Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1906 ggr
Tusen
0

Varför använder ni inte era shettisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga till alla er som har shettisar men som inte har dom mer än till utställning eller sällskap till andra hästar.

Varför använder ni dom inte?     (Det kan ju finnas många svar på den frågan)

De kan ju så mycket och även vuxna kan ju köra dom.

(Det ligger ingen anklagelse i min fråga och ni som använder dom till annat behöver heller inte svara.)

Kris_J
0

Det är det mest naturligt för en häst att äta och reproducera sig.

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#1 Ja att gå instängd i en hage 24/7 är nog väldigt naturligt. Fundersam

Kris_J
0

24/7???

ElisabethA
0

#3 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan = 24/7

Kris_J
0

Hage kan ju vara större område att ströva på.

SannaHolmgren
0

Är inte avel och utställning att använda hästen??

[Anna-N]
0

Det ena behöver inte slå ut det andra. Det går att kombinera utställning, avel med bruks. Finns många bra exempel på det….

Kris_J
0

Landskapsvård är också ett användningsområde. Liksom själavår är det.
Många anser nog bara att man använder dem om de rids eller körs.

Att allt går att kombinera är jag väl medveten om, men man måste inte om man inte vill.

Själv har jag någon ponny som "bara" finns, men som likväl betyder lika mycket som någon annan som tex tävlar och "används" för fullt. Vem av dem har det bäst som häst ?

tilja
0

Evigt dåligt samvete för att jag använder mina shettisar så lite som jag gör. Skulle vilja mycket mer men två små barn tar mycket tid. Ibland tänker jag att jag borde sälja dem, men jag är också jätterädd att de skall bli vandringspokaler eller inte få det bra. Hos mig går de på lösdrift och är välskötta på alla sätt och vis. Det är bara det här med motionen…..Frågan är om HÄSTARNA lider av att gå i en stor hage dygnet runt. Undrar om inte jag mår mer dåligt av situationen än vad de gör? Kommentera gärna mina funderingar!

[daytona]
0

jag själv använder mina hästar, kör den lilla o rider den stora. Skulle jag bara låta dom gå, så har jag tvår surhögar som som bara väntar på att få komma ut i skogen! Man, iaf jag, ser på dom att dom inte mår bra av att går. särskilt på den stora som skadade sig svårt i somras o pga det fick fång! Nu äntligen har jag börjat komma igång med henne o hon är på bättre humör o mår psykiskt bättre! men det är väl upp till var o en hur man gör, men jag får världens dåligaste samvete att bara låta dom gå där o inte göra något!! Kan ju tänka själv hur tråkigt det skulle vara! Fundersam

Charlotte-Aveback
0

Jag tycker man får se på det hela med lite mer ödmjukhet och inse att alla inte har samma intresse, kompetens eller erfarenhet.

För vår egen del har vi fokuserat på kvalitetsavel i över 40 år för att just få fram goda rastypiska individer som skall kunna användas till både avel, utställning och bruks.

Vårt eget intresse och kunnande ligger på just avels- och utställningsbiten men vi är jätteglada när de ponnyer vi föder upp och säljer dessutom används till bruks. Som exempel kan ni se på vår hemsida www.furunas-stuteri.com under körning där vi har försett både Team Skäpperöd och Ponny Expressen med shetlandsponnyer för deras framgångsrika fyrspann.

För rasen som helhet är det jättebra att de kommer ut och visar framfötterna och parallellt med detta är det viktigt att vi har en god kvalitetsavel i landet för att få fram rastypiska, hållbara och användbara individer.

tilja
0

Men lider hästarna av att inte användas? Eller ligger det mest hos oss människor? Är jag en dålig hästägare om jag inte har tid att motionera mina hästar, även om de får all annan omvårdnad? Vad tycker ni?

Kratern
0

Personligen tycker jag att det finns mycket bra och rastypiska hästar/ponnyer av andra raser än Shetland också.

Ändå används de hästarna/ponnyerna, till bruks, i mycket större utsträckning än "shettisarna".

Synd för Shetlandsrasen att uppfödarna har den inställningen att man "satsar" på bara aveln.

Annette
0

#13. Så om man inte har kunskap/intresse osv för bruks så skall man inte ha en häst då, menar du?

Jag tror Shetlandsponnyn fyller ett mycket stort syfte som själavårdare. Människor mår bra av att ha djur att pyssla med och shettisen är i behändig storlek och det finns mycket aktiviteter även om man vara sig rider eller kör.

Charlotte-Aveback
0

#13: Det ligger nog ett missförstånd i det här:

"Synd för Shetlandsrasen att uppfödarna har den inställningen att man "satsar" på bara aveln."

Jag tror snarare att man kan säga att många uppfödare satsar på att avla fram individer som skall kunna fungera både i avel, utställning och bruks.

Sedan är ju frågan om vem som använder dem till bruks, ifall det är uppfödarna själva eller de nya ägarna. Detta borde egentligen inte spela någon roll så länge var och en ägnar sig åt det de är intresserade av och har kunskap om.

kicki80
0

Jag tror också att alla hästar oavsett storlek är i behov av motion..   Att bara ställas ut och få föl är väl inte så kul eller??

Charlotte-Aveback
0

#16: Jag tror inte man skall lägga för mycket "mänskliga" aspekter i detta utan se till varje individ. Vi har haft ponnyer som avskytt att lämna "hemmet" utan bara velat gå i sin trygga flock medan andra har tyckt det varit jättekul att få komma ut och arbeta, m.m. Då är det viktigt att var och en får det hem och den tillvaro som de behöver.

Kratern
0

#14 Ok, men min personliga åsikt är ändå att man inte kan föda upp Shetlandsponnyer för att de är bra själavårdare.

Vi tycker alla olika och vare sig det ena eller det andra är mer rätt.

Skulle ändå önska att bruksbiten blev mer intressant även för Shetlandsuppfödare.

T.ex när man väljer hingst till sitt sto. JAG tycker inte att man ska stirra sig blind på exteriörpoäng. Så länga de ligger inom en godkänd nivå.

Även stona tycker jag ska ha lite mer bruksmeriter innan man avlar på dem.

Så är det ju inom de flesta andra raser, varför inte Shetland?

Cattis
0

#16 En häst i tillräckligt stor och bra (kuperad ex) hage får den motion den behöver ändå om man ger dem möjligheter till det.

På vintern rör sig väl inte mina nämnvärt mkt, mer än unghästarna som leker massor och motionerar sig själva. Fölstona är måttligt roade generellt av att leka och äter ellr sover mest. På sommaren rör sig stoflocken ganska mkt också, då de har vatten uppe vid stallet och måste passera vinterhagarna för att komma ut på betesvallarna.

Och om de tycker det är "kul" eller ej, ja säg det. Som Lottie skriver ovan, så är det nog ganska mkt mänskliga värderingar i om man ifrågasätter om de har roligt eller ej. Får de leva som hästar, med kompisar och i stora hagar så tror jag de trivs väldigt bra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Billan]
0

# 18

Håller me dig i det du skriver. Ska man ha ett djur för själavård finns mindre djur som katt, kanin hund etc.

Visst klarar sig hästar utan arbete, men då behöver de STORA ytor att röra sig på, inte bara en liten rasthage att vandra runt i. då är det lätt att de skaffar sig fula ovanor.

Charlotte-Aveback
0

#18: Jag är helt överens med dig på denna punkt:

"Vi tycker alla olika och vare sig det ena eller det andra är mer rätt."

Vad gäller avel så är det ju dock så att var och en avlar utifrån sina egna mål och drömmar och använder de ston och hingstar man anser leder en åt det håll man önskar.

Kris_J
0

Men det finns ju de som tycker att de bästa som finns är att köra en tur med sin lilla ponny, då duger inte en kanin.

Charlotte-Aveback
0

#22: Precis! Jag tycker verkligen inte det är upp till någon av oss att säga vilket djur någon annan borde ha.

AnnaLundin
0

Skillnaden mellan shetlandsponnyer och andra ponnyraser är väl kanske storleken, som begränsar shetlandsponnyns användbarhet till viss del. Ja, man kan köra den, men måste man göra det?

Mina nuvarande avelsston har samtliga både utställnings- och bruksmeriter - alla tre har gått på travet, två av dem har gått på ridskola. alla har fått 40 p eller mer - men jag ser det ändå inte som något självändamål att de har "bruksmeriter". Och att gå på ridskola i fem år är inte ens någon merit på pappret, bara ett bevis på en användbar ponny.

Jag tror däremot inte att ponnyerna tycker det är tråkigt att inte få arbetas, om de bara har tillgång till en tillräckligt stor hage, helst med lite variation i.

[Billan]
0

Men om man kör en tur ibland då har ju hästen fått göra annat än att stå i sin hage.

Jag är av den åsikten att har hästarna STORA hagar så de kan leva ett normalt hästliv, är det helt ok om de inte har ett jobb att utföra. MEN och MEN det är alldeles för många hästar som tvingas stå i små hagar dag ut och dag in utan minsta möjlighet att röra sig normalt.

Vad jag menar att är hästen bara själavårdare , med det menar jag att bara vara till. Då tror jag att ett mindre sällskapsdjur fyller den platsen lika bra om inte bättre. Därmed säger jag inte VAD andra ska ha i djurväg.

Kratern
0

#19 En häst i tillräckligt stor och bra (kuperad ex) hage får den motion den behöver ändå om man ger dem möjligheter till det.

Källa?

Finns vetenskapliga bevis för det?

Charlotte-Aveback
0

#25: Håller med dig om att stora hagar och flockar där de kan leva ett naturligt hästliv är jätteviktigt och tyvärr finns det allför många hästar och ponnyer som inte ens får detta …

Nu har jag väl ännu inte träffat någon som inledningsvis har skaffat sig en shettis för att ha den just som "själavårdare" utan de har nog snarast träffat på shettisar i andra sammanhang och sedan upptäckt vilken stor och klok personlighet som döljer sig i denna lilla kropp! Flört

Daladis
0

Det stod iof. att man inte behövde svara….
Mina 3 är sällskapsponnyer!
Jag är reumatiker och klarar inte längre att rida.
Med minishettisar i hagen stillar jag ändå mitt hästintresse jag haft sen barnsben. Men mindre att mocka och mindra att stoppa i andra ändan också! Drömmen är att betäcka Titti och så ska det bli någon dag. Men i dagsläget så "skrotar dom i hagen", går med på hundpromenader, rids av min 4-åring nån dag i veckan, rids av två småtjejer på helgerna, körs av mig också har jag börjat tömköra Thimon varannan dag. Visst är mina hästar nöjda dom dagarna dom bara går och skrotar i hagen. Men alla kommer travandes när jag kommer med grimskaft och vill följa med på det roliga som ska göras!

Cattis
0

#26 Finns säkert studier gjorda av någon, någon gång, någonstans som kan bekräfta att hästar som har tillräckligt stora ytor, får tillräckligt med motion för att må bra. Om det inte är så, så mår ju en väldigt stor del av våra (både i Sverige och övriga världen och oavsett ras) ganska dåligt, då de inte används alls.
Jag tror absolut inte att så är fallet. De både rör på sig och sysselsätter sig om de har ytor att röra sig på och sina flockmedlemmar att vara med.

Jag behöver inte ange källa, då  det är min egen åsikt och erfarenhet (baserad på både egen och andras).

Och vad menas med motion, för att klara vad? Mina är absolut inte i kondition för att tas ut på brukstävlingar. Men definitivt tillräckligt för att köras en sväng och för att må fysiskt och psykiskt bra.

/Cattis

garrilina
0

När vi väljer hingst till våra ston så tittar vi på både exteriör, rörelser, temperament och ev. bruksmeriter man väljer väl en hingst som passar sitt sto oavsett inriktning. Alla våra används på något sätt några inom travet. Vår 21 åriga f.d. ponnytravare får komma ut ibland numera och tycker då att det är jättekul. Hans huvudsakliga uppgift är att gå med unghästarna, det verkar han också trivas med. Tror inte att de mår sämre av av det ena eller det andra bara de har tillräclkigt stora ytor att röra sig på.

Det man tyvärr kan få höra när man ställer ut en shettis i tävlingskondition är att det tyvärr syns att den används, det hör vi aldrig på andra ponnyutställningar.

Kratern
0

#29 Det framgick inte i ditt påstående att det var enbart din egen åsikt.

Jag har lärt mig att i det här forumet ska man kunna ange en källa om man kommer med påståenden.

[Anna-N]
0

Sen är det ju upp till varje ägare att se till sina hästar som individer. Alla hästar är olika. Vissa måste sysselsättas för att må bra andra trivs med att strosa runt i hagen. Det där är hemskt olika på hästar och vad är det som säger vilket som är rätt eller fel.

Nog ser man ganska tydligt på hästar om de trivs eller inte både i den flock de går i, boxgranne, med ridning, körning med mera med mera.

#31: Otroligt viktigt! Oskyldig

Cattis
0

#31 Det är inget tvång alls, mer om man direkt citerar ngn. Självklart får man fråga om det finns en källa eller annan fakta som man baserar sina åsikter/sitt inlägg på. Men det är lika lite ett tvång som att man måste ha en källa för att kunna uttrycka sina åsikter.

/Cattis

Kratern
0

#33 Jättebra, då ska jag lägga det på minnet. Flört

För naturligtvis gäller det ju alla. Fundersam

entill
0

Måste säga att jag tycker inte att det är något fel att "bara" ha sina hästar till avel. Det förutsätter naturligtvis att aveln har till syfte att producera individer som kan användas till något. För att veta att man är "rätt ute" är det väl OK att visa på utställning. Jag tror att det finns en övertro på att föräldradjuren måste ha presterat något innan de sätts i avel. Det viktigaste är ju att produkterna kan prestera, och för det krävs ju god exteriör, goda rörelser och ett lämpligt temperament.

Tycker inte heller synd om hästar som inte får arbeta. Har de mat och vatten och kompisar verkar de vara lika nöjda med tillvaron som om de har ett jobb. Det fredar ju mitt samvete att de har en jättestor hage, men de små "latoxarna" rör sig inte längre från höbalen än att de kan se den.

Jag tror precis som någon annan skrev, att man skall vara lite ödmjuk i sin syn på hur andra använder sina shettisar.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Anna-Karin
0

Undrar vem som har roligast…

Grannens tävlingshäst som rids 1 timme i ridhus och går 1 timme i skrittmaskin plus att den går ute i en hage 1 timme om dagen som är 20*60 (paddock) med täcke.

Eller:

Mina shetlandsponnier som går ute från morgon till kväll i stora kuperade hagar med både öppen mark och skog…plus massor med kompisar att leka med… pälsvård och pyssel på kvällarna.

Den som motioneras av oss människor eller den som motioneras av sina kompisar…

Kimpa
0

Hos de som är lyckligt lottade att ha mycket mark (och gärna kuperade med skog) tror jag inte att hästarna lider det minsta av att gå i hagen och inte "göra någonting".

Vi å andra sidan har inte SÅ mycket mark, då vi dessutom måste dela upp alla hagar med hingstar, shettisston och stora hästar.
Men jag kan ändå säga att vissa av dem tycker det är JÄTTE kul att komma ut och bli motionerade medan en del av dem trivs med att inte göra någonting.

Tror inte man kan dra alla över samma kant.
Det beror på individen.Glad

VeronicaP
0

Men om man tänker efter från alla första början så är det ju eg konstaterat att hästar är inte byggda med sin rygg för att bära ryttare ;-)..

När vi avlar så vill jag ha en bra extriör på hingsten , men även bra gångarter , då vi avlar faktistk för att både få bra utställnings ponnyer och bruksponnyer både med våra shetlandsponnyer, welsh, russ el halvblod. Jag vill inte bara ha en ponny som kan springa fort ,hoppa högt eller bli bästa ridshästen utan jag vill ha en ponny/häst som kan bli det jag vill (eller köparna) vill att den ska vara.

Vet mångs som också bara använder sina russ, welsh, new forest eller andra raser *bara* till avel och inget annat ser inget fel i det då deras avkommor i sig blivit både snygga och goda rid/kör ponnyer utställnings vinnare .

ryttarn
0

En liten fundering runt detta med användande….

Jag tror en häst, likaväll som en hund eller andra däggdjur, klarar sig aldeles utmärkt om bara hagarna är tilräckligt stora.

Men har man en gång kört igång en ponny (oavsett ras) och den vant sig vid regelbundet tränande och tävlande, samt all den hantering som detta innebär, klarar den inte av att man utan vidare slutar. Har sett flertalet exempel både bland shettisar och russ som uppenbarligen fått deprisioner då dom helt enkelt känner sig övergivna.

På samma sätt som en Collie är en underbar familjehund så länge du inte börjat träna vallning med den. För har man en gång väckt instinkten vallar den allt i brist på riktig vallningsträning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Charlotte-Aveback
0

#39: Jag tror det ligger mycket i det du säger.

entill
0

#39. Du kanske har rätt i vissa fall, men jag har sett många exempel på motsatsen också. Vi har en gammal connemaravallack i hagen. Han var en framstående tävlingsponny, som tränades och sköttes efter konstens alla regler. Hade nog aldrig ens varit ute på natten, aldrig fått fri tillgång på foder, sällan gått barfota. Det är klart att vi undrade hur han skulle reagera när han kastades ut i verkligheten i en flick med shettisar och russ. De två första dygnen lämnade han inte höbalen. Sedan insåg han att det alltid fanns hö, och kunde ägna sig åt att bara vara häst. Han blev som pånyttfödd. Kung i hagen. Det har nu gått snart tre år, och han har inte varit inomhus under den tiden (bortsett från när han är Pegasus på ridskolans julshow varje år). Han har naturligtvis inget emot att komma ut och bli riden då och då, men trivs lika bra i hagen. Ett annat exempel är Tinka, som gått större delen av sitt liv på travbanan. Inte fick hon någon depression när hon hamnade i flocken.

www.vikingponnycenter.se

Charlotte-Aveback
0

#41: Vilken härlig bild!

Att gå i en flock är väldigt bra för en hästs mentala välbefinnande.

VeronicaP
0

#39 Stämmer men jag har märkt på mina som tävlat är att de trivs ypperligt under vintervilan ;-) Sen Lina som fick föl har inte varit några problem alls. men jag hade min gamla tävlingsponny som fick lite olater för sig när han slutade tävla och *Bara* reds några dagar i veckan.

kicki80
0

Visst kan de få motion i hagen oxå men då ska hagen vara STOR  och hästarna kunna röra sig ordentligt.. Jag har varit hos endel stuterier/uppfödare och kollat och där har jag inte tyckt att hagarna är tillräckliga för så många ponnyer som går  där.. 

Vi har själva i perioder inte kunnat köra el rida ponnyerna som vi önskat och har då istället longerat eller lekt med dem i hagen och våra älskar när vi kommer för att busa med dem..

Ahnna
0

Meriter, poäng och placeringar är inte genetiskt överförbara, men en kropp som är väl lämpad för användning är det i allra högsta grad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tusen
0

Jag har nu läs era svar och tycker de var väldigt intressanta allihop. Jag vet att det var en liten het potatis men ni har alla hanterat den riktigt bra tycker jag. Det finns många svar som jag inte alls trodde att jag skulle få och det var många olika anledningar (som jag misstänkte).

Som #36 skrev exempel på så tror jag att alltför många hästar inte får vara häst. Det är väl ett större hästproblem än ifall de inte används.Och motionen är väl förmodligen inte det viktigaste. Landskapsvårdare var ett användningsområde som jag inte hade tänkt på. Det är ju ett trevligt inslag i naturen (och miljövänligt).:-)

Och visst kan man väl ha en shettis till husdjur likväl som en hund eller katt. Jag tänkte lite kort och då jag själv älskar att köra shettis (jag tror faktiskt att de gillar det också) så tänkte jag att man missar så mycket. Men som sagt. Jag har lärt mig massor av er alla.Glad TACK!

Angel
0

Stora kuparade hagar måste ju vara det allra bästa?! Vad man sen gör mer spelar nog mindre roll..

Tror också på det där att hästar är olika. Jag har en som aldrig just vill lämna flocken, om hon inte ska få mat =perfekt avelshäst :)  Sen en annan som älskar att springa med vagn, tyvärr blir det inte så ofta som jag önskar.

RebeckaSvensson
0

Mina hästar går i princip bara i hagarna. Att det är så är dels för att jag pluggar och inte är hemma så ofta och dels för att jag varken har intresset eller kunskapen att köra, eller göra något annat med dem. De får ibland följa med ut på promenader, men något annat bli det sällan. Eftersom de inte är vana vid något annat än att gå i hagen tror jag inte att de lider, det är ju inte så att de har något att jämföra med.

entill
0

#45. Huvet på spiken! Respekt!

www.vikingponnycenter.se

Kratern
0

Ni som tycker att det är helt OK att en häst bara går i en hage hela dagarna…..tycker ni också att det är OK med en hund som bara sitter i hundgår eller en katt som aldrig får gå ut? Vill bara se hur många som ser det som OK med djur som inte får komma ut i naturen.

En fråga till….hur stora i hektar är era (kuperade) hagar?

Milla
0

#50 fast jag säger så här.

En hund är i grund och botten ett djur som SKA röra sig och aktiveras. En hund som bara sitter i hundgården kan inte röra sig eller aktiveras. En hund som inte får jobba med hjärnan blir ingen glad hund. HUnden i sig är ett mycket intelligent djur och därför krävs det att den får "tänka". En hund behöver mer tankeverksamhet än motion i form av långa promenader.

Man kan ge hunden flera mil om dagen men får den inte jobba med huvudet så lagrar den bara en massa energi och hunden hittar själv på en massa saker (fram tills den dagen den har gett upp och bara går och lägger sig). Alltså är det för hunden viktigast att få jobba med huvudet än att få gå långa promenader.

En häst är ett djur som INTE är i grund och botten gjord för att ridas eller köras. Dock är dom gjorda för att ströva på stora områden och äta större delen av dygnet. Personligen så tror jag att om en häst har fri tillgång på mat så är dom tillfredställda. När jag har suttit och studerat mina hästar i sommarhagen så har dom betat eller stått och vilat.

En häst är i sin natur en rätt så slö individ, den rör sig inte mer än vad som krävs för att få mat, vatten, klara sig från för att bli byte och bli betäckt.

Jag har inte några stora vinterhagar. Sommarbetet är på 10 HA.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

PetraJ
0

Våra 3 hästar har ca 5 h kuperat att röra sig på.

Ahnna
0

#49 Cool Flört

Min poäng är att det inte spelar någon roll om en häst har meriter med sig i babaget eller inte när den hamnar i avelsboxen. Huvudsaken är att den har en kropp och en mentalitet som lämpar sig för användning.

Hästar är gjorda för att röra på sig varje dag, i skritt och möjligen korta sträckor i trav och galopp. (Under lek, t.ex.) De är lata av naturen och spar på krafterna tills de verkligen behöver dem - t.ex. när flocken attackeras av rovdjur. Att rida och köra dem är i grund och botten onaturligt för dem, men eftersom de flesta av oss inte har hagar som är tillräckligt stora för hästarna att ströva i så blir den regelbundna motionen extra viktig istället. Jag gillar inte att ha hästar som "bara går i hagen", men i perioder så blir det så i alla fall på grund av olika omständigheter. Som nu, när världen ser ut som en jättelik hockeyrink och det inte går att komma ifrån gården utan att halka omkull.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

entill
0

#50. Nej jag tycker inte att det är OK med hundar som framlever sina liv i hundgård, eller fåglar eller smådjur i bur. Men jag tycker inte man kan jämföra hästarna i hagen med hundar i hundgård. Vad gäller katter, så har jag en som inte vill gå ut.

Storleken på vinterhagen som vår stora flock (11 hästar) går i är nog ca 4 HA. Den är omväxlande och kuperad och jättefin, men de utnyttjar inte mer än den del där maten finns. Där är det lerigt och upptrampat och ser inte alls trevligt ut. Dessutom måste de ju hålla koll på vad som händer på gården, om någon går förbi på vägen o.s.v. och då kan man ju inte vara långt bort i skogen. Skrattande

www.vikingponnycenter.se

Mossedal
0

När det gäller djur - oavsett ras - tror jag att det är viktigast att först titta på hur de lever/skulle ha levt i det vilda (flockdjur eller ensamlevande, bytes eller rovdjur, naturlig storlek på revirområde etc).

När vi har funderat på hur de skulle ha levt i det vilda, och sökt efterleva detta så gott det går i det moderna sammhället måste vi se till individen.

Jag har haft hästar som varit "arbetsnarkomaner" och som älskat alla typer av jobb… så har jag haft latmaskarna/livsnjutarna som bara vill sitta under korkeken samt de hästar som gärna tar en promenad men som inte vill "bli svettiga". Här gäller det att antingen anpassa sig efter den individuella hästen, eller byta till en häst som passar ens egna behov.
Många är de hästar/ponnyer jag haft på riskolan som inte fungerat i andra miljöer, men som stortivts som lärare och i den lite "kaotiska" miljö som en ridskola kan vara. Dessa hästar har INTE passat som sällskaps/avelshästar.
Så har det funnits hästar som inte klarat av alla ryttarbyten eller som helt enkelt inte tyckt om att arbeta. Dessa ska INTE gå på riskola, utan ha enegen matte eller bara få vara lata i hagen som sällskap. ALLA NÖJDA, ALLA GLADA - både hästarna och deras ägare :-)

Nu har jag efter många års aktivt ryttar/kuskliv konstaterat att jag med min kroniska värk inte kan lika mycket som förut… lyckan är då några shettisar i hagen som jag kan klappa på, ge en brödskiva ibland och någon vacker dag ta en lugn körtur med. Så kan jag fortsätta ha häst, ta några föl och utan dåligt samvete lägga mig på kvällen ;-)) för när jag tittar på mina "fettisar" i hagen mår de minst lika bra som de tävlingshästar jag haft som både hade stora hagar, sällskap och riklig motion under/framför mig.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Ellen89
0

Jag kanner att jag sjalv inte har kunskapen att kora in mitt sto. Nog ska hon koras in men det kommer att ta lite langre och med nagon som har mer erfarenhet som hjalper mig och visar mig. Jag tycker mina mar bra i hagen dom har kompisar, gras och trad…:)