstig eller så överreagerar ja men ja känner bara att ja måste skriva av mig.
Hur ska man få folk att fatta att dom måste ge hästen rätt mängd med foder? En D ponny i stallet får endast 4 kg hö och 3 kg halm på dagarna/nätterna. Dom har gett han 3 dl havre och 1dl befor. Nu ska de ta bort betforen och minska havren ännu mer. De tycker hästen är fet och att han är slö. Mina fölungar äter nästan mer än vad han gör. I för sig nu är mina unghästar och ston fri tillgång till grovfoder. Men D-ponnyn rids varje dag. Är de inte så att om dom får fel mängd foder eller sort kan de bli slöa pga av de? Hästen snappar luft också även fast de inte själva vill erkänna detta. Jag känner att ja tycker snart synd om hästen. Men vill inte bli ovän med dom heller. Men hur ska man på ett fint sätt förklara för dom?

Tala om för dom att havren brukar sägas ge pigga hästar, så det är bättre om dom ökar på havregivan. Sen är det klart att hästen blir slö om den rids och inte får tillräckligt med energi. Men vissa blir man läss på! Lycka till! //Erica

Som Daladis skriver - havre ger pigga hästar. Hästen ska ha minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och det är ändå i underkant. 1 kg TS är inte lika med 1 kg hö. TS får man reda på genom analys och om man tex har ett hö med 80% TS (torrsubstans) så ska hästen för att få i sig 1 kg TS ha 1/0,8 = 1,25 kg hö. Om hästen väger 400 kg så ska hästen alltså ha minst 5 kg hö (eller hö + kraftfoder), ÄVEN om det som sagt är riktigt lågt räknat.
Sen kan man ju komplitera med kraftfoder, men om de nu tycker hästen är fet och inte vill ge mer havre, så bör de istället för att bara minska på havren och ta bort betforen, ta bort havren och betforen och öka högivan till kanske 6-7 kg minst.
Men ett tips. Rekommendera dem att be någon räkna ut en foderstat. Fel foderstat kan ge en slö häst.

Men är det inte så att halm ger tjocka hästar? Inte konstigt att hästen snappar luft när maten är slut för vad ska han göra resten av natten?
Ja det är tragiskt det där. Folk drar ner på höet när dom tycker hästen är för tjock och tillsätter en massa kraftfoder och annat strunt.
Sen tror folk också att hästen blir tjock om den får mycket hö.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ja så sa ja till dom också. men dom tycker i för sig mina hästar är FETA. hm Rosa är väl den enda som e tjock här hemma. Men hon är ju dräktig.
Jag tror att folk har fått lite fett-fobi på sina hästar. Nästan som att samhällets utseendefixering överförs på våra husdjur också.

De pratas mkt om fång i stallet och de tror att han ska få fång när han är tjock. Fast ja tycker han är precis lagom i hullet ja
#7 - berätta för dem att fång oftast inte alls beror på hullet utan att det uppstår pga en störning i tarmfloran, pga förändring i foderstaten. Och framförallt, man kan inte svälta bort risken för fång - snarare tvärt om, En häst som får för lite att äta kommer gnaga i sig ALLT den kan hitta, med ökad risk för tarmflorestörningar och därmed kanske fång…
Halm ger INTE feta hästar. Däremot ger det en del bukfylla och när det finns en stor volym grovfoder i tarmsystemet samtidigt för bearbetning så kan det få effekten att hästen ser "bukig" ut - det man ser är helt enkelt tarminnehållet…

Sandra, sen är det väl så att dom ger hösilage o inte hö?! för då behöver dom väl ännu mer pga TS halten, eller är jag ute o cyklar??
Dom borde ringa till en foderrådgivare så kanske dem fattar!! jag tycker det är bedrövligt att dom inte fattar att man inte ska dra ner så på grovfodret, han kommer få magsår till slut, herregud mina shettisar äter säkert 10-15 kilo var om dagen (hösilage) INGEN av dem är tjock kan jag säga..

#9 Ja, hösilage är blötare än hö och då är torrsubstansen lägre. I ett blött ensilage kan det vara ända ner till 25% TS. Har för mig att ett hösilage brukar ligga mellan 50-60 TS men jag är jättedålig på silage just för att jag själv inte använder det. Upp till 70% TS har jag för mig att ett hösilage kan vara på.
Men i alla fall. Säg att TS-halten är 60% I så fall ska hästen ha minst 1/0,6 TS per 100 kg vikt, dvs. drygt 1,6-1,7 kg hösilage/kraftfoder. På 400 kg häst är det ca 6-7 kg foder.
Får hästen hösilage är det definitivt för lite mat de ger till sin häst.

Precis som sanne skrev så är de hösilage. Missade de i inläggetr ovan. De är bedrövligt och ja tycker så synd om honom. Sen att de gå och klagar på att han är seg. Tro sjutton de om han inte får i sig tillräckligt med vad han behöver. Han vräker verkligen i sig sin frukost. de hade ja me gjort om ja hade varit så hungrig.
Hm då ska ja ta upp de att fång inte beror på att dom är överviktiga. Ja trodde inte de berodde på de själv men alltid skönt att få de bekräftat

Hm såg nu att jag använt procenttecken när det ska stå kg TS. Trött så här på morgonkvisten. :-)

För några år sedan hade vi ett liknande fall på ridskolan. Istället för att "hacka" på hästägaren såg vi till att anordna en kurs i foderstatsuträkning och såg till att hon var med. Utan att någon behövde känna sig utpekad eller uthängd fick vi henne att förstå allvaret. Dessutom ficka alla vi andra fördjupade kunskaper vilket aldrig är fel….
BTW våra tävlingshästar undviker vi att ge halm, det inehåller ingen energi(i stort sätt)men tar väldigt mycket kraft att bryta ner. Detta innebär att hela "motorn" går åt till att bryta ner halmen. Har man en häst som känns slö är det bättre att ta bort halmen och öka på med hö, hästen kommer garanterat få mer motor.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#14 Har aldrig hört talas om….. Det jag lärt mig är bättre at ge lite ofta än tvärtom….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#13 Kurser i hästvård/hantering/utfodring är aldrig fel. 
Nu har man ju dessutom kommit fram till att hästen aldrig ska stå utan foder mer än 3-4 timmar (blir jobbigt på nätterna det). Hästen skall alltså utfodras på natten alternativt (enligt veterinär) utfodras med halm sent på kvällen.

Jag tog ett blad om Granngårdens nya foder: Havrefri musli. På baksidan har dom exempel på foderstat.
Stor häst 550 kg, lätt arbete: 8 kg hö eller 12 kg hösilage och 1,5 kg havrefri musli
C-ponny 350 kg, lätt arbete: 5 kg hö eller 8 kg hösilage och 1 kg havrefri musli.
Det ger ju verkligen en vink om att deras D-ponny får en minimal giva av både hösilage och havre!
(Dom har i foderstaten ovan utgått från normala värden på hö som är: 7,7-8,0 MJ, 42-45 g smb rp. 2,5 g. Ca, 1,7 gP och 1,1 g Mg. Hösilag samma näringsinnehåll som ovan men räknat om det till 60% torrsubstans.)

hm ngn som har en länk eller hemsida där ja kan lite fint dra ut sidor och hänga upp i stallet. Ja brukar slänga till han lite extra mat när dom inte är där. Men ändå de känns inget bra. Men vill samtidigt inte låta som en tjötkärring heller.
#18 - det finns några artiklar om utfodring på ponnytrav iFokus, kolla på dem och se om det är något som verkar vara användbart…

19 tack Anna ska genast kolla in dom

#15 När jag var på föredrag med Margareta Rundgren från SLU påpekade hon just att hästen är "programmerad" att äta en viss tid. Ger man för lite grovfoder kan det då resultera i magsår. Enligt henne var det bättre att ge stora givor några gånger än fodra ofta med lite - om man nu måste välja. Det allra bästa är förstås fri tillgång.
#21 Tyvärr är hon nog ensam i dagens läge om den åsikten. I alla fall bland de som forskar. Tänk dig själv hur betande hästar gör. Det är inga stora givor vid få tillfällen under dygnet där inte.
Jag är benägen att hålla med #21, har fått den uppfattningen också att många ger för små givor och att hästarna får för korta ättider. Hästen skall tugga X antal gånger och vid för liten giva får den inte det. Självklart ska det inte gå för långt tid mellan givorna och optimalt är fri tillgång om det är möjligt.
En betande häst har ju tillgång hela tiden.
Veritas odium paretFörvånad
#16 Källa???

Även när mina står installade på natten har de fri tillgång på hö. Det ska vara en miss från mig om det blir tomt så de står utan någon/några timmar.
Måste höra med er andra här inne. Har ni märkt någon skillnad på hur mycket era hästar har ätit i hö/ensilage denna vinter?
Mina äter mycket mer i år än vad dom gjort tidigare. I år har jag 6 st hästar som gör av med 400 kg på 3½ dag förra vintern hade jag 8 hästar som gjorde av med en 400 kg bal på 4 dagar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#22 Jag tror du missförstår andemeningen. Ger man en stor giva tar det ju längre tid för hästen att äta upp den än om den får en liten - alltså får den längre ättider = mer naturligt för hästen.

#26 Våra äter mer än normalt , har gjort av med hur mycket mer som helst denna vintern än förra och vet inte varför det är så har hört fler som sagt att det är så .
#26 mina sju ponnyer äter också mer iår än tidigare år. Konstigt nog går det åt mer hö vid mildväder än vid minusgrader! Min teori är att de förbränner mer energi vid hög luftfuktighet samt när de är lite blöta.

#26 Mina äter ingenting i jämförelse med förra året. De käkar gräs så fort det blir plusgradigt.. Trots fri tillgång på fräscht hösilage.

Här går det också åt mindre än förra året.
#24 Jag var på en föreläsning som djurskyddsföreningen anordnade. Det fanns representanter för olika hästsporter osv. Alla var rörande överrens. Kan nämna veterinär Åsa Regnander som en av dem.
Tror du att jag hittar på?
Håller man sig uppdaterad om nya rön så lär man sig också mycket. 
#32 Nej, men jag blev nyfiken på att läsa mer om det.
http://www.entergate.org/hasthalland_quiz/bastSvarat.asp?id=12
Här är ett rättat test om foder. Det stär även källhänvisning längst ned.
Veritas odium paretFörvånad

#26 Så här långt äter mina mindre än förra året. Speciellt halvbloden tycker jag äter lite.
Nu orkade jag inte läsa alla inlägg och jag tror nog någon skrivit detta redan, men ifall dem inte gjort det så gör jag det nu; Hästar äter ju mer på vintern för att hålla värmen, och då tänker man ju ännu mer på klippta hästar (vet ej om den du nämnt är klippt) så du kan ju åtminstone börja säga att han måste ha mer mat för att hålla värmen. Som min sköthästs ägare brukar säga om jag blir osäker på mängd hö till alla pållarna; "Bättre ge dem för mycket än för lite. ett kilo extra skadar inte på vintern"

#36 pållen i fråga har tjockt vintetäcke på sig så fryser de gör han nog inte. Han är heller inte klippt