Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 10822 ggr
Jenna
0

Vad väger en shetland?

Hur mycket väger en standard- respektive minishettis? Runt 200-250 kg?

Skall nämligen räkna ut en foderstat åt min lille tös (mini) men vart lite osäker på vikten.

Ni som ej har fri tillgång på grovfoder. Hur mycket hö/hösilage ger ni?

carl-gustaf
0

4:a vågar en under varje ben, löser problemet. Skrattande

PP
0

Eller så investerar man i ett viktmåttband. Finns på Hööks för 39 kr.

200 kg tycker jag låter mycket för en mini…

VeronicaP
1

jo fast vi fick vägt ena vårat åring i år och han vägde 125 kg iof sig standrad men ändå inte trodde jag att han vägde så mycket *S* tur att man alltid tar i lite när man avmaskar Oskyldig

[Anna-N]
0

125 kg?!Förvånad.

Cattis
0

125 kg! Det låter väldigt mkt! Men jag har ju ingen aning vad de brukar väga iofs. Jag avlivade en gång ett hingstföl som var 3-4 månader, han vägde 75 kilo. Iaf var det vad vi fick betala för då vi lämnade in honom på destruktion.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Åring skulle det ju vara *S*

Cattis
0

Ja, men går de upp så mkt i vikt så snabbt? Vad är normalvikten på en standard, vuxen alltså i normalhull? Sto och hingst, de väger ju lite olika trots allt. Vore kul att veta vad som är "vanligt".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
1

Vi har vägt vår i Skara en gång. Hon är av grövre modell och vid tillfället i lite för högt hull. Då vägde hon 240 kg.

cinna
0

Min feta "Mina" i vintras när hon kom, ca 240 kg med viktmåttband, 92 cm över havet. Ska försöka komma ihåg att mäta henne ikväll och återkommer då med mått. "Chippan" i normal hull vägde ca 220 kg, 97 cm, också mätt med måttband. Lätta har jag ingen aning om då hon ju är med bebis…

hippoteket
1

Sir Douglas - min förra avelshingst, av lättare modell och 103 cm hög - vägde 202 kg då han vägdes före en operation av fraktur på käkbenet. Då hade han knappt kunnat äta på ca en vecka pga frakturen och han hade normalhull innan skadan.

Vill minnas att Karin Åkesson vägt nån av sina större ponnyer till ca 300 kg.

cinna
0

Just det ang foder. Följer riktlinjerna på 1,5 kg hö/100kg häst, dvs 3 - 3,5 kg/dag i mitt fall. Kan ge lite mindre vid bantning och lite mer vid gödning, TITTA på hästen med kritisk blick!

#1 eller åk förbi fordonsvågen nästa gång du har med dig hästen i släpet, mycket enklareFlört

VeronicaP
0

Vi har vägt ett sto en gång dagen efter en fölning stoet är 95 cm hög och hon vägde då 187 kg och var i ett perfekt hull *ler* fölet vägde 28 kg.

Hon vägdes på riktigt djurvåg…

Vet faktiskt inte Cattis , men de är ju ändå rätt så *stora* som åringar växer inte hur mycket till som helst på höjden tror nog att de brukar växa max 10 cm tills de är 3 år. sen är det ju så att de breddar sig och musklar sig och det är väl det som gör att de går upp de sista 100 kg ungefär.

hippoteket
0

Man brukar säja att vid 18 månaders ålder har de nått 80% av sin slutliga kroppsvikt.

thira
0

Jag har vid tillfälle när man vägt på djursjukhuset noterat att en 1-årig mini vägde 85 kg, en treårig mini 120 kg, samt en normalstor ganska fet shetland 240 kg. Minishetland är ju ofta gracilare byggda än de standardstora shettisarna.

nallebjörn
0

mitt sto jag hade på djursjukhus som var 94cm vägde 200 kg i normalhull.

Min tvååring som är 86 cm väger runt 100 kg

hjarter_dam
0

Jag har bara mätt med viktmåttband…

då vägde min shetland ca 225 kg.

Jag har inte fri tillgång till grovfoder så när honm inte går på bete, vilket hon gör nu… så ger jag ca 1 kg hö morgon, 1 kg middag och 2 kg kväll…

SaraDoos
0

Mitt sto vägde 210 kg på djursjukhuset. Var 98 cm och normalhull, dock ordentligt sjuk vid tillfället, så gissningsvis hade hon vägt mer annars. Veterinären blev förvånad, för tidigare på dagen hade hon haft en riktig fet minishettis och han vägde 167 kg. Hon trodde att de skulle väga ungefär lika mycket…

Ja, Karin har sagt att hon vägt ett av sina ston på djursjukhuset. Stoet är rätt maffig och 106 cm tror jag, har för mig att hon vägde närmre 400 kg.

Linnah
0

Vi vägde Pajen på djursjukhuset på våren när hon var 3 år, då var hon i ganska normalt hull. Hon vägde då 219 kg. Idag är hon några år äldre och betydligt rundare och jag räknar nog med att hon väger nånstans 240 kg.

GerbeRosa
0

Vårt sto 93cm i överhull vägde 220kg på Täby sist. Dit kan man åka bara för att väga. Vågen står nära ATG-kliniken och man kommer åt den om grinden till kliniken är olåst.

jullan
0

Vikten

Man kan lätt räkna ut vikten med hjälp av ett mått band.Deta riktar då sig mäst till om du ska avmaska.Vikten blir nämligen ungefärlig.Och om man ska avmaska spelar det ingen roll.Men kommihåg att inte avmaska med för liten dos.Då kan till slut ( om man måste upprepa avmaskning många gånger ) hästarna bli ressestenta mot medlet.

Gör så här:

Mät bröstomfånget.Multiplicera det med sig självt.Mät längden.Multiplicera det med den tidigare summan.Dividera med 11900.Då får du fram hästens ungefärliga vikt.

Ewempel:771x171x145/11900=357kg(ca)

Annars så avmaskar JAG min shettis på 103 cm och som är i fint skick för tävling , för 250 kg varje gång !!!!men det är också beroende på medlet

Vad använder ni andra för maskmedel ????

Själv har jag noromecitin !!!!

Annette
0

#20. Jullan, skapa gärna en ny tråd där du ställer frågan om avmaskningsmedel. Då hittar man det lättare.

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min shettiskille vägde 195 kg när han var i toppform. Han är 104,3 hög.

Charlotte-Aveback
0

#22: Vilket fint ekipage! Glad

jullan
0

svar till annette

ja det kan man ju men jag var mest med min fråga ute efter att höra hur mycket ni andrar avmaskar för beroende på maskmedel

jullan
0

hö

jag ger min shettis som tävlar ponnytrav 1,5kg hö morgon 1kg middag och 2kg kväll , men just nu när han äter gräs så får han 1,5kg hö morgon + 1,5kg kväll ock så äter han gräs från kl:12:00-18:00 ca

veruscka
0

har en mini och när hon e i bra hull väger hon 90 kg

Annette
0

#26. Hur gammal är din mini?

Fjunet
0

Min mini väger runt 110 kg.

alvasens
0

Orkan vägde då han var dålig 235 kg i tunnaste laget ska jag väl säga.

veruscka
0

#27 min mini är 11 år

helenecarlsson
0

Mitt vuxna shettissto är ca 104cm och väger enligt måttband 300-330 kg beroende på hull. 

Mitt 10 månader gamla shettissto ska blir runt metern som vuxen, hon väger 105 kg enligt måttbandet.

Har varit lite fundersam huruvida måttbandet går att lita på eller inte, men min dartmoorkille vägde vi på Strömsholm till 178kg och när vi kom hem visade måttbandet 180kg så nog tycker jag det verkar vara ganska tillförlitligt.

Kratern
0

När vi skulle medicinera en 106 cm hög shettis (något högt hull) så gjorde veterinären mätningen som #20 beskriver och jag mätte med måttbandet. Det skiljde c:a 50 kg. Tyvärr minns jag inte vilket som var högst, och jag vet inte heller om man ska lita på vare sig måttbandet eller "formelmätningen".

En regelrätt vägning är nog det som gäller om man vill vara säker. För foderstatens skull kan det inte spela så stor roll då det ändå kan variera från individ till individ hur mycket foder den behöver.