Låna ut på foder eller inte
Nu har jag beslutsångest över hur jag ska göra med mitt ena sto. Det är ett halvblod som det handlar om men skriver ändå här inne…
Jag har ett halvblodssto som är född -00. Hon reds in vintern 04/05 av sin dåvarande fodervärd som hade henne fram till i augusti i år. De har tillsammans tävlat tillsammans upp till 1,10 där de också har placeringar. Sedan jag hämtade hem henne har hon knappt blivit riden. Själv är jag inte så intresserad och eftersom jag inte är hemma blir det inte. Några kompisar har ridit någon gång men det har inte blivit så mycket eftersom alla jobbar för fullt. Camba går alltså bara i hagen och gör ingenting.
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska låna ut henne på foder eller hon ska få fortsätta gå här hemma. Har hittat en fodervärd som verkar väldigt bra, som sär intresserad av att ha henne till att rida ut i skogen med samt betäcka till våren. Så långt som vi har pratat verkar allt perfekt. Att jag tvekar är för att hennes mor, min första häst och den som betyder allt för mig, gärna vill ha Camba hos sig. Hon tycker inte det är så kul med shettisarna och man märker riktigt hur glad hon är över att ha Camba hemma igen.
Det är väl iofs bäst för Camba om hon får något vettigt att göra, men samtidigt så vill jag att Certina ska vara nöjd.
Hur hade ni andra gjort?
Du kanske kan hitta någon som vill ha hästen på foder, fast uppstallad hos er? Eller medryttare?

Den ev. tilltänkta fodervärden…hon har inte eget stall så att hon kunde ta med sig Certina också?
Då hjälper ni varandra.

Ja, det är besvärligt det där, när man har 2 st som är sådär tighta :) Är i samma situation.. känns jobbigt att behöva dela på dem. Förstår precis..

#1 Har försökt att få någon till att rida här hemma, men eftersom vi varken har paddock eller ridhus verkar det vara svårt. Annars hade det varit det bästa sättet.
#2 Bara någon annan rör Certina så blir jag avundsjuk, hon är mitt allt och jag vill inte att hon lämnar gården. Hade jag velat det hade det nog gått att lösa. Det är ju perfekt när man kan hjälpa varandra ;-)
#3 Ja, det är jättejobbigt när de är så tighta och man inte vet vad man ska göra. Känns taskigt att dela dem för flocken är ju deras familj.
# Det är ju också så att det snabbt fylls på med fler shettisar som jag vill spara och ett halvblod mindre gör rätt så mycket.
Jag tycker det är synd att inte använda en sådan fin häst. Ju längre tiden går desto tråkigare är det ju att ta upp hennes ridning igen. Hon har ju varit en fin häst att rida på.
Jag tror att människor ofta tänker för mycket, tänk om man gör hästen illa, tänk om hästen är uttråkad, tänk om, tänk om… Tänk om hästarna verkligen inte är så tighta? Tänk om dom inte bryr sej om att vara ifrån varandra… Tänk om man skulle tänka på hur roligt hästen kanske får det jämfört med vad den har det nu.
att man tycker så mycket om någon häst att man inte vill att någon annan ska ha den är nog ganska vanligt. Jag vill aldrig släppa taget om en speciell av mina. avlivar henne hellre.

usch jag har lite dåligt samvete med mitt 3 års halvbod hemma snart 4 åring , ingen som gör något med henne heller då jag inte kan rida , hon är ju jättesnäll och var hur bra som helst att rida, skulle gärna ha någon som kom och red henne lite granna jag har ju tom paddock med lampa ;-)
#5 ja jag tror du har rätt där ang att man tänker för mkt på vad hästarna tänker…vi hade 2 halvblodsston en mor och en dotter som alltid gått iop. De var födda 1981 o 1986..när det var dags för o avliva den äldsta var vi JÄTTE rädda att den yngre skulle sörja sig till döds men nu är det snart 2 år sedan o hon mår utmärkt!!!
Tror de klarar det galant att säras på! Samt att hon blir ju inte ensam kvar hemma, så fort det ena halvblodet åkt tror jag hon tyr sig mer t de små hästarna…om inget annat så för o slippa vara själv! Sen får man tänka på hur roligt det andra stoet får om den ska ridas mer på nya stället!
Lycka till!
#6 synd du bor så långt bort annars hade jag varit där varje dag :-) har sån abstinens nu på att få rida så det är inte sant.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#8 Yapp du hade gärna fått vara här varje dag och rida *ler*
Jag har tre Islandshästar här också som skulle behöva träningshjälp 
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att hitta någon bra och pålitlig person som kan hjälpa till och vara medryttare. Hästarna är inte på något sätt jobbiga eller svårridna, men det är som sagt inte lätt att hitta någon över huvud taget….

Eftersom Camba har varit utlånad innan och Certina har varit själv här hemma med bara shettisarna vet jag att hon inte tyr sig till dem bara för att Camba åker. Hon är inte så väldigt förtjust i de flesta av dem, tyvärr. Bara Camba försvinner ur hagen så Certina inte längre ser henne blir hon helt förtvivlad och springer rutn gnäggande.
När det handlar om att hästarna ska trivas så tror jag inte att man kan tänka för mycket på det. Bara tanken på att Certina ska gå här hemma och vara ledsen får mig att må dåligt. Möjligt att jag är löjlig men jag vet hur gärna Certina vill ha Camba hos sig. Samtidigt är det självklart att Camba hade mått bäst av att få något att göra. Vad det ska behöva vara svårt.. jag kan inte göra mig av med hästarna så kanske är inte avel något jag borde hålla på med…
Nu har min lillebror fått för sig att vi ska ha Camba hemma och betäcka henne istället för shettisarna till sommaren. Konstigt nog var far lättövertalad, men det är nog inte jag.
#6 och 10 Det är jättesynd att det inte verkar gå att hitta någon vettig person som är villig att hjälpa till.
#11 läste det sen att hon ju varit iväg förr o då hade hon inte tytt sig t shettisarna…trist det inte funkar…
Hoppas du kommer på en bra lösning o allra helst hittar ngn som vill komma o rida henne hos er!
#11 Men låna inte ut hästen då…
#11 Om du inte har för avsikt att sälja henne längre fram så gör det väl inget om du har henne kvar hemma ? Om hon inte vantrivs av att inte få bli aktiverad.
( Tänkte mest på att hon blir lite efter i utbildning kanske ?= mindre värde att sälja).
Att lämna ut på foder kan ju vara en bra ide ibland.
Det kan bli kanon bra eller så kanske man får tillbaka en vanskött häst.
DET tycker jag är lite läskigt med att lämna ut på foder.
OM JAG skulle lämna ut på foder skulle jag vilja ha så pass nära att man iaf kan kolla till sin häst lite då och då för att se hur det går.

#14 Kommer nog aldrig att få lov att sälja henne (halvbloden är de enda hästarna min far och bror tycker om :-)) så du har helt rätt i att det inte spelar så stor roll om hon blir kvar där hemma eller inte. Jag kan inte skilja på henne och Certina igen så Camba får stanna kvar hemma, iaf förtillfället.

du får skriva en för o nackdels lista! =) så ser du vad som väger över… man får ju fråga sig vad man ska hästen till och vad som är bäst för hästen.