Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1965 ggr
Milla
0

Utsatt flockmedlem

Jag vet inte vad jag ska göra OM jag ska göra något.

Min goa Celma är utstött ur flocken, hon får inte äta eller dricka när dom andra är i närheten. Dom jagar bort henne och hon får ta emot rejäla bett.

Hon får en egen stor ensilage hög där hon kan stå och äta i lugn och ro.

När dom andra står och vilar så står Celma för sig själv, hon går inte i närheten av dom. Känns inte alls bra och jag undrar om hon själv mår så bra egentligen.

Kan det bero på att hon är skäck och dom andra är svarta??

Dom andra har varit dumma mot henne tidigare också men jag tycker det har accelrerat.

Det har faktiskt gått så långt så jag har funderingar på att sälja henne.

Har någon något bra tips? Dock kan jag inte köpa in eller låna in en kompis till henne.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miija
0

Milla! Kan mycket väl vara att hon är ensam skäck. Många hästar är "rasister". Ensamma skimlar har ofta tufft i en större flock.

Du kan inte prova att sätta henne med bara en av de svarta? Då kanske de "måste" tåla varandra?

Bra tanke du har…att det kan oxå vara så att hon inte mår bra och att det får flocken att reagera.

Kanske låna ut henne om det inte funkar? Om du inte vill sälja menar jag.

VeronicaP
0

Men ibland så drar de sig undan själva också faktiskt , Majsan här hemma är en sådan , även Mary kan stå för sig själv utan att för den delen *vara* deppig för det, Jag har sett att de går och äter och de är inte smala så då får de ju tillräckligt. Tror inte att de helt plötsligt får för sig att stöta bort henne eftersom de inte gjort det förr.

VeronicaP
0

Ibland är det inte färgen som gör det utan hur starka de är i *psyket* eller vad man ska säga en vek häst med dåligt självförtroende är ju lättare att putta undan .  Jag har ju *bara* en skäck här bland stona och hon är inte mobbad direkt , skimmlen i hagen är ju den som bossar mest med de andra även om alla andra säger att de är skimlar som är ofta utstötta så stämmer det inte hos mig i allafall.

Milla
0

#2 dom har varit på henne hela tiden men nu har det accelrerat. Tidigare har det "bara" varit att dom lagt öronen åt henne. Jag ser varje dag hur dom jagar iväg henne.

Står hon och dricker och någon av dom andra kommer så flyttar hon sig inte snabbt nog så hugger dom henne i sidan, lika dant är det när hon står och äter och någon av dom andra kommer. Flyttar hon sig inte snabbt nog så hugger dom henne.

Hon får i sig vad hon behöver i mat, det tvivlar jag inte ett dugg på men det kan inte vara sunt för henne att vara så utstött.

IdaS-A
0

#0 Kan du inte ha henne tillsammans med ett av stona sålänge? Är hon dräktig? Du kanske kan ha henne tillsammans med någon fölunge som är avvand eller nåt, vet inte riktigt vad du har för hästar att välja mellan som kompisar..

Milla
0

#5 problemet jag har här är att jag bara har 2 hagar.

Jag har en åring (hingst, som går med 3 års hingsten) sen har jag ju dom 3 svarta damerna.

Just nu går hon med gammel mor som inte orkar attackera på samma vis, så just nu är det lungt. Ja hon är dräktig

Tycker bara det är så synd att inte alla tjejerna kan samsas.

Tror själv att det kan vara så att Paola och Heddan som är super kompisar har gaddat ihop sig mot just Celma, gammel mor gör ju inte så jätte mycket om inte Celma står väldigt nära henne. Dock så säger gammel mor även till dom två andra.

Vet inte om det kan vara så att damerna i sig är lite små tjuriga för dom är dräktiga.

zettan
0

Jag har samma problem som du Milla. Mitt svarta sto är en liten bitch och ska hela tiden bestämma över alla andra. Min Rosa (skäck) har nu börjat dra sig undan mer än tidigare. men ja tror att det beror på att hon är dräktig. Men ja upplever att även min skimmelskäck blev mobbad av de svarta stoet. Nu har ja delat på stonoch föl så de fungerar mkt bättre. Skimmelskäcken går med  de andra. Hoppas verkligen att de löser sig med Celma.

Milla
0

#7 jag funderar lite på om det kan bero på att dom alla är dräktiga och att Celma nu själv väljer att gå undan och liksom ge sig.

zettan
0

#8 ja så kan de ju faktiskt vara. Ja upplever ju att när ja hade alla hästarna i samma hage så gick Rosa alltid iväg när hon ätit lite. Hon stod ofta och sov längst ner i hagen.