Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 4968 ggr
kacka
0

Marshwoodblod

Vilka shettisar här i sverige har mycket Marshwoodblod? Vilka hingstar och vilka avelsston?

Melly
0

Hej!

Shettisar efter Firth Bracken har ganska mycket Marshwoodblod i sig. Min Ringo Star är efter honom.

Cattis
0

Det finns en massa svarta hingstar i Sverige med mkt Marshwoodblod.

Svarta ston också. Mängder!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Marta
0

Joseph måste väl nästan vara den ende som är direkt efter S hingst och J sto

e. Spool of Marshwood
u. Jinn of Marshwood

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det några ston eller hingstar med marshwoodblod som INTE är svarta? Jag tycker att ofta har marshwoodhästarna vackra huvuden, dvs lite mindre… stämmer det?

Även Almnäs Origo tycker jag har gett mindre huvuden bland standard…

Asagard
0

#4 Jolly Roger of Marshwood??

paparatzi
0

Undrar om inte min vite hingst har mycket av Marshwood i sitt blod.

Cattis
0

#6 Jo det har han. Och han är väl född fux också om jag inte minns fel? Han mödernelinje är en hel del Marshwood.

/Cattis

kacka
0

ja just det… Waulkmill MacLintock är dessutom undan samma mamma som Jolly Roger… (Jolly of Marshwood SPSB 9402)

kacka
0

Jag tyckte att rent exteriört (enligt vad jag tycker) så är fölet efter Highball det bästa jag haft… Sedan har jag haft ett sto på betäckning här som är efter highball som som också är väldigt förtjust i…

Lulan
0

#4 ja det stämmer, marshwood-stammade hästar har ofta oerhört vackra huvuden. jag tycker man kan urskilja en marshwood bland tusen andra svarta shettisar..

Cattis
0

#10 Detsamma gäller vissa Transylinjer.

/Cattis

kacka
0

Men har inte transy längre huvuden? eller är det bara något jag har fått för mig?

Cattis
0

Titta på många av Furunäsarna, de har mkt små och vackra huvuden. En del Transy har långa o smala huvuden, men långt ifrån alla. Det har lika många med Marshwoodblod.

/Cattis

Schablon
0

"Min" shettis farfar Jamil är e Firth Bracken och fux.

Becca_jansson
0

De ngt äldre shetlandshingstarnaKyss 

Man kan ju undra vilket blod som förekommer mest av Transy och Marshwood  i "dagens" stamtavlor

Flagg RS 85 e. Trim of Marshwood RS 26

Näsets Jack RS 92 u. Jewel of Marshwood RS 15

Claymore RS 109 ue.  Fireproof of Marshwood SPSB 1792

Ulex v.d. Mariapeel RS 34 e. Spotlight of Marshwood NL-S.227

Cattis
0

#15 Ja det är nog hugget som stucket.

Rosson of Transy ligger bakom massor av hingstar och ston. Furunäs som det ju finns massor av i Sverige bygger på Transy o Harviestounblod. Marshwood ligger bakom många likaså.

Dessa två stuterier är ju det som ligger bakom det mesta av det bra svarta blodet. Gärna i kombination. De samarbetade ju trots allt ganska mkt de två stuterierna.

/Cattis

AnnaLundin
0

#16 Är det inte också så att Marshwoodstuteriet och Gletness-stuteriet bedrevs av samma par, där Marshwood låg i Skottland och Gletness på Shetland? Eller är mitt minne alldeles ute på cykeltur?

Jag har för övrigt ägt en ponny e Freeman of Marshwood - Feather of Marshwood - Trim of Marshwood… Rätt mycket marshwood, va? ;)
(en avkomma till det första sto jag köpte, han kastrerades och såldes då han tyvärr inte var så himla bra… lååågställd)

paparatzi
0

Waulkmill McLintock har ett fantastiskt fint lynne, finns det andra som har samma goda erfarenheter av hästar med Marshwoodstam?

Norrgarden
0

#16 Är det inte också så att Marshwoodstuteriet och Gletness-stuteriet bedrevs av samma par, där Marshwood låg i Skottland och Gletness på Shetland?

Ja, det stämmer. Makarna Cox ägde båda stuterierna - på Marshwood-stuteriet fanns de svarta ponnyerna och på Gletness-stuteriet de färgade. I slutet av sjuttiotalet flyttades emellertid alla ponnyer till Marshwoodstuteriet, och 1983 upphörde stuteriet helt.

Norrgarden
0

#6 Jo det har han. Och han är väl född fux också om jag inte minns fel?

Waulkmill Mc Lintock borde väl vara född brun med tanke på de avkommor han lämnat? Modern Jolly of Marshwood var också brun.

Cattis
0

#20 Du har säkert helt rätt i det, jag minns inte hur det var. Vet bara att jag hört ngt om det tidigare.

/Cattis

Asagard
0

#18 Jepp. Har en märr u: ett Marshwoodsto och hon är helt underbar! Vacker är hon också, trots sina 23 år. Tyvärr är hon sjuk just nu - nått med matsmältningen, så det blir förmodligen slaktbilen för henne snart, om det inte vänder. Gråter

kacka
0

Varför måste McLintock fötts brun? Om man kollar på hans avkommor så har han gett brunt med ston som gett brunt med andra hingstar (som inte varit bruna)…

kacka
0

MacLintock har inga visningsresultat publicerade på stamboken…

CAROLA! Vet du mer? Vad har han fått ut utlåtande?

[Anna-N]
0

#23. Vad jag förstått så var Mc Lintock född svart.

Nu finns det tre olika alternativ här men jag är 99 % säker att jag har fått den informationen tidigare.

Maria-
0

mitt sto är efter Freeman of Marshwood. hon har ett vackert huvud.

Norrgarden
0

#23 Varför måste McLintock fötts brun?

En snabbkoll visade att han dels lämnat brunt med röda ston (Skovlundens Waterloo och Skovlundens Rannock) och dessutom brunt med svart sto (Skovlundens Lea). För att vara mer säker borde man ha ett större antal avkommor att titta på.

kacka
0

Enligt Skovlundens sida är McLintocks mor (Jolly) brun… Vilken grundfärg fadern har står inte.

Även Jolly Roger har väl gett lite brunt: Donita II (u: svart sto) och Störtbäckens Smokie (u: svart sto)…

Cattis
0

#28 Jo, men att Jolly Roger ger brunt med svarta ston är inte så konstigt. Fux + svart gör ju ofta det.

/Cattis

Linnah
0

#28 Att Jolly Roger ger brunt är inte konstigt, eftersom hans mor är brun och det därmed var 50% för att han skulle få en brun gen från henne.

#27 Om man tittar vidare på de ston McLintock gett brunt med enligt svenska stamboken, så har Brenda v. Waardenburg lämnat svart med Timothy, vilket innebär att hon har en brungen. De svartbruna går inte att använda, eftersom de lika gärna kan vara svarta egentligen. När det gäller de bruna avkommorna i Danmark med röd mor så går det inte rakt av att säga att det är McLintock som stått för det bruna, eftersom det inte går att följa upp vad stona lämnat innan. Den avkomman undan svart sto som står som mörkbrun tycker jag ser ut att vara svart/bleksvart.

paparatzi
0

#22 Stackars er, jag ska hålla tummarna för er Gråter

#24 Jag vet inte så mycket om honom om jag ska vara ärlig, han fick iallafall 45 poäng på avelsvärderingen i DK (med engelska domare)

Sen fick han ju guld nu på ESG 2006

paparatzi
0

#26 Hm! trevligt med vackra huvuden

paparatzi
0

Han har 9:or på sina ben, både i DK och Sverige

Charlotte-Aveback
0

#31: Hur länge har du haft honom?

paparatzi
0

#34 Vi hämtade honom i augusti förra året

Charlotte-Aveback
0

#35: Spännande! Vad fick er att välja just honom (frånsett att ni tyckte att han var snygg, så klart!).

paparatzi
0

#35 Jo det var så att han påminner så vansinnigt mycket om min allra första häst, en hingst, därför blev det just Waulkmill McLintock

Det är ett val som jag är mycket nöjd med, han imponerar på oss med sitt otroliga lynne och sitt fina sätt mot barnen, dom rider honom barbacka med endast "sidepull"

Han är i mina ögon en mäktig hingst i gentlemanna dräkt

Ellinor Johansson
0

# 37 Han är en mycket fin representant för sin ras.

Får han åka på någon mer utställning i år?

Charlotte-Aveback
0

#37: Det låter som om han är är jättetrevlig hingst! Grattis!

I vilken utsträckning valde ni honom för hans blodslinjer?

paparatzi
0

#38 McLintock hälsar och tackar…matte med

Jo! jag ska försöka visa honom fler gånger, nu till våren åker han bort  på station.

Vi funderar på att åka till Norge och Finland framöver

paparatzi
0

#39 Tack! Inte för någon alls, då mitt avelsintresse ej låg till grund för mitt val av McLintock, däremot så ligger hans linjer i kategorin för vad jag fastnat för hos denna ras, dvs Mashwood, Transy osv

Cattis
0

#40 Var skall han stå på station 2007 då?

/Cattis

paparatzi
0

#42 Han kommer att vistas på stuteri Bäckdalen under 2007, sen har vi även fått förfrågningar för 2008 men vi har ej bestämt oss ännu

Charlotte-Aveback
0

#41: Ja, det är verkligen starka blodslinjer och de hittar man ju idag bakom de flesta shetlandsponnyerna, förr eller senare! Flört

Även om ni inte köpte McLintock specifikt för att avla med, visste ni någonting om hans tidigare avkommor när ni köpte honom?

paparatzi
0

#44 I ärlighetens namn visste jag lite och ingenting om honom, annat än att jag blev förälskad i det jag såg, han har ett otroligt trevligt uttryck, faktiskt så är det ganska hemskt, jag kollar nästan ingenting på stam och avkommor då jag köper häst, det måste liksom kännas rätt och det gjorde det första gången jag fick se honom på foto

Tyfon
0

någon som har en bild på jolly roger of marshwood

RebeckaSvensson
0

#46 Finns bild av hnm på Almnäs hemsida: www.almnasgard.se

Margareta
0

Är inte detta ett litet vackert Transyhuvud?

Det sa faktiskt domaren på hennes enda utställning att hon hade fint litet huvud…

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Eller det här… samma häst men lika vacker…

kacka
0

öh… jag tyckte första bilden (#48) såg större (längre) ut än nästa bild… Men jag tycker huvudet ser LÅNGT ut…

Cattis
0

#50 Ja, men det är ju precis vad väldigt många Transyhuvuden är, lite långa.

/Cattis

tonje
0

Min hingst under Stelpas of Transy… Det peneste ansiktet jeg vet om;)

Margareta
0

#50 bilder är inte rättvisa tror jag, för längden är nog samma eftersom det är samma häst…
Flört

Domaren påpekade LITET fint feminint huvud, den gången vi visade henne, men det kanske vore bättre med en helbild där proportionerna syns bättre…

Cattis
0

#53 Ja litet, men lite långt :-) Inte ngt som stör alls!

/Cattis

kacka
0

Fia är ca 95 cm men får ha minishettisgrimma… Då tycker jag att hästen har ett litet huvud…

Puzzel
0

Hej såg att länken var gammal men ville ändå skriva att min lilla har Marshwood på båda sidor bla Spotlight of Marshwood, Trim of Marshwood, Triggr of Marshwood, Firth Bracken, Mayfly of Marshwood, Sprinter of Marshwood o Marta of Marshwood är några av dem min Puzzel har i sitt släkt träd, hon har ett feminint smäckert huvud och kanske lite väl smala ben för shettis.

Minsanne
0

Jag har mycket Marshwood i mina shettisar. Både på stosidan och hingstsidan. Dessutom har jag en länk på min hemsida om Marshwood och Transylinjerna. KOlla om ni är intresserade.  www.jaboruder.se  skrolla ner till dom respektive länkarna

Kris_J
0

Jag har två ston med ganska mycket Marshwoodblod i kombination med bla Transy. Mor och dotter.

http://www.allbreedpedigree.com/hagdala+wimla

http://www.allbreedpedigree.com/hagdala+wioletta

Veritas odium paretFörvånad

HanniBunni
0

Har en hingst med Transy-linje och jag, personligen, tycker om deras huvud! Och stoet jag väntar föl på har bla Firth Bracken,Kipper of Marshwood,President of Marshwood bakom sej! Och tyvärr tycker jag egentligen inte att hon är snygg någonstans, men hon lämnar fina föl….Fölet har sen Flagg bakom sej Glad Hoppas att det kan bli något snyggt att titta på!!;D

Mmia
0

#45 Jag har ett sto efter Lintock som är skimmel född svart.

Hennes mamma är Svart och 06 fick min pålle en skimmelföl född brun med en fuxhingst.

Jag tycker att hon har ett mycket lugnt o stabilt psyke, en cool pålle, vet inte om det kommer från mamma eller pappan.

Stbf med 39p men ska visa henne på utställning i år då hon inte är betäckt 06.

Ove-D
0

De godkända hingstar med mycket Marshwoodblod som kanke kan ge brunt är alltså Waulkmill MacLintock (gett svartbrun med svart sto) och hans halvbror Jolly Roger (gett brunt med svart och svartbrunt sto)… och detta pga att deras moder Jolly of Marshwood var/är brun…(?)

AnnaLundin
0

Intressant att denna tråd pluppade upp just nu…

I #17 skrev jag att jag hade ägt en ponny med tre led Marshwood-hingstar. Just den ponnyn hittade jag utannonserad för ett par veckor sen, kul att se honom som vuxen!

(han är inte min uppfödning, utan avkomma till mitt första shetlandssto. jag åkte dit och köpte loss de två avkommor som var kvar då jag inte kunde förlika mig med att ettårsdottern och tvåårssonen fortfarande gick tillsammans i hagen där… Så jag hanterade, kastrerade och sålde vidare.)

paparatzi
0

#60 Åh! jag blir alldeles rörd, snälla kan du inte skicka bild på henne till mig på team_nordanvind@hotmail.com

Jag kan ju bara tala utifrån pappa Lintock och det kan jag säga tt han har det underbaraste psyke än hingst kan ha, jag har just kommit i kontakt med ytterligare en dotter till honom Albitzza hon är svartbrun med massor av man och svans, har fått bilder på hennes mor både mor och dotter är så vackra att jag grät, denna dotter har ett underbart temprament mycket klok enligt ägarna.

det jag kan se är den fina korrektheten i benställen det verkar slå igenom på dessa Marshwoodhästar, bred bringa vackert huvud,man kan liksom se att denna är av Marshwoodstam.

Mäktiga hästar.

paparatzi
0

Glömde, jag vet inte om Albitzza är visad någon gång?

Lindaci
0

Ametist som ägs av Ellinor Sundberg är efter jolly roger, Han yävlas i ponnytrav. Ellinor tränar och kör själv. Dom vann DM här på gotland 2004.

AusaBausa
0

#28 äger ni Störtbäckens Smokey? Hade honom förr då jag köpte hans mor Lucky när han var nyfödd och sen skickades han hem när avvänjningen var klar. Ett riktigt busfrö!

Malu
0

Fuga RS 5326 som min son äger är efter Freeman of Marshwood.
Hon är skäck och har ett vackert huvud tycker jag!
Har fått 42 p. på utställning (klassvinnare) och G1-premierad med 41 p. år 2005.
2.58,3 i travrekord (som 14 -åring!), (36 starter 0-5-1).
105 p i dressyrkörning och seger i msv precisionskörning.
Hon har fått 4 föl , en hingst (nu valack) efter Dulex,ett sto efter Fredrik och ett efter Alfons och en hingst (nu valack) efter Dollman.
Förhoppningsvis ska hon betäckas i sommar..hingst är nog bestämd hoppas jag Flört.

HanniBunni
0

Min lille hingst är e: Elic of transy och hans huvud är det sötaste som finns!!Generad Så Transys "nätta" linje huvudform är min smak! Här en bild på min pärla

lilleman
0

Här finns ett brunt sto efter Firth Bracken.

IdaS-A
0

Estel v Bunswaard har en hel del Marshwood blod i sig.

Fiona
0

Mitt shettis sto Fiona har Marshwoodblod i sig ; som far har hon Flagg ,som farfar har hon Trim of Marshwood och som farfarsfar har hon Trigger of Marshwood   ;P Hon är svart och har ett fint huvud  ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg