Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1995 ggr
Kratern
0

Annonser på blocket

Ibland blir jag så förb***ad på folk. Kallar fölungen renrasig fast pappan är prickig.

Shetlandsponny med föl(8 mån). Stoet har startat i trav har rekord 3.05. Rockard och sulky, sele sadlar, träns, täcken m.m Följer med. Vi måste sälja henne pg.a ryttarens ålder. En pigg och glad häst. Hennes färg är rödfux. Fölet är renrasigt men det finns inga papper på stofölet. Pappan år prickig. I sommras gick stot med hingst vet ej om hon är dräktig. Stofölet hadde prickar i sin hårrem i höstas. Högstbjudande eller pris kan diskuteras vi snabb affär. Hästarna säljes tillsammans eller varför sig.

Kris_J
0

Jag har skickat en fråga till annonsören vilken ras fölet harFörvånad

Vi får väl se vad det kan vara, allt utom shetlandsponny…..

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

Jag har också mailat annonsören…..Flört

zettan
0

Förvånad vad har ni fått för svar från anonsören?

[Anna-N]
0

Har redigerat inlägget i #0 då annonsörens telefonnummer anges i länken. Vi länkar inte till saluannonser från forumet och inte heller diskuterar vi omkring annonser där telefonnummer och person anges.

Har kopierat annonstexten istället så den finns fortfarande att läsa i inlägget.

/Anna - medarbetare

Mittinatta
0

ett gammalt gott citat säger: "mind your own buissness"

om pappan är prickig är det kanske en knabstruber och iom är fölungen registreringsbar som sådan.

AnnaLundin
0

#5 - fast det står ju faktiskt i annonsen att det inte finns några papper på fölet… så den lär inte vara registreringsbar som rasren även om den skulle råka anses vara renrasig prickeponny av något slag (knabstrup eller kanske british spotted pony)

Kris_J
0

Visst kan han vara knabstrup, det är helt ok. Men om fölungen saluförs som renrasig shetlandsponny så är det inte ok. Därav frågan till säljaren om vilken ras….

Veritas odium paretFörvånad

QuickStep
0

om jag skulle sälja min häst så hade ja blivit lätt frustrerad om folk mailade om hästarna men inte va ett dugg intresserade av köp…

oseriösa köpare undanbedes skriver jag alltid på mina annonser..

Annette
0

Det finns tyvärr massor med annonser där ponnyerna kallas shetland, fast de saknar stam. Skall man kolla alla dessa har man mycket att göra ;)

Pheobe
0

Och visst kan man bli lite sur på dom som blir sura… Kanske inte alla vet bättre? Suck!

jojjehanna
0

#8 å andra sidan är ju denne säljare ute och cyklar och frågan är om denne inte vilseför sina köpare så någon "tillsägelse" skadar knappast tycker jag.

VeronicaP
0

Jag måste erkänna att jag aldrig är på blocket och läser annonser *ler* så jag verka missa en hel del. fast jag är iof aldrig och läser annonser överhuvudtaget om jag inte är ute efter något speciellt själv.

[Billan]
0

Man får ju inte ta för givet att alla som äger en häst eller ponny är lika kunniga som alla är på detta forum..

Jag tycker det är värre när de som kallar sig seriösa inom föreningen annonserar ut sina shetlandsponnyer till skänkpriser.

Inte trevligt för annonsörer om hela riket lägger sig i.Man kan ju tänka sig själv om man sätter ut en annons. Föresten hur hinner man sitta och kolla alla andras hästaffårer ? Låt var och en sköta sitt.

ninam
0

Jag tycker också att var och en får sköta sitt, varför skall man lägga sig i allt? Det är jobbigt med oseriösa köpare som bara upptar ens tid och inte är ett dugg intresserade av hästarna.

jojjehanna
0

#13 men om man är så okunnig att man kallar en uppenbar korsning för shetlandsponny så är det väl bra att man blir upplyst.

jojjehanna
0

#14 för att förhöja seriositeten i vårt hästhandlare och inte medverka till att sänka shetlandsponnyns rykte.

[Billan]
0

# 15,16

Vad gäller shetlandsponnyns rykte så kan nog de som inte är shetland men i samma storlek vara minst lika bra i användbarhet och psyke. Jag är emot korsningar så det är inte det som är orsaken till mitt tyckande. Hur många äkta shetland är det inte som är oanvändbara på grund av dåligt temperament som bara avlats på  fin extriör. Korsningar är ofta avlade på att det är trevliga användbara ponnyer.

Men som sagt jag försvarar inte "oäktingar" utan vill belysa att det kan vara minst lika bra hästar trots att de inte har papper.

VeronicaP
0

#17 FAst inte har de tåligt temprament , du får ta och skylla på de som har haft hästarna innan som inte har uppfostrat dem , inga shettisar är oanvändbara om de uppfostras rätt det är VI männsikro som fördärvar dem (oftast i allfall)

[Billan]
0

# 18

Ja då, håller med till viss del. Men nog finns det shetland med temperament som inte är användbara som inte har  nerverna under kontroll. Har träffat många sådana trots rätt behandling. Många kan ju vara ohanterade och dessa faller iINTE under samma ram.

VeronicaP
0

#19 Väldigt få sådana har jag sett och även där skyller jag på ägarna som inte uppfostrat dem rätt , eller vant dem vid barn, hundar, och andra hemska saker . Hästar och barn föds inte elaka utan blir det av sin uppväxt och det tror jag stenhårt på.

Vet att jag frågade en veterinär om det och han sa att det är väldigt få som föds som blir ohanterbara pga deras egna temprament.

Temprament vill man ju ha på sina hästar som man ska tävla med för inget temprament så missar du mycket go och det är oftast de som varit lite *heta* som unga som går som bäst när de är färdiga och har mest vinnarinstinkt.

[Billan]
0

# 20

Vi behöver inte älta detta mera här. Jag har många år i branchen, som du också har, både privat och inom jobbet och med shetlandsrasen, och med många andra hästindivider. både i och utom tävlings samman hang, så nog vet jag vad man behöver i temperaments väg.

Det du säger har jag också hävdat i en annan tråd tidigare. Ingen individ föds ELAK men med olika förutsättningar beroende vad de har med sig i bagaget och hur dom blir hanterade, lika med oss tvåbenta.

VeronicaP
0

#21 Precis

Kratern
0

När jag startade den här tråden så opponerade jag mig enbart på falsk "marknadsföring". Och det står jag för.

Att folk "avlar" fram korsningar är däremot deras sak.

Sitter absolut inte och granskar andras annonser. Det har jag inte tid med. Denna annons råkade korsa min väg, och det är ju bara att beklaga om denna "okunnighet" är så vanlig som en del påstår.

jojjehanna
0

#17 visst kan korsningar vara minst lika fina men vad jag tänkte på var just detta med falsk marknadsföring då man kanske tror att det är en shettis man köper och sen inte får delta vid SSS aktiviteter.

Sen är min erfarenhet tyvärr inte att alla korsningar är så genomtänkta. Snarare tycks det så att har man en okänd häst eller redan korsning så åker man till grannens hingst snarare än de som renrasavlar och verkligen söker förbättra aveln, dvs avlar medvetet.

Annette
0

#24.Sen är min erfarenhet tyvärr inte att alla korsningar är så genomtänkta. Snarare tycks det så att har man en okänd häst eller redan korsning så åker man till grannens hingst snarare än de som renrasavlar och verkligen söker förbättra aveln, dvs avlar medvetet.

Den erfarenheten har jag också.

[Billan]
0

Nej det är nog så. Men ofta är det ju så som med blandrashundar (var i allafall tidigare innan man kom på att det gick att tjäna pengar på dom ) att man har en individ som man är nöjd med och vill ha en avkomma, då blir det att ta den hingst som är närmast och billigast. Egentligen spelar det väl ingen roll, jag menar att det säljs ju rena shetland till underpriser också, kanske ger det vibbar som att de inte skulle vara nåt att ha, eller ?

Ta det nu inte som att jag försvarar oäktingar, det gör jag inte, men rent krasst behöver det inte vara sämmre djur.

Jag är en av dom som vill ha upp priserna på shetlandsponnyn, men det går ju heller inte när det säljs rena för ordentliga underpriser.

kicki80
0

Ang priser om du avlar på prestation också så går det att sälja och kommer de upp i ålder och är ridna eller körda upplever inte jag ngt problem att få betalt för dem eller?

VeronicaP
0

#27 Folk vill inte ens betala om de har tävlat , de vill helst ha en riden/körd elitsto med utrustning och vagn för max 5 tusen och då tar nästan i .

Tycker folk faktistk överlag är dåliga på att inse värdet av en ponny som är välhanterad , med bra stammar och är välutbildad , det kostar att ta fram dem både som avels ponnyer, eller tävlingsponnyer.

kicki80
0

Vi har sålt flera shettisar för mellan 12-15000 och då end inkörda och startade på travet inge vidare meriter.. Ska ev sälja ett 4 årigt sto nu med end travmeriter och har flera intresserade på 15000 och det tycker jag är ett ok pris.

andaloce
0

Det är ju uppenbart att det är storleken på hästen som sätter priset. Det är egentligen skamligt!

Vad får man betala för en lika välstammad och utbildad halvblodshäst? Minst 60 000, med goda meriter det dubbla.

Varför är egentligen inte ex en shettis lika "dyr" när den kanske till och med har bättre stam, utställnings meriter, bruks meriter osv.