Stöld!
Då har det hänt igen 

Det här är alldeles förfärligt! Stackars människor, att bli av med sin ponny på det viset!
Fy för den lede, Laxå är ju inte alltför långt från oss så det blir väl till att luppkolla allt och alla ett tag kan jag tro 
Amor vincit omnia 
Hemska människor vem får för sig att göra något sånt…
skulle någon ta mina hästar skulle jag jaga dom till världens ende för att få tag på dom…
Dessutom har vi bara 3 mil till laxå… så nu får man ha järnkoll på pållarna

Blir ju livrädd av alla ponnier som försvinner
Vågar snart inte släppa hästarna ur sikte. Får skaffa vakthund och hagelbössa (nä, skämtar bara). Att stjäla levande varelser, kan de inte tjäna pengar på ett bättre sätt!? Vet inte vad jag skulle göra om hästarna försvann
stackars ägarna!
Hoppas dem j*vlarna som gjort det åker fast SNART!!!

man blir ju nervös och får svårt att koppla av när sånthär händer. 
shettis-stölderna ökar ju kraftigt nu, någon som har någon aning om varför just shettisar??? jag tycker shettisarna har sjunkt i prisklasser…
#6 dom är lätta att lasta och det finns många…. kanske?!

#6 man kan få in en shettis i nästan vilken bil som helst. tänk en stor van, där får ju lätt plats ivarjefall 3 st om man packar dom väl.
jag har koll på bilarna som kör förbi mitt hus (hästarna går utanför), är livrädd att den lille försvinner. idag körde en bmw förbi sakta en 2-3 ggr när jag såg att den vände så gick jag ut för att kolla, men det var ngn som letade efter sin son.. :D
men häromdan blev jag av med den lille, han hade hamnat på andra sidan tråden nere i skogen. några minuter så trodde jag att ngn hade tagit honom…
fy vilken känsla att se sin häst borta…

Tur vi bor sist efter en liten grusväg och vi har även 2 st rottisar, så jag känner mig lugn.

För många år sedan hade vi en sexgalning lös här i närheten. Han gav sig på stona i bakändan, flera skadades svårt och jag tror någon dog. Jag hade svårt att sova på nätterna under den perioden, så jag och min Rottweiler gick ut och tittade till hästarna nattetid. Vi klarade oss från att drabbas. Gubben tog dom, men den j****n fick villkorlig dom för att han var till åren kommen!!!
#10 egentligen synd om dom…. är ju sjuka människor.

#11 Tycker inte ett dugg synd om dem. Hjälper inte hur sjuka de är för det är ändå inte försvarbart. Men det är bara vad jag tycker…

Jag tycker de skall låsas in så andras säkerhet kan garanteras.

#11 jag håller med dig faktiskt. de är sjuka och behöver hjälp….
jag tror att många fler nänniskor än man tror kan göra dumma saker om man hamnar fel i samhället. Många gånger härleds det till barndomen…. tror inte det hjälper med fängelse för sådana typer. dom blir lika dana när dom kommer ut igen. Får för dåliga straff och ingen psykhjälp vilket jag tror dom behöver.

#13 Håller med dig, Annette!
Hade jag kommit på ngn som hade gjort ngt sådant med mina så hade jag inte längre kunnat garantera den människans säkerhet, det kan jag garantera. Sen hade de väl fått spärra in mig för ngt grovt brott är jag rädd för.

klart det är så!
men jag tycker iofs att det är för lätt att hamna på psyket. beror på vilket brott man begått. fängelse ska man ha om man begått ett väldigt grovt brott. det är för lätt att åberopa sinnessjuka till exempel. alla är ju sjuka på något vis…

Jag tror att det finns så sjuka människor så att de måste sitta inspärrade för att inte skada andra. Det måste finnas kontroll på att de får i sig sina piller så inget hemskt händer. Om någon skulle göra mina barn eller djur illa så skulle jag nog vara kapabel till vad som helst.
#16 Samma här, tyvärr hann jag inte i kapp killen som "höll på" i hagen (finns ju barn som läser här
) trots att jag tränade mer då. God knows vad som hade hänt om jag kommit ikapp honom!
#18 så är det nog. Men det är det jag menar… DU kan göra saker om någon gör dina barn illa… men då har ju du gjort ett brott sedan. Jag skulle själv kunna döda det tror jag….. vad jag menar är att fler än man tror är kapabla
Visst finns det dom som borde låsas in för alltid men tyvärr känner inte lagen så

#20. Fast jag är inte så sjuk att jag går runt och gör vidrigheter på oskyldiga. Men jag förstår hur du menar.
#21 oj nä det tror jag inte heller…. inte på oskyldiga… det ska vara på busarna… men säg till. jag hjälper dej!

#18, 20 jag kan förstå att om ngn gör era barn illa så vill man inte att de ska leva. men, vad tjänar man på det? de har det bättre döda…. de ska lida, det är vad jag tycker..
sedan tycker jag iofs att stackars bobby har det betydligt bättre död än levande med tanke på hur han hade det i sitt liv…
från stölder till fängelser och mordtankar… jisses ;)

#22. Ta med hundarna!
#24 dom gör inte en fluga förnär… tyvärr. Får skaffa argare hundar då… eller ja kanske om dom blir tryckta men jag tror inte dom blir så hemskt arga. hm

#23 Visst ska de lida, riktigt rejält. Men, om ngn hade gjort ngt mot mina djur eller vänner så hade jag garanterat inte kunnat tänka så pass klart och jag vet inte ens själv vad jag hade gjort och det är nog bäst så. Är iaf säker på att "busen" hade fått lida en kort tid iaf…
Som jag skriver, låter jag ju som om jag är riktigt farlig. Så akta er för mig 

#25 Det vet ju inte ngn annan än du. Kan säga att jag hade backa med en gång om de hade kommit mot mig. Fast jag har träffat dem så har jag en riktig respekt för dem och hade aldrig gått nära om de varit lösa..
#27 dom ser och hörs nog farligare än vad dom är. Men visst jag har aldrig sett dom i pressade situationer så kanske dom hade kunnat vålla stor skada. och DÅ får dom lida….. busarna asså

Vår Rottweiler var det snällaste som fanns. Men en gång när det kom skumma tavelförsäljare såg hon riktigt lömsk ut, så de åkte och kom aldrig tillbaka.
#29 här kör skumma typer ibland men dom kör ganska fort igen när dom hör och ser hundarna. Men jag kan ärligt säga att jag inte är tryggare med hundrana än utan men det är väl för jag inte tror dom kan skydda mej ändå.

#30 Ofta gör de det om det händer ngt.
Vår förra hund var världens snällaste, men en kväll när det kom ngn konstig typ hade han ett skall vi aldrig hört förr och raggen stod längs hela ryggen. hade jag inte hållt i honom vet jag ine vad han hade gjort. Där var jag iaf säker på att han hade skyddat oss med sitt eget liv och tryggare än med honom kommer jag aldrig att känna mig.
#31 förmodligen blir dom annorlunda men svårt föreställa sej innan man sett det. Min gamle hund däremot morrade ganska ofta och han skulle nog kunna försvara. Dom jag har nu känns mesiga om man jämför.
Fy inte nu igen, det känns mycket olustigt att ha hästarna ute, fy vad skulle man själv göra om man råkade ut för det?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#33 ja du, själv lever jag för hästarna så jag skulle nog kunna göra nästan vad som helst
Fy fan, igen en sånt sak ….jag håller på att se efter annonser här i Finland, jag hörde att, dom hästhandlare flickor ska till Sverige igen, så jag troligen ser om lilla pållen kommer till vår "marknader".

#35 Skönt att det är någon som kan hålla koll där med..
Man tycker ju att det borde vara samma människor som håller på och att de inte bor i den södra delen av sverige då eftersom de verka faktiskt hålla sig lite mer norröver…
Eller så luras de och bor här i söder och åker norrut ..
#36 jag tror som du… dom tar hästar norröver…. åker sedan över tror jag till finland.

Jag har hört att vissa som drabbats av shettis-stölderna nu den senaste tiden har en teori om att de fraktas till Norge, som tydligen ska vara lite efter i shettisavlen, så där kan man tydligen få ganska mycket för en ponny utan papper…
vet inte om det stämmer men jag läste det i stallmagasinet iallafall

#38 Även om de i Norge är som du uttrycker det "efter" i shettisaveln, så hjälper stulna ponnyer dem knappast. De kan inte regga föl efter papperslösa shettisar som renrasiga shetlandsponnyer i avelsföreningen där heller.
Dessutom får de betala tull för att ta över dem hur som helst…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 39 om någon kollar transporten vill säga?

#40 Ja iofs, men de kan ju ändå inte registrera dem i Norge. Alltså har det sannolikt inget med att forsla billiga avelsdjur till Norge att göra. Det skall avra som ostammade bruksponnyer kanske, men jag har en känsla av att det är lättare att få tag i en där…
/Cattis

du har rätt cattis.. :D

#42 Det vet jag iofs inte. 
/Cattis

ok, tyckte också att det lät konstigt, men det va bara vad jag läste

Det är riktigt fruktansvärt med dessa stölder. Jag är rätt glad över att jag har Dixi som försöker jaga ut alla främlingar ur sin hage sådana här gånger.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Gårdagens UNT skrev om ett fall i Dannemora N.Uppland där matte vaknade av att hunden skällde,gick ut och hann se en man stå med grimma i färd med att sätta på den på minishettisen. Försvann dock snabbt så ägaren hann tyvärr ej uppfatta bil el.reg.nr. Hände torsdagnatt
Fyyyyy vad hemskt… vad gör man efter en sån händelse??? Har larm på staketet??? Eller vad gör man för att skydda sig?
Jag funderar på om de typ har hästar till salu och på så sätt hittar till ponnyerna, eller hur "hittar" de hästar att stjäla? Åker de bara runt på måfå?

Bra fundering kacka, det har jag själv tänkt på. Hur hittar de dessa ponnysar?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dom måste väl nästan göra de på måfå, för va ja sett av alla dessa stulna ponnyer, har inte någon av dom varit till salu…