Hälp !! varning för varg !!
Det finns en varg i takterna och spår har dom hittat ca 2 mil från oss, det har vandrat runt bygden en tag nu, jag börjar bli orolig för hästarna som går ute.. här har ju ingen någon vana av den typen av djur.. Klarar dom av att ta en häst? har just nu 2 hingstar på lösdrift, men hade tänkt att fölen från i år skulle gå där, men vågar man det?? Vi bor ju väldigt avsides o i skogen om man säger så…
Vad skulle ni göra??
Oj är det inte långt ner för varg???
I och för sig såg jag lokatter här hemma förra året!! Och det är inte vanligt, tror det var 2-3 stycken…
#0 håll koll så de inte kommer för nära!

Fast det är ändå rätt ovanligt att de ge sig på djuren och har man tillräckligt med ström och ordentliga staket så brukar de hålla sig undan , man får väl hålla lite extra koll.
Det är ju inte första gången vargen drar sig neråt det händer ju lite då och då , men tyvärr så jagas de och skjuts även om man inte får göra det.

2 mil nära? Här traskar vargen förbi tomten lite då och då, vid två tillfällen har dom spårat den här förbi, så jag antar att den gått här fler gånger…. Även lospår genom sommarhagen förra vintern….

Läste precis att vargen troligen blev påkörd igår kväll, mellan borås o göteborg, hoppas det är så !

Hallåj!!!! Har som sagt både Varg o Lo runt husknuten och 7 stycken shettisar på lösdriften. Har pratat med många kunniga om detta och får till svar att det nog inte är någon fara, även om man ska vara uppmärksam. Dom ger sej ju i första hand på vilt och ska dom gå på tamboskap så väljer dom tydligen får först. Hästar står nog inte först på menyn i alla fall. Tror nog du kan vara ganska lugn. Även om det är lite nervöst. Har lampa på dygnet runt i lösdriften också om det nu kan hjälpa.
#4 tråkigt att du har den inställningen att en överkörd varg är något bra.

#6, alltså jag menar inte att det är bra, men samtidigt är jag ju glad att den inte går runt våra gårdar, jag tycker det är obehagligt. sen tycker jag att det är trist att han inte hittade en bra plats att bo på, men missförstå mig inte snälla
#7: Jag förstår hur du menar. Vargarna ska vara i skogen o kommer de in i byar och samhällen så kan det vara problem att få undan dem tyvärr och har man dem i närheten av sina tamdjur eller till och med på trappen är det inte speciellt skoj. Även om de oftast inte gör ngt illa så är det inte ngt man önskar. Blir de på gränsen till tama så är det inte ens lönt att försöka skrämma bort dem utan då är det ofta det bästa att de istället dör. De har sina revir o återkommer…
Har både varg, lo och björn här. Lodjuret möter jag ofta flera gånger per vinter. De håller till mot hästhagarna men jag har aldrig sett spår inne i hagen däremot stötte jag på det strax utanför stallet. Inte alls skoj för det känns som man har noll koll när de dessutom inte blir skrämda. Varg hoppar inte över staket om man har riktig kräm i det och anpassade trådar både upp och ner håller de sig utanför. Lika björn som är oerhört strömrädda. Oftast om de är tamboskap tex får som blir rivna är det på öppna fäbodvallar eller där det endast är fårstängsel utan ström som trycks ner. Sen kan ju tamdjuren bli rädda o gå igenom staketen själva. Inte helt ovanligt.
Finns inte så mkt man kan göra mer än hålla ström i hagarna.

Hua ja det är inte roligt när de finns vargar här i närheten. Men vi får nog lära oss att de kommer mer och mer här nere.

Tycker faktiskt också att det är tråkigt att vargen har blivit påkörd om den har blivit det , det är däremot synd att vargarna känner sig *hotade* och behöva vandra så här långt , det är ju faktiskt vi männsikor som tvingar de vilda djuren närmare oss .
#7 ingen fara, förstår nog hur du menar.
#8 wow! Jag har hört att lodjur är extremt skygga och svåra att se. Hade gärna sett ett någon gång. Vet att när jag jobbade i Angered med stora, härliga skogar inpå knutarna var det några elever som ibland såg lodjur. Blir lite avundsjuk…
#3 jag menade självklart inte nära huset utan tyckte det var långt söderut, geografiskt sett men vet egentligen inte hur långt ner vargar lever…förstår ju jag också att vargarna strövar nära husen då där förhoppningsvis finns mat!!! ;-D
Folk får tycka vad dom vill om vargar. Jag bor i Dalarna och här är vargfrågan stor. Vad jag tycker är konstigt är att det sitter folk och bestämmer hur vargarna skall leva, och dom har dessa INTE runt knuten. (Jag har bekanta som mist sina jakthundar hemma på sin gård, inte under jakt). Vart jag står i vargfrågan kan jag inte skriva här. Heller inte björnfrågan som även den är på "tapeten" ofta.
#12: Hehe, ja du får gärna ta dem om du vill….
De är vackra djur men jag vill inte ha dem intill mina djur, tack!
#14: Håller med dig.
Bäst att vara lite förtegen, man vet ju hur det kan gå om folk uttalar sej i den här frågan här uppe.
Men får man hundarna uppätna när de står budna på gården av varg så är det väl ngt som är lite galet…

Stod visst nåt i Borås tidningen om att "vår" överkörda varg kanske var en jutesäck..

Det kan bli tokigt om man ser för många deckare ;)
I vintras var ungarna och jag ute och åkte när vi fick se ett bylte i diket. Jag trodde det var ett dumpat mordoffer, så vi vände och åkte fram och tillbaka flera ggr. Till slut kunde vi konstatera att det var en matta
.

#16, va säger du ?! haha en jutesäck.. jaha då får väl hästarna gå in på nätterna ändå.. har inte läst tidningen på ett par dagar..

Tycker vargen är ett underbart djur….långt ute i skogen…..Nu bor ju jag på en ö i Roslagen så jag behöver inte oroa mig, men det är jag faktiskt glad för. Skulle inte vilja ha den store grå inpå knuten med barnen, hundarna, fåren pch hästarna.
jag gillar vargar fast dom får ju itne skada våra tamdjur då skulle jag väll inte gilla dom så mycket.
Jag bor i varg/björnrika byggder men har klarat mig ,hade vargspår genom vår gård i påskas och efter en nedlagd järnväg som går jämsmed min hage har det funnits spår flertalet ggr under vintrarna men alla mina pållar är i fred än så länge…
Björnen sköter soptömmningen under sommrarna.. o man ser när björnen varit i farten(förutom att städa vid soptunnan)För då håller sig alla pållarna vid stallet hela dan…så har det varit i 6 år nu och det är olustigt men det blir ju också vardag till slut ,synd bara att man ska behöva ha denna oro ständigt,sänker ju ens livskvalite lite.
men jag tror inte det är nån större fara om det är bara en varg som är ute på strövtåg.

Efter att våra shettisar blev attackerade av varg för några år sedan är jag allergisk mot dem. Hade vi inte varit i hagarna vet man inte hur det slutat.

Det var nog ingen jutesäck!
Stor bild på Varg i Borås Tidning idag, tagen i trakterna kring Axelfors.
För några år sedan (kommer inte riktigt ihåg hur många), gick det en varg genom Sörmland (där vi bor) och den kom bla till Strängnäs och Stockholm. Då vi läste att vargen förmodligen passerat i närheten av oss gick vi ut i hagen och kunde se tydliga vargspår rätt igenom hagen där våra ponysar gick (går) på lösdrift. Ingen ponny var dock föl och det verkade, som någon skrev här tidigare, att vargen inte är så intresserad av hästar som mat.
Fast det är ju inte vargarnas fel att människor har byggt byar, samhällen osv. i närheten av dem. Man måste ju ändå vara medveten om att man delar jorden med andra varelser som också har behov. Men det är ju verkligen jättetråkigt ifall den tar byten som hästar, i detta fallet.. Även om det är vargens natur så tycker jag ändå att det är fel. Fast det är ju inte vargarnas fel att vi har hästar.. Men det är svårt, att veta vad som är rätt, fel osv.., speciellt i den här frågan ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Här var det varg:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=394163
Veritas odium paretFörvånad
Vargen och rödluvan har ställt till med mycket snedvriden info.