Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2663 ggr
stallostby
0

Övervakar ni fölningar?

Hur gör ni?

Jag vill så gärna övervaka diskret i form av webbcamera eller liknande men bor för långt från stallet. Det går att lösa men det är dyrt!

Milla
0

ja jag övervakar mina fölningar. Vi andvänder oss av kamera och om dom fölar ute ås går jag dit och gömmer mig bakom lite träd och då kan jag stå där och kicka

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

När jag hade pållarna inhysta hos andra vart det långt så kamera var inte aktuellt. Åkte lite extra sent på kvällen, en extra gång på natten vid något tillfälle.

Nu har vi egen gård och det vart en jädra massa springande nätterna i ända. *s*  hade dessutom kamera. Kameraövervakning gjorde meg nog ännu mer på alerten tror jag, för vid minsta lilla jag inte såg stoet eller hon lade sig ned så sprang jag ut till knuten för att glutta genom stallfönstret. Hemlis

Sto nr.2 passade på att föla när jag tog in och gjorde kväll.

I år blir det kamera vid inne och rännande ut o in vid ute.

Hoppas jag har mer is i magen till våren då vakandet tog en månad -07. Kan ju inte sluta vaka när jag börjat vaka.

Miija
0

Ni har inte husvagn? Har man möjlighet med tanke på barn m.m. att sova utanför i husvagn kan det vara en lösning.

RebeckaSvensson
0

Jag vill helst ha fölen i juni så att de kan födas ute. Någon kamera fungerar inte då så jag får springa ut och kolla dem i hagen.

VeronicaP
0

De som fölar inne har jag kamera på de andra som fölar ute får man snällt vandra ut och ha koll på

stallostby
0

#3 Jag bor inte längre än 500 m bort och har mina svärföräldrar där men det är för långt för datauppkoppling…eller sån där lite lcd skärm men mina svärföräldrar får väl i såfall kika och ringa mig när det händer något.

#1 Och hur många nätter orkar du sitta i buskarna…;)

[Anna-N]
0

Ja, vi har övervakningkamera inkopplad mellan stall o hus.

Ranni
0

Hur fungerar en kamera mellan stall och hus? Vad e det för kamera? Vill oxå ha… Har ca 30-50 meter mellan stall och hus, så det borde väl gå.

Denna kommentar har tagits bort.
zettan
0

#8 hm ja startade en tråd tidigare om bevakningskameror ngn som kan länka dig? Ja vet inte hur man görGenerad

[Anna-N]
0

Bevakningskamera - här är tråden :-)

#8: Har köpt den på Netonnet. Kamera i stallet o monitor inne. Vi har 80 m mellan stall o hus och det funkar bra. Är även ljud. Den är trådlös.

Milla
0

#6 än så länge inga kvällar och nätter men det är ju nytt år nu så vem vet

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ahnna
0

Har en övervakningskamera från Claes Ohlsson eller nåt liknande, trådlös, tål "utomhusklimat", sitter i ena stallfönstret och filmar den box som pållan är tänkt att föla i. (Men än är den förstås inte påslagen, det är ju 3 månader kvar, och pållan går dessutom ute på nätterna fortfarande.) Har ca 50-60 m till stallet från huset, så jag kan koppla in kameran till TV:n och få hela förloppet i färg. (Samt att man kan spela in på videon om man känner för det.)

Förresten, är det inte lag på att man ska övervaka fölningar nu? Förut hette det ju "man bör", men jag har hört någonstansifrån att det numera heter "man skall"…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

Vi har en övervakningskamera som jag tyvärr inte minns var jag köpte. Den är trådlös och räcker i alla fall de 20 meter vi har till stallet. Fungerar sissådär, men jag ser i alla fall när stoet lägger sig osv.

kamjo
0

övervakar alltid, har en kamera i stallet

jojjehanna
0

På ett stort ponnystuteri (mestadels shetland) jag besökte i Australien (de hade nog över 150 hästar) för några år sen hade de knappt något stall (litet med några stora boxar för sjuklingar tex) eftersom klimatet utan problem tillåter att alla går ute dygnet runt året om. Hur som helst så gjorde de så att när det verkade närma sig fölning för visst sto så flyttade de henne till en hage med utsikt från huset (som ni förstår hade de många hagar utspridda på ägorna) och hade på ett sånt där föllarm som jag tror mäter när stoet svettas, dvs som något man spänner på stoet. Trots att de var över pensionsåldern så gick mannen i huset ut för varje larm som pep och var därmed med på de flesta fölningar. Det går ju inte att alltid lyckas se alla… Man kan väl tillägga att en del av deras ponnyer var ganska otämjda, åtminstone misstänksamma mot mig som var främling i deras hagar under några veckor så en hel del fick jag aldrig klappa. Trots det så lyckades han övervaka fölningarna.

AnnaLundin
0

Ja, jag övervakar alla fölningar, så gott det går - har haft några som fölat på dagtid i hagen senaste åren, dem är lättare att missa faktiskt, för man förutsätter att de ska klämma ut fölen på nätterna…

Jag använder mig av trådlös övervakningskamera, oftast. När jag hyrde stall några km hemifrån så bosatte jag mig i sadelkammaren när fölningarna närmade sig. Förra året var min övervakningskamera sönder, då bodde jag i en baden-baden-stol i stallet… Det gick bra det också :P

Camilla
0

Har "stenkoll" på alla fölningar med 2 trådlösa kemeror. Tar ledigt från jobbet.

Hanna-D
0

Självklart övervakar jag fölningarna, jag vågar inte annat. Har kameraövervakning i stallet, fölar de ute så håller jag mig vaken när jag märker att det är på gång.

[Billan]
0

Övervakningskamera om de står inne, annars lika som Hanna, håller mig vaken.

Annette
0

Jag har aldrig haft någon kamera, utan sprungit uppe på nätterna. Nu bor jag ju 8 km från stallet, så i fortsättningen kommer jag att sova antingen i sadelkammaren eller i lillstugan.

IdaS-A
0

Övervakar alltid fölningarna.  vill helst att de ska föla ute, så då får man antingen vara vaken eller sova i omgångar. Har ofta hjälp av min familj med vakande, vi delar upp dygnet, på så sätt slipper man gå runt som en zombie pga, för lite sömn:). Har även kamera i stallet.

Kris_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ränna, vilket är ganska jobbigt fast huset ligger ett par steg från stallet eller nära utvald hage. Jag kan se in i stallet från köksfönstret om stoet lägger sig. Önskvärt är att de fölar ute men här är så djävulskt med knott periodvis plus att när Wioletta föddes var hon och trasslade i tråden ett antal gånger, vilket jag inte vill uppleva igen. Meningen är jag ska masa mig iväg och införskaffa en kamera men det har inte blivit av, fast jag bestämde det för flera år sedan. Förr när jag fortfarande bodde i lägenhet bodde jag i sadelkammaren eller sov brevid Linda i boxen (hon accepterade det).
 På bilden född ute 06, har precis hittat rätt!

Veritas odium paretFörvånad

Ulla L
0

Första åren av vår verksamhet var det ränna över gården som gällde. Det är sådär 20 meter så det gick ju an. En gång i timmen, och så delade vi upp det så att jag tog första passet fram till 2 eftersom jag är nattuggla av födsel och ohejdad vana, och Sture som är mera kvällstrött tog resten. Det fungerade OK, men när det blev 4-5 ston nästan samtidigt tröt orken, och då införskaffades en "baby-watch" - och det var en av de bästa investeringarna vi gjort!

Som framgår av detta brukar vi ha stona inne i stallet, i en stor fölningsbox, och det har faktiskt räddat två föl som aldrig skulle klarat sig annars. Sen har det förstås hänt några gånger att stona lurat oss och levererat sin unge upp till tre veckor för tidigt ute i hagen, och som väl är har det gått bra, Men jag tycker det känns lugnast att ha dem inne och kunna ha koll på förlossningen - inte minst för att det är en sån underbar upplevelse att se det lilla nya livet komma till världen, lika fantastiskt varje gång