ELIT - Äppelbo Karamella RS 2273
Äppelbo Karamella är en riktig ringräv som genom åren visats på otaliga utställningar med upp till 45 poäng! Karamella är mor till flera diplomston och väntar till våren föl igen.
**Fakta:
**
Äppelbo Karamella RS 2273 är född 1988 hos Kerstin Björking fd. Damborg, Äppelbo Stuteri utanför Alingsås. Hon är svart och 101 cm hög. Hon har i sin ungdom erövrat flertalet BIS titlar och har fått upp till 45 poäng på utställning.
e. Timothy v.St. Geerhof RS 200
u. Polly II RS 782
e. Rossönäs Erik RS 3
"Mella" kom till oss våren 2006 som foderhäst på "livstid". Detta lilla fina sto lyser upp vår tillvaro på stuteriet och är en fröjd att få ha i sin hage. Ett mycket snällt sto och en riktig hönsmamma. Hon är i år ombetäckt med vår hingst Kompis Yrrol RS 435.
Hon har fått 10 avkommor varav 4 är exporterade till Norge. Hennes 3 visade döttrar i Sverige har alla fått diplom med 42 p på treårs premieringen.
Mella fick sin ELIT-bokstav 2004.

Avkommelista:
1992 S Äppelbo Alice e: Lakris RS 226
1993 S Äppelbo Beauty of Bath RS 3426 Diplom e: Titol RS 241
1995 H Äppelbo Charles Ross exp. N e: Wessel v.d. Amstelhof RS 235
1996 H Äppelbo King David NS 525 e: Wessel v.d. Amstelhof RS 235
1997 H Äppelbo Empire exp. N e: Wessel v.d. Amstelhof RS 235
1998 S Äppelbo Flädie exp. N. e: Jolly Roger of Marshwood RS 215
1999 H Äppelbo Gyllenkrok e: Valentijn v.d. Amstelhof RS 260
2000 S Äppelbo Honeycrisp RS 4932 Diplom e:Plutus v. Dorpzicht RS 220
2001 S Äppelbo Ida Red RS 5119 Diplom e:Äppelbo Triton RS 342
2007 S Vithatts Bodil e:Kompis Yrrol RS 435
_Av: Anna Norling och Anna-Karin Yngvesson Vithatts Stuteri. Bilderna tillhör Anna-Karin och får ej kopieras!
(Elitsto nr3-07)_
Relaterade länkar
Se hit!
Vill du att ditt sto skall publiceras så skicka ett PM eller mail till Anna N med information om vilket sto det gäller (namn, far, mor och morfar), din egen berättelse om henne, avkommor och deras meriter i berättad form (inte bara avkommelista rakt upp och ner), ägare och när hon erhöll sin bokstav samt ett eller ett par bilder. Glöm inte ange vem som är fotograf!
Vi publicerar stona i den ordning de kommer in till oss. Så välkommen att skicka in Ditt bidrag! Det kan även vara ston som inte längre finns i livet men var ELIT-premierade vid sin bortgång samt ston som tilldelats värdebokstaven postumt.
Av: Anna N
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Anna N'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Anna N', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-01-15
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
ååå vilken charmgumma.
Det är något visst med dom där gamla vännerna.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Va vacker hon är ! Jag är fodervärd åt en av hennes döttrar - Äppelbo Honeycrisp,syns var hon ärvt sin utstrålning av..
Mella är fantastisk, stort GRATTIS till dig Anna-Karin som fått förtroendet att ta hand om henne. 
Bodil är en riktig goding, ska även bli kul att se hennes framtida avkommor.
#2 Henne får du hålla hårt i… grattis till bra avelsval :)
Tack… jag är mycket stolt över att ha Mella och hennes dotter Ida Red hemma i stallet. Vi hoppas givetsvis oxå att Bodil blir lika fin som sin mamma… just nu är det grisslyvarning på henne… har aldrig haft en sådan liten knubbis innan.

Hon är så vacker, en välbevarad dam:) med de grå tinningarnas charm !

Vad fin hon är kul att se de när de är så välbevarade

Jättetrevligt sto :)

jätte fint sto
Tack igen…
Satt och tittade på en film häromdagen som jag fått låna av Mellas ägare när Karamella som tvååring blev BIS i Bjäsjölagård 1990.
Vad jag skrattade…
många uppfödare såg annorlunda ut då
Först knep Karamella ungsto titeln i hård konkurrans av Ytterhalls Akleja… sedan gick hon i slutet mot hästar som Witch v. Bunswaard och Plutus v. Dorpzicht… där hon knep BIS.
Såg även att Furunäs gick i ring med ett svart sto… hörde dock inte vad hon hette… speaker var Ingvar Johansson så det var inte lätt att höra vad han sa egentligen 

Anna-Karin, kan inte du försöka kopiera den filmen mot betalning, jag har själv massor med gamla filmer som jag ska sätta mig och titta på någon dag, hör gärna av dig, skulle vara så kul att ha den.

Kunde vi inte ha en filmafton här i Väst? Jag anmälde mig till en sådan för några år sedan, men den blev tyvärr inställd.

Ja jag har en del filmer med både shetland och russ,från 1990 och framåt, vi hade en filmafton hos Carina Wingård Trolleby stuteri för några år sedan, det var jättakul.

Så välbevarad och fin hon är för sin ålder!

Jag såg henne på Mararetehof 1998 när hon blev BIS med 45p och Jolly Roger blev BIM, också han med 45p.
Ett mycket vackert sto!

Ett mycket vackert sto. Hoppas att ni får många år tillsammans, med fina avkommor och trevliga minnen.