Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 562 ggr
Milla
0

tömkörningskurs på Flyinge

Anmälan

****Anmälan
**Anmälan till Flyinges kurser görs här, eller på särskild blankett som beställs från marknadsavdelningen. Där kan du också rekvirera kursprogram om så önskas. Tel 046-649 41.

Observera att reglerna gällande kursbetalning har ändrats läs mer på kursregler**

**Nybörjarkurs den 14-15 mars, 9-10 maj
**Kursen vänder sig till både häst- och ponnyekipage på alla nivåer. Häst/ponny bör vara något tömkörd, utrustning kan tillhandahållas. Du får personlig feedback och träningstips på den nivå du befinner dig.

Fredag
13.00 Genomgång teori
därefter Praktiskt demonstration, tillvägagångssätt, olika inspänningsmetoder.
därefter Tömkörning med egen häst, grupp om två.

Lördag
08.00-15.00 Tömkörning med egen häst
Ca 15.00 Feedback, avslutning

Antal: 10 st
Kurspris: 1200:-
Kurspris utan häst: 600:-

Fortsättningskurs den 28-29 mars
Kursen vänder sig till något mer vana häst- och ponnyekipage. Fortsättning från tidigare kurser där vi jobbar utifrån hästens utbildningsståndpunkt och tar ett steg vidare.

Fredag
13.00 Genomgång teori
därefter Tömkörning praktik

Lördag
08.00-15.00 Tömkörning med egen häst
Ca 15.00 Feedback, avslutning

Antal: 10 st
Kurspris: 1400:-
Kurspris utan häst: 700:-

Medverkande
Bo Jenå: Internationell Grand Prix-domarkandidat.
B-tränare och huvudlärare i Hippologprogrammets dressyr- och tömkörningskurs. Examinator i unghäst- och dressyrkursen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjamin
0

Vi har ju Benjamin uppstallad i Flyinge så det hade varit super kul att deltaga men jag vet inte… Jag har tränat tömkörning med mitt halvblod både för Bo Jenå och Henrik Johansen - de är ju väldigt duktiga och seriösa. Det känns lite pinsamt att komma med 83 cm Benjamin. Vad tycker ni?

VeronicaP
0

#1 Det tycker jag inte alls utan det är ju ett ypperligt tilfälle att visa hur duktiga våra små är och lärorika :-)

Kris_J
0

Varför skulle det vara pinsamt?

Veritas odium paretFörvånad

Lulan
0

#1 Det är klart det inte är pinsamt!!! Inga sådanna tankar tack :)

Det är bara att delta och visa hur duktiga de små ponnyerna är!!

Benjamin
0

Jag förstår vad ni menar men det är lite speciellt i Flyinge upplever jag. En god vän tex ringde runt till de olika beridarna i Flyinge som tog mot hästar för till- och inridning. Jag tror det bara var Tobias Grönberg och Mattias Jansson som kunde tänka sig ta mot en welsh cob. Annars var det bara halvblod som gällde. Så visst kan det kännas olustigt när man vet att många tycker att andra raser ej duger.

Hanna-D
0

#5 Men det var ju inga dåliga ryttare i och för sig Flört

PP
0

#5 Jag kan dock förstå hur du tänker… Man har fått så mycket gliringar om de små genom åren att det kan vara svårt att känna sej stolt i alla sammanhang. Missförtå mej inte, jag älskar mina shetlänningar och har aldrig ångrat att jag upptäckte dessa härliga små hästar. Däremot kan det kännas som om man nästan måste vara lite duktigare och lite bättre än genomsnittet när man kommer med en shetland - just för att "ridhästfolk" har så mycket fördomar. Dessutom tycker jag att Bo Jenå är lite läskig..! Flört

Men jag tycker absolut att du ska vara med om du vill det!

Annette
0

I vintras var Eros med på inkörningskurs som enda shetlandsponny. Han blev genast instruktörens favorit. Tanterna med Nordsvenskar undrade varför de också inte hade köpt en shettis, då hade de sluppit släpa med sina ovilliga gubbar varje gång ;)

PP
0

#8 Körfolk är ett trevligt släkte! Flört

Milla
0

Benjamin! jag funderar lite på om jag skulle anmäla mig med Viking, tror det kan vara så nyttigt för honom och jag behöver helt klart lära mig mer. Jag har ju inte ens en tömkörningsgjord utan ajg kör ju med vanlig sele.

Jag tänkte ju då främst på nybörjar kursen!

sonja
0

#1 Han är van vid shettisar vid det här laget ;-) Han brukar döma både på kürningen och på Pay&Drive och det finns många shettisekipage, och det går bra för dem också.

http://www.skanskakorsallskapet.com/

sara-ek
0

Vad är äst att gå? Nybörjarkursen eller den andra? Jag har tävlat en hel del tömkörning nu med min shettis (ser det konstigt ut om man deltar emd en sehttis förresten?) Men jag är inte säker på vilken kurs jag borde gå:P?

Milla
0

#12 kan du gå skänkelvikning, öppnor, slutor och ställa din ponny på rätt sätt så ska du ju inte gå nybörjar kursen.

Jag har tömkört en hel del men  min Viking kan i stort sätt bara gå rakt fram, gå på böjda spår och svänga så jag kör på nybörjar kursen jag så man lär sig allt från början och på rätt sätt.

Det ser inte alls konstigt ut med en shettis, både Benjamin och jag har shettisar

Benjamin
0

Jag har bestämt mig för att anmäla mig till nybörjarkursen så får vi se hur det går. Vi får nog lägga oss i hårdträning nu eftersom vi har legat av oss lite den senaste tiden. Glad

Milla
0

haha vad bra då anmäler jag viking och mig också, vilket datum anmäler du till??

Fjarilen
0

åhh.. vad jag vill vara med! Men jag har ingen häst, ännu.. kan man vara med utan häst?

Milla
0

Ja du kan vara med utan häst

Benjamin
0

Jag tänkte 14-15 mars. Så då får man ligga i lite. Och andra sidan hade det varit trevligare med maj och vår. Jag vet inte…

Milla
0

vi kör på mars det kan väl bli bra eller vad säger du?

Benjamin
0

Aaah jag hann precis anmäla mig till maj. Jag kanske kan ändra på något sätt.

Milla
0

nej då anmäler jag mig också till maj

AusaBausa
0

När börjar ni tömköra era hästar?

Angif
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh så det är fler som skall åka dit med shetland! Jag har gått och funderat nu i ett par dagar om jag skall våga anmäla mig och min lilla tjej men då kanske man skulle försöka ta sig ut bland folk Generad För på en nybörjarkurs kan det ju inte spela någon roll att man inte är världens fena på det här med tömkörningGlad

RebeckaSvensson
0

Vad kul att ni anmäler era shettisar, ett perfekt tillfälle att visa för de på Flyinge hur användbara och trevliga våra shettisar är :-) Hade jag varit hemma vid den tiden hade jag också anmält mig.

#23 Meningen med en nybörjarkurs borde vara att man inte är så duktig på det, så jag tycker absolut du ska anmäla dig och din shettis.