Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 5077 ggr
Minsanne
0

Kort från Holland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några foton från premieringen i Holland.
Först är det Ovide v Lierop som fick en 1a premie. Ovide är en son till vårt sto Dusty v Bentjes

Minsanne
0

Ovide igen

Minsanne
0

Å ytterligare en på Ovide

Minsanne
0

Så har vi stjärnan No Fear vd Römer då. Detta var på fredagen när han vann sin klass

Minsanne
0

No Fear igen

Minsanne
0

Light vd Bloemhof vinnare i sin klass "grote maat" Light är e Friso vd Heuvelshof - Pegassus of Netherley

Minsanne
0

Norrmannen Björn i köptagen

Minsanne
0

Kleine maat hingsten Ultimo of Sportview fick 1a premie. Ultimo är en son till vårt sto Blazefield Nita

Minsanne
0

Ultimo igen. Innan rangeringen

Pyttis
0

#6 Ja, vår vän Björn hann med mycket, men så utnyttjade han ju både dagar och nätterFlört

Minsanne
0

Thymo v st Nieuwemoed, vann sin klass midden maat. Han är e Onyx v Bitterschoten - Friso vd Heuvelshof

Minsanne
0

Hmm … glömde kortet Skrattande

Mija
0

Tack Anne för servicen, har saknat bilder från Holland, kul att det kommer lite Glad

Minsanne
0

Time-out vd Viersprong e Mr Marengo vd Vendel - Lay-out vd Viersprong

Minsanne
0

Sander vd Menger Kleine maat e Grandioso v Wegdam - ferdinand v st de Dwarsdijk

Minsanne
0

Minihingsten Tobias Toy vd Heideshoeve e Toyhorse Mystery - Gloriant vd Belschuur

Minsanne
0

En himla go liten tjej som var piskförare. Hon är dotter till Martin Kramp som visade hur många hingstar som helst

Minsanne
0

Även i år fick Ben mottaga pris. Denna gång som delägare i årets ridponny Ricky vd Winterdijk

Minsanne
0

Sverige bekantingen Edmund vd Brouwerij

Minsanne
0

Edmund igen

Minsanne
0

Domarna som i stort sett oavbrutet tittade och dömde alla dessa hingstar. För första gången i NSPS historia så var det en kvinna med i nämnden

Minsanne
0

Nu tänker jag vila mig lite … återkommer med fler foton

Hanna-D
0

Jättefina bilder Anne och det var kul att se gamle Edmund igen.

Miija
0

Tack för foton!

[daytona]
0

#15 Wow, vilken liten söting!!!

RebeckaKihlberg
0

Lite dum fråga kanske, men va de för "plattor" dom springer på med hingstarna..i mitten?

Minsanne
0

Det är för att det ska vara hårt underlag för hingstarna att skritta på.  Det är stora cementplattor

Hanna-D
0

#25 De skrittar på hårt underlag.

Sasser
0

Anne!! Vilka fina bilder du tagit!

IdaS-A
0

Tack för att du visar kort, jättekul att se!

Ranni
0

Tack för blicken av dina fina kort Anne! Jag njuter och lär… Flört

Camilla
0

Vilken fin hingst den här Ovide är, vad är det för stam på honom?

Hanna-D
0

#31 e. Fireblow vd Römer u. Dusty v Bentjes ue. Weststar v St de Hoeve

Camilla
0

Tack för det! Får hålla lite koll på avkommer efter honom!

pippa__
0

Oj fina bilder!! Kul att se även för mej som inte har så mkt koll än ;)

Nu måste jag me fråga. Varför ska hingstarna skrittas på plattor? Är det inte lag i Holland på att hingstar över 2 år ska ha träns?

Hanna-D
0

#33 Det är en jättefin hingst. För tre år sedan tror jag det var, travade han så otroligt att alla började applådera helt spontant under visningen, i år visade han inte samma fina rörelser (utan att för den delen visa sig dåligt).

Hanna-D
0

#34 De visas i skritt på hårt underlag. Man har inga krav på träns/bett - tvärtom visas de allra flesta i grimma.

pippa__
0

#36 Jo men VRF skrittas dom på hårt underlag? varför har vi inte så i Sverige?

Annette
0

#37. På hingstpremieringen i Sverige visas de också på hårt underlag.

pippa__
0

#38 Så det har me steget att göra då alltså?

Annette
0

#39. Ja, allt syns bättre på hårt underlag.

pippa__
0

Ahh ok! Tack för svaren! :D

dajmie
0

Speciellet kotorna tittar dom på, i mjuk underlag kan dom kota över, på hårt brukar dett upphöra.

Minsanne
0

Nu kommer det fler bilder. Jag har en ny kamera som jag inte riktigt begriper mig på. Någon som kan Pentax K100D??

Här är iaf ett foto på Skerry v Geldersoord. Han blev champion midden maat Han är e Helmut vd Brouwerij - Newton v Dorpzicht. Det är uppfödaren och tillika ägaren av Newton som är med på bilden Roos Borgers

Minsanne
0

Här är lite bilder från körningen av godkända hingstar. Först ut den som vann Paul vd Heul e Jean-Paul vd Gathe - Kasper v Vliek
Han har otrolig trav denna killen

Minsanne
0

Nästa är tvåan i klassen Henri v Hoeve-Eelwerd han är e Dageraad vd Zandkamp - Tempo vd Zandkamp

pippa__
0

#42 Ok :D Kul att man inte blir dumförklarad trots att man inte kan nått! :D tack

Minsanne
0

Sen är det Pascal vd Westerwolde e Hotze vd Raven  Ceasar vd Mortel

Annette
0

#46. Klart du inte blir :) Fråga på du bara, hur skall du annars få veta?

Minsanne
0

Victor v st Weytendael han är e Dennes v´t Fean - Max v Breyvin

Minsanne
0

Ytterligare ett på Victor

pippa__
0

#48 Skönt att höra :D Generad

Minsanne
0

Sen hingsten Rascal-H vd Wechterholt e Grandioso v Wegdam - Ferdinand v st de Dwarsdijk

Minsanne
0

På hemvägen så tog vi en avstickare till ett av Tysklands största ministuterier, Ellernbrook. Snacka om färg mångfald. I denna hage var det 49 stycken ministon

Minsanne
0

En av deras hingstar Parlington Foxy

jojjehanna
0

#47 trefärgad!?

jojjehanna
0

#43 var väl inte så dumma bilder, tänk på att det var inomhus i ridhus som brukar vara bland det sämsta som finns. Gissar att du inte hade blixt eller att du stod så långt bort att den ändå inte räckte till, för de räcker bara någon meter. För att kameran ska få nog med ljus tar den bilden under lite längre tid varpå de blir lite suddiga, tex benen när hästarna rör sig. De hinner förflytta sig på den korta tid det tar att knäppa bilden. För att få helt skarpa bilder krävs antingen mer ljus, gärna högre ISO-tal om du kan ställa in det (med risk för brusigare bilder) eller ett ljuskänsligt objektiv men jag tycker din kamera låter som en kompakt och de kan man ju inte byta objektiv på.

Minsanne
0

#55 Jo … det är en systemkamera där man kan byta objektivet. Jag har bara fotat på automatik, förstår inte dom manuella inställningarna än. Men det ståmmer det du sa att det var långt ifrån, jag hade inte blixt på. Bilderna blev mörkare när jag hade blixt av någon anledning

Minsanne
0

Förresten … var det ingen som tog några bilder på Pim vd Melkvonder?
Jag missade honom totalt och det hade varit så kul att ha ett foto på honom eftersom vi har mamman och även en åring efter honom.

Hanna-D
0

#58 Jag fotade Pim. Kan maila över dem till dig när jag kommer hem senare i dag. Har äldre foton på honom också.

Susku
0

Hejssan alla Hollandsresare.

Har innan photo på Waldo v st v Aschberg. Min kamera var i bilen hela tiden :)

Se skulle vara fint att se, han är sonen för min sto.

Hälsningar för alla svenska människor som ja träffade där.

Susanna från Finland

[Billan]
0

# 38

Jag har beskådat massor av hingstpremieringar, på dessa har ingen visats på hårt underlag. Möjligen att någon tveksam individ har fått springa på hårt underlag vid veterinär besiktningen.

Marta
0

#61 Det är nytt här i år. I Danmark gör man det redan.

dajmie
0

#61, Dom började med det i Höstas.

Cattis
0

#61 Nu i år visades alla hingstar som gått vidare på hårt underlag, på båda platserna under hösten.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Åhhh, vilka fina körbilder!

Det är så himla roligt att se. Skrattande

Cattis
0

Men på veterinärbesiktningen ingår ju också visning på hårt underlag, sedan ett gäng år tillbaka.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Billan]
0

Det är ju bra då om det är ALLA som får gå på hårt underlag. Har efterlyst det länge.

Milla
0

Tack för fina foto, så skoj och få se.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjamin
0

Det som var lite synd med körhingstarna var att de visades i full slängtrav. Det hade varit roligare att se dem köra lite mer vårdat och i balans.

Houdini
0

#43  Vad är det du undrar över?

Charlotte-J
0

En av mina 2 favoriter, Ventum v.h Ponystalletje!!

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Och här kommer min andra favorit, Naico v.d shellenkrans.

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

Vilka hingstar!!!! Dregel! Penga mun

[Anna-N]
0

#72: Vad är det för stam på honom?

[Anna-N]
0

Jag hittade stammen ;-)

Minsanne
0

Narco van de Uitweg X Arco van het Hof

Lulan
0

#69 Håller med dej Benjamin - det var verkligen inte som jag tänkt mig. Jag hade blivit mer imponerad om de visat en lydig häst som gick på tömmen. Men det skulle väl vara mera än show än något annat :)

carina-w
0

#"71# Lotta har du fler bilder på Ventum…Jag har ju hans mamma.vore kul isof.

Kratern
0

#69 och #77 Är bilden i #49 verkligen så missvisande. Jag tycker det ser bra ut.

Charlotte-J
0

#78 Jag har fler kort. Mailar dom till dig.

Amor vincit omnia Kyss

Lulan
0

#79 Den bilden visar hästen som gick bäst! Han var den enda som jag kunde se som sökte sig nedåt och ta stöd i tömmen. Resten hade tyvärr inte någon tendens till att jobba..

Charlotte-J
0

Pascal vd Westerwolde var lite söt tyckte jag ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Det här var en fin skäck tyckte jag men jag vet inte vem det är. Någon som vet??

Amor vincit omnia Kyss

Maria Persson
0

Tack alla som delat med sig av bilder på dessa urläckra hingstar

#18 & 19 Var lite extra kul att få se.
Eftersom Edmund är far till mitt sto Risegårds Serena

Ingen som har någon bild på Almnäs Mahogny?

Minsanne
0

# 83 Det skulle kunna vara Knock Fortune Chaser, men jag är inte 100

Charlotte-J
0

#85 Okej! Det var ju korkat av mig för jag skulle ju frågat vem det var när jag tog kortet ;-))

Amor vincit omnia Kyss

ThiffannyJ
0

Vad bra dina bilder blev Lotta!! Mina blev ganska mörka i ridhuset…

#84 Jag tog bilder, ska se om jag hinner fixa dem i kväll efter jobbet. Har även filmat, ska köpa mig en kabel så jag kan få in gfilmen i datorn och lägga ut =)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

#83 Anne har alldeles rätt i att hingsten på bilden är Knock Fortune Chaser (f-01 e.Surpass of Marshwood u.Knock Good Fortune). Fast så där vit var han inte i verkligheten… Oskyldig

Minsanne
0

# 88 Vilket blod han har å sen svartskäck på köpet *suck*  Flört

PP
0

#89 Bra blod lär ju aldrig förneka sej… Men jag tyckte han var tråkig.  I min katalog har jag skrivit "ordinär, markbunden". Cool Blir jag lynchad nu?

Minsanne
0

Hehe … inte alls. Han är nog lite ordinär, det är ju ofta trypen som kan vara lite si o så på skäckarna.

PP
0

Det där kan jag ju dock inte låta stå oemotsagt, skäckfantast som jag är..! Flört Jag tyckte det fanns några typmässigt riktigt trevliga skäckar, kanske framförallt bland mini och kleine maat.

Hingsten på bilden är dock 95 cm (midden maat) och heter Nick vd Waardsedijk e.Gelder v Zuylichem u.Fleurtje vd Leerbroekseweg. Erhöll andrapremie och placerades som trea av fem.

Så mycket typ avslöjar iofs inte bilden, men väl en härlig uppsyn!

Hanna-D
0

Vesper van de Zandkamp var ju inte så tokig tycker jag Glad

Minsanne
0

Jag får väl ta tillbaka lite då Glad men jag menade att det är svårt att få lika bra typ på en skäck som dom svarta

PP
0

#94 Du har ju (tyvärr) helt rätt i att framförallt de svarta generellt är mer genomavlade rent typmässigt än t ex skäckarna. Därför tycker jag att det är så kul att fler och fler duktiga uppfödare går in för att ta vara på färgerna, bland annat genom att använda skäckhingstar på riktigt genuint typade ston ur förärvningssäkra blodslinjer. Jag tror att det är den rätta vägen att gå för att stärka typen hos de färgade ponnyerna.

Sen är det ju som jag skrev tidigare, att bra blod sällan förnekar sej. En hingst (eller sto för den delen) som kanske inte är den mest slående i en ring, kan ju ändå förärva sej mycket väl. Det finns det ju flera bevis på - även bland de svarta IMHO. Flört

Måste ändå säga att jag även i år slogs av att hingstarna som visades överlag var av god och relativt homogen typ. Det var bara ett fåtal som i mitt tycke föll ur ramen.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.