Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1229 ggr
PP
0

Utställning på brittiskt manér

Är nyfiken på om det skulle finnas intresse för att visa på en utställning helt på brittiskt vis, dvs brittisk domare och sätt att bedöma.

Personligen skulle jag tycka att det skulle vara intressant, inte minst som de inte skickar rasrepresentanter till avelsvärderingen av hingstar längre. Men det skulle inte bli avelsvärderingsgrundande och därmed inget för de som jagar SUCH och dubbelguldsdiplom. Skulle det vara intressant att visa på en sådan utställning ändå?

Ellinor Johansson
0

Låter jättespännande!

Jag har aldrig varit på en engelsk utställning, kan du inte berätta hur det går till från början till slut?

VeronicaP
0

Har ju varit utställning på brittiskt vis , var väl nere i Margaretehof (tro jag) Var engelska domare och ingen kritk , bara placeringar och valör.

Även i Tingsryd var det engelska domare iof fick vi poäng men det var ändå på deras vis och hur de dömde.

Charlotte-J
0

Visade på Grevagården -00 för Mrs Rowena Provan. Kommer inte ihåg om det var poänglöst men jag tror det. Jag hade lite svårt att hinna med i den muntliga kritiken + att den skriftliga var också på engelska så det var inte helt lätt att tyda vad det stod. Flört 

Jag tycker det skulle vara jättekul att prova på en "engelsk" utställning. Kul med lite nytt!!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Det låter kul. Men muntlig kritik måste man få, annars känns det bortkastat.

[Anna-N]
0

Låter jätteskoj!

Dessutom kanske det skulle finnas intresse att kombinera med engelska ridklasser, så det blir en helt engelsk känsla över det hela :-)).

Charlotte-Aveback
0

Jag hade förmånen att följa med min pappa till Skotland 1985 då han var inbjuden att döma SPSB's Breed Show vid Kinross House norr om Edinburgh. Denna utställning motsvarar vår RIKS och ca 230 ponnyer visades under dagen. Ponnyerna var indelade i tre grupper med en domare för varje grupp:

1. Normalstora svarta (ca 140 st)
  2. Normalstora färgade (ca 50 st)
  3. Mini (ca 40 st)

Min pappa dömde grupp 1, Torsten Jeppsson grupp 2 samt en domare från Shetlandsöarna grupp 3.

De största klasserna för de svarta - äldre hingstar resp. gallston - innehöll drygt 20 ponnyer i varje! Bedömningen skedde utan katalog och protokoll …

Vi blev informerade om att ingen kritik skulle delas ut, vi skulle i princip "bara" rangordna de sex första inom resp. klass. De fick heller inga rosetter, Medaljer, eller liknande.

Torsten och min pappa valde dock av artighetsskäl att placera samtliga i varje klass. Ponnyerna ställs normalt upp på mittlinjen i ordningsföljd. Domaren går sedan fram och tar uppvisarna i hand och säger en del uppskattande och i vissa fall tröstande ord om resp. ponny.

Det finns nog både gott och ont att säga om denna typ av bedömning. Från domarens sida är det ett mycket stort antal ponnyer att hålla reda på och för varje ponny måste de komma ihåg vad som var dess styrka resp. svaghet. De hade alltså inga protokoll att falla tillbaka på när minnet svek … Just detta var inte alltid så lätt i en ring med 20 st nästan identiska svarta hingstar! Glad ("Var det den som var lite utåttåad höger fram eller var det den?" "Var det den som var lite stel i kotorna bak eller var det den?" "Vilken av de två var det som rörde sig bäst i trav?") Fundersam

Från utställarens sida är det nog inte så lätt att komma ihåg "kritiken" för sina olika ponnyer, ifall de har flera ponnyer med sig till utställningen, om de inte får ett protokoll att ta med sig hem och grunna över.

Från publikens sida så var det nog både kul och vackert att titta på men de fick ingen som helst information genom högtalaren om resp. hästs för- och nackdelar, blodslinjer, avkommor, eller liknande. Ej heller motivering varför den ena sattes före den andra, m.m.

I Sverige känns det som om önskemålet att köra kataloglöst inte direkt gäller för utställarna och publikens del utan i princip enbart för domarens del. Detta borde inte vara något problem. Jag skulle dock vilja föreslå att det skrivs protokoll för varje ponny, där poäng m.m. motiveras samt att kritiken ges i högtalaren enligt nuvarande form.

paparatzi
0

#0 Helt klart, det är ju faktiskt en förutsättning för oss alla, att få kunskaper om hur det verkligen går till på riktigt vis..

Cattis
0

#7 Brittiskt, är det samma sak som "riktigt vis"?

# Personligen tycker jag att det är mkt som "fattas" i den Brittiska modellen. Jag vill gärna ha kritiken, poängen kan jag klara mig utan, men just kritiken. Jag vill veta vad domaren anser om respektive ponny. Annars känns det ännu mer godtyckligt, om man inte ens behöver motivera sig. Jag vill veta vad som gör klassvinnaren till en bättre häst än de som följer därefter. Det kan ibland vara små detaljer som man inte själv alltid ser. Mkt lär man sig av att lyssna på alla kritikerna under en utställningsdag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

håller med jag vill också ha kritiken för att veta vad domaren tycker har visat för engelska domare med welsharna inge kul att inte få veta något om ponny eller varför de hamnar där de hamnar..

Annette
0

#6. Detta skrev din pappa en artikel om i Vår Ponny. Jag har denna tidning kvar och läste det nyligen igen.

Charlotte-Aveback
0

#10: Det stämmer, att vi hade med en artikel i ett tidigare nummer av Shetlandsponnyn.

Vi har många roliga minnen från den utställningn! Glad

Asagard
0

I Nossebro -99 var det så. Gav inte så mycket, fick en placering och en rosett, men kul var det. Minns att Almnäs Baron blev BIS. För "våra" hästar gick det inte så jättebra! Gråter Skrattande

Hanna-D
0

#11 Fick nyligen översätta just den artikeln till engelska till en bekant i Tyskland som var nyfiken, han prenumererar på Shetlandsponnyn och fick syn på fotot på Knock Jessamine och bad mig om hjälp Glad

Hanna-D
0

#0 Skulle kunna vara kul att prova på men som andra skrivit vill även jag ha kritiken nerskriven på papper.

Charlotte-Aveback
0

#13: Vad kul! Ibland är världen bra liten! Glad

#14: Håller med! Hela poängen med kritiken är att lära sig mer!

PP
0

#1 Charlotte förklarade bra hur det går till i stora drag i sitt inlägg #6.

Den största skillnaden mellan svenskt och brittiskt vis, i mitt tycke, är att i Storbritannien är det mer show. Här i Sverige är vi väldigt upphängda på poäng. Min tanke var att prova på det brittiska viset, även om jag kan förstå att viss försvenskning kommer vara nödvändig (t ex rosett till alla deltagare). Möjligen att man skulle kunna be om att få ett skriftligt omdöme oxå, men både poäng och kritik… Då tycker jag själva idén faller lite och då kan man lika gärna bjuda in utländsk domarre som får gå bredvid en svensk som det oftast går till annars.

Till saken hör ju oxå att i GB finns det långt många fler tillfällen att visa på (även om antalet utställningar ökat markant här och verkar fortsätta öka för varje år, så ligger vi ändå kraftigt i lä i jämförelse) och så kostar det en bråkdel av vad det kostar här att visa oxå, vilket kan förklara dels att inte alla får rosett, dels det stora antalet anmälda ponnyer. I Sverige är det ju sällan (om någonsin) vi kommer upp i det antal ponnyer/klass som Charlotte beskriver i sitt inlägg. (Och då menar jag på våra vanliga utställningar och inte ESG är väl bäst att tillägga så ingen behöver hugga på det)

Dessutom är ju britterna lite egna med sina "agricultural shows", där man inte bara ställer ut hästar utan även alla andra sorters djur, bakverk, foton, grönsaker, teckningar osv Ofta är det lite "marknadskänsla" med lotterier, försäljare, serveringar mm. Det hade varit fräckt att kunna kopiera hela kitet, även om jag inser att det nog är svårt. ;-)

Personligen tycker jag att det skulle vara givande att få representanter från rasens hemland att döma våra ponnyer efter sina premisser. Men det är klart, att man skulle få se på det som "en kul grej", snarare än en avelsmeriterande utställning. För mej skulle det kännas värdefullt och jag är övertygad om att jag skulle lära mej ett och annat - särskilt om de kunde ge ett verbalt omdöme där de i korta drag redogör för vad som placerade ponnyn på den plats den hamnar. Men om de flesta tycker att det måste till poäng, kritik och medaljer för att det ska vara värdefullt nog att ta ut sina ponnyer är det självklart tveksamt om det finns underlag för en sådan utställning… 

#12 Nja, 99 i Nossebro var väl på holländskt vis? Skriftligt omdöme gavs på engelska och 1:a, 2:a och 3:e premier delades ut. 1996 var det brittiska domare på riksutställningen i Nossebro, men de dömde efter svensk modell. BIS då blev Willeke vd Kemp och BIM Kanteborgs Sprite.

Annette
0

#16. Poäng kan jag väl tänka mig att vara utan på en sådan utställning, men kritik måste man få. Hur skall man annars veta vad som är bra och dåligt.

New Forest har haft flera utställningar med engelska domare. Jag har varit och tittat på en, tror det var Grevagården 1989. Där fick ponnyerna muntlig kritik, jag minns inte om de fick poäng, jag har katalogen i "arkivet".

kacka
0

Det skulle vara mycket intressant… om det var inte alltför långt bort skulle jag gärna visa för engelsk domare…

Lauth
0

Vi försöker jobba med vår utställning (för alla raser) så att det ska påminna om dessa "agricultural shows"  eller "country faires " som de kallas på vissa platser. Då har vi både själva utställningen, bruksklasser, showinslag (lydnadshundar,linedance etc) och dessutom en liten marknadsdel med sereringar , lotter och småstånd med försäljning. Det är mycket att hålla reda på men det går bara man är många som jobbar seriöst med det.

Annette
0

#19. När uppdaterar ni hemsidan ang. utställningen? Jag funderar på att anmäla.

jojjehanna
0

#19 var och när är den?

Annette
0

#21. Björneborg, Kristinehamn 3 sept.

Lauth
0

Det är lite trrassligt just nu med några frågor kring arrangemanget, men om du mailar över din adress så skickar jag propp såfort  allt är klart och har löst sig.

Sist jag såg hemsidan så låg den nere så det kan nog bli svårt med uppdateringar på den.

Annette
0

#23. Jättesnällt!

annettewadman@hotmail.com

Cattis
0

#23 Till mig med!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0
jojjehanna
0

#0 lite synd att så många är så extremt noggranna i att de måste lära sig av varje utställning och då måste ha poäng och/eller kritik. Det verkar som att tex en gång/år ha utställning på engelskt vis inte är så poppis därför att man inte får veta exakt varför. Varför inte bara se en sådan utställning som en kul variant och intressant att se hur placeringarna blir den gången?

Annette
0

#27. Visst, kul variant. Men för mig säger inte placeringen mer än att de som gick före var bättre. Vad nu det betyder när man har svarta ston.Flört Har jag nu förmånen att kunna visa för t ex en engelsk domare vill jag ju veta VAD dom tycker är bra resp. dåligt. Annars känns det lite meningslöst, i allafall för mig.

Johanna-Granberg
0

Du glömmer väl inte mig Lauth Flört

johanna.granberg@bredband.net

Lauth
0

# 29

Nix, har inte glömt! Det kommer en fet propp i din maillåda så snart som det är möjligt.Cool

Charlotte-J
0

Till mig med Lauth!!!Skrattande

Tror du lyckades övertala mig i Örebro Flört

Amor vincit omnia Kyss

Lauth
0

Har en lysande övertalningsförmåga ibland *skratt*

Klart det kommer en propp, har jag ju redan lovat!  Gäller ju att locka folk med:

1:  Trevlig plats
2: Stort Prisbord
3: Andra aktiviteter
4: Bruksklasser
5: Marknad
6: Prispengar

Annette
0

Puttar upp.

ester
0