Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1230 ggr
Hanna-D
0

Ni med hingststation

Tvättar ni betäckningsstona dagligen vid brunst?

För mig är det en självklarhet att de ska hållas rena av flera olika skäl men i dag började jag fundera på detta. Ston som sparkar och slår och blir fullständigt rabiata av att bli tvättade på bakbenen (med svamp och ljummet vatten).

Mina egna ston står snällt, de är väl vana men borde inte alla avelsston vara det? Hur gör ni?

Cattis
0

Inte om det inte är mer än "normalt". Är det bara "vanligt", så tar jag det i slutet av betäckningen då de ju inte blir särskilt kissiga. Men andra får man ta oftare. Ett av mina egna ston har grisat ner sig så hon fått sår. Henne har vi tvättat och smörjt in givetvis. På en del ston märks det ju knappt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Håller med. Det beror på hur mkt stona "brunstar" ner sig. Ibland fräter det så pass mkt att man bör tvätta varje dag med tex. lactasyd som inte är irriterande. Andra är nästan rena genom hela brunsten. Försöker undvika att tvätta precis under högbrunsten när hingsten vill ha sina dofter för sig själv. Då vill man inte gärna vara där och störa. Alla stona tvättas dock när de gått ur brunst och innan de åker hem, såklart!.

Visst det är inte alltid så roligt när de surar till. Men peppar, peppar så har det varit ston här hos oss som gått att tvätta utan problem.

Hanna-D
0

Ska kanske göra ett förtydligande - jag tvättar alltså inte alla ston varje dag men det brukar finnas någon att tvätta varje dag.

alvasens
0

Vi tvättar efter brunsten, i enstaka fall även någon gång i brunsten. Beror på väder och vind och hur mycket de kladdar ner sig. Givet vis också innan de åker hem, om behov finns.

Vi har haft snälla ston, även om några har varit svåra att ta i hagen.

Ann-Christine
0

Efter avslutad brunst om behov finns.

Cattis
0

Jag tycker nog att det vanligaste är att det inte behövs alls. Annars om det är ngt så behövs det bara efter avslutat uppdrag och i extrema fall, som mitt ena sto i år - ofta!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Vi har några ston som det inte syns alls på att de ens har blivit betäckta och sen andra som är grisiga i vanliga fall ;-)

Jag tvättar bara vid behov….

thira
0

Efter avslutad brunst tvättar vi, tycker det är meningslöst medan de håller på, det varar ju ialla fall inte en dag ens….

Hanna-D
0

Okej tack för Era svar.

Kan ju tillägga att det är treårsstona som är värst. De är dock snälla att tvätta till skillnad mot en del av de äldre…

Emelie.Videll
0

har en ponny som brunstar så otroligt mycket i år. Måste tvätta hela tiden men ändå så har hon fått sår av den frätande brunsten och är helt skinnflådd……INTE kul……. nu har jag fått en superbra salva av veterinären som man kan smörja på Glad .

/Emelie :)

Hanna-D
0

#10 Har också ett betäckningssto som blivit skinnflådd. Tvättar och smörjer med vaselin - fungerar otroligt bra.

Vad är det för salva du fått av din veterinär?

VeronicaP
0

Ett tips är att det går lika bra med barnolja eller vanlig olja att smörja med i förebyggande syfte om inte annat , har man ett sto som blir äckligt så tvätta henne och smörj med det varje dag så får det inte fäste och fräter på det viset….