Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1511 ggr
nallebjörn
0

Liten fölis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smevallens Honey har idag fölat. Litet stoföl efter Skovlundens Lightcrystal. Färgen är jag dock osäker på. Trodde det var fux men nu är hon ljusare. Är det någon som är bättre på deta än jag? Är hon möjligen isabell?

Titta inte i pannan, hon slog en vurpa och ramlade i leran… =)

Ann-Christine
0

STORT GRATTIS, så fin bebis Skrattande

Charlotte-Aveback
0

Grattis!

Annette
0

Grattis!

Mai R
0

#0 Grattis till ett väldigt fint föl med en väldigt fin bläs!

Tänkte bara tala om hur våra 5 isabellföl som fötts här har sett ut. Vi har direkt sett att de varit isabellfärgade då de alla har varit grisrosa runt ögonen. efter några dar har de fått en svart kajal kring ögonen istället för det grisrosa. Hoppas det kan vara till hjälp. skickar med en bild på våran goldica som nyfödd. Taskig bild, men man ser hur rosa hon är kring ögonen. /Mai

nallebjörn
0

#4 bilden fastnade inte….. skicka med den igen

Hon är alldeles gul runt ögonen och nosen är jätteljus. Nästan rosa. Men sen är hon ganska mörk uppe på ryggen precis. Som en ål. Men hon har blivit mkt ljusare sen hon torkade. Kanske är hon ljus fux men det går ika bra det.

Milla
0

Grattis till en super fin flicka. Men jag måste ju säga att jag är smått avundsjuk, jag menar sto och bläs………………………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
0

Grattis, hon är jättefin!

nallebjörn
0

#4 OJ din fölunge är ju jättegul. Min är helt vit på benen och magen. Kanske bara är fux då då . Hon är ialla fall helt rosa runt ögonen

nallebjörn
0

En bild på baken.

Hanna-D
0
Charlotte-J
0

Mina fuxföl som fötts här har också varit "grisrosa" runt ögonen för att sen bli svarta med tiden så det är nog inget säkert tecken för isabell, tyvärr Fundersam

Amor vincit omnia Kyss

tonje
0

Slik så mitt føll ut når hun var 2 dager gammel.. Nokså mørk, så det tok litt tid før jeg kunne fastslå fargen. Trodde først hun var fux.

tonje
0

Og slik ser hun ut nå :) 9 mnd gammel.

tonje
0

dere får vel heller se på hjemmesiden min www.home.no/brostar for jeg får ikke lastet opp bildene..mørk var hun i allefall! Men ikke så lys på bena som ditt føll #5.

nallebjörn
0

#14 Tonje, din hemsida fungerade inte. Men det fölet du har på din personliga sida, är den isabell? Så ser mitt föl ut nämligen

Det är ju supersvårt. Det får vara vad det vill men visst vore det kul att vara säker.

nallebjörn
0

#11 glädjedödare där Gråter

Camilla
0

Grattis till ett fint föl! Tror nog ditt föl är ljusfux, för några år sedan fick vi ett föl, ett stoföl det också efter Lightcrystal som såg precis lika dan ut vid födslen blev senare ljus ljusfux med vit man o svans även hon hade en stor bläs!

nallebjörn
0

#17 ja jag fick för mej att det var en fux också. Men det är ju jättesvårt. När vet man exakt?

sonja
0

Grattis till det fina fölet!

tonje
0

http://www.home.no/brostar/foll.html 

#5 Ditt føll er liksom så rød på ørene og lys på bena og det bruker jo fuxer å være. menmin isabell var jo også ganske mørk på ryggen.. var ikke sikker før hun begynte å miste føllpelsen i ansiktet..

thira
0

Grattis till en supersöt tjej!! Jag tror hon är isabell jag…..!

nallebjörn
0

#20 ser ju ut som din när den var föl. Men jag tror den är fux. Men så ljus i huvudet. Nåja, vi får se vad tiden utvisar.

#21 tack. Hon är söt vilket som…

VeronicaP
0

Du ska få se ena mitt föl här hemma och han är fux men var klart  ljusare än vad din är när han föddes och han har kritvita ben , och tittar man på svans håren på din så tycker jag att han ser ut som fux.

Cattis
0

Vad är det för färg på fölets hovar? Är de randiga?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#24 inte tänkt på det. Får kolla sen. Får isabellen randiga hovar? fattar ingenting

#23 ja han var ju ljus. Jag vet inte vad hon är. Ser lite ljusare ut hela tiden tycker jag. Eller önsketänkande.

nallebjörn
0

Kommer en ny bild tagen idag i solljus. Visst är hon mkt ljusare ute?

Cattis
0

Hur var det med färgen på hovarna då?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
0

Tycker fortfarande att hon ser ut som en fux jag , när min fölis stod jämte mitt rödblack sto så hade de i stort sett samma färg fast han har ingen ål *S*

Allla min fuxar föds med ljusa hovar … 

De blir inte mörkare förrän senare , fast vi har någon fux med randiga hovar , har även sett det på en svart också.

nallebjörn
0

hovarna var det svårt att se på. Var ute i lera igår men dom är ljusa men lite svart mitt i liksom. Ser ut som fuxhovar tycker jag

kacka
0

Jag tycker också det ser ut som en fux… en isabell är väl lika ljus på ryggen som under magen?

nallebjörn
0

#32 titta på Tonjes föl som är med under isabell. Ser mörkare ut på ryggen än benen. Alla föl är olika.

Mitt föl är idag alldeles gyllengul på övre delen av benen och även huvudet. Jag börjar ändra mej och tror helt klart på isabell.

kacka
0

Tonjes föl är ju också GUL under magen… inte vit som på en ljus fux…

kacka
0

Men det är skitsvårt… Jag vet en som såg ut som rödskäck som föl men bleknade och blev isabellskäck som 1-åring. Det roliga var att jag tog kort på den som föl och gav till ägaren när den var 1 år och fick kommentarer av domaren att den hade fle färg. Den såg verkligen ut som en rödskäck som föl…

nallebjörn
0

'#34 alltid svårt visa bilder. Lättare se hästen själv. Jag hoppas det är en isabell. Jag har sett många hästar skifta färg men dock aldrig isabell. Men det finns olika nyanser på allt. Hon är inte vit under magen. Det enda jag tycker är lite lustigt är att manen och svansen är lite mörkare. Bilden gör henne inte rätt i färgen. Hon är mkt ljusare. Ser nog snart. Mitt förra fuxföl mörknade snabbt så det återstår att se.

VeronicaP
0

#36 Men mitt fuxföl har inte mörknat och den är klart mycket ljusare i verkligheten än som de blir på bild , ser nästan lite rödblack ut *S*

kacka
0

Jag gick länge och hoppades på att förra årets skulle vara blackt… Men jag TROR att det är en "vanlig" svartskäck även om jag hoppades på mer… Skrattande

nallebjörn
0

Fått ett uttalande av en stor uppfödare idag… Ska bli kul att se om det stämmer….  Alltid kul med andras live kommentarer. Isabell ligger högt på listan nu. Hoppas hoppas (pessimister undanbedes) Räcka ut tungan

nallebjörn
0

Fått flera mail om färgen på fölisen och jag kan ännu inte svara på vad hon ska ha för färg. Hennes öron och rygg har ljusnat ganska mycket men sen börjar hon fylla ut färg ner om benen. I vitts ljus ser hon fuxig ut och i en annan vinkel är hon ljusare och mer gyllene. Lägger ut en ny bild till dom som vill följa upp fägen.

Annette
0

Det var svårt. Men söt är hon i alla fall!

nallebjörn
0

#41 tack. Ja hon är jättesöt. Kvittar egentligen vad det är för färg men jag hade tänkt skicka pappren snart och vill ha det rätt från början. En riktigt ljus fux är ju också kul. Kanske är hon isabell av märklig nyans. Ska bli kul att se i framtiden för kan hon inte visa det på pälsen så kommer man se det på avkommorna iaf.

Annette
0

#42. Du behöver väl inte skicka dom förrän 30 sept? Då kanske det har framkommit tydligare vilken färg hon har.

nallebjörn
0

#42 jag har lite väl mycket att göra senare med bebis och allt så jag tänkte få klart det. Ska rita in tecken och sen ska hon till hingst, mamman asså. Skriver in färgen när hon kommer tillbaka. sen har jag så mkt annat. Går iof att ändra senare också

nallebjörn
0

Nu är jag själv övertygad om att fölungen är isabell.

hippoteket
0

VÄNTA ändå med att färgbestämma den tills den i alla fall börjat fälla av fölpälsen… Man vet aldrig vad som döljer sig därunder!

Jag hade ett föl här, tillsammans med ett betäckningssto, som var helt beige på hela kroppen… Gav mig MYCKET huvudbry när jag skulle färgbestämma den. Här ser du ett foto när han hade börjat fälla av lite - vad hade DU skrivit för färg?

Nu låter jag medvetet bli att berätta vad föräldrarna har för färg, men jag vet idag att jag själv gjorde rätt gissning.

kacka
0

#46 Bleksvart? Silversvart? Gulsvart?

VeronicaP
0

Jag vet jag vet eftersom jag fortfarande vet vem fölisen är.. #46

Jag hade inte heller bestämt färgen ännu Anna , jag tycker fortfarande att den kan lika gärna bli fux ….

För om man tittar på min James bond här hemma så kan man inte tro att han ska bli fux , har ser nästan mer rödblack ut eller isabell färgad ut , men han kan inte bli annat än fux så det är inte så svårt för oss att veta det …

hippoteket
0

#48 Håll med om att det inte är självklart att det skulle bli den färgen…

(jag lovar att avslöja senare vad som är svaret)

nallebjörn
0

fick nämligen reda på att Crystal såg exakt likadan ut när han var föl. jag tvivlar inte en sekund längre. Hon är så gyllene i pälsen och jag håller med hingsthållaren om att manen borde varit mer fuxfärgade om hon vore fux. Givetvis jättesvårt med bilder och lättare se live.

Kan nog inte vänta tills hon fäller av för då får jag vänta tills nästa sommar och det går ju inte. Hon har inte så mkt päls så jag tror inte hon lär byta förräns det ska bli vinterpäls vilket kan göra det ännu svårare om hon mörknar i sin vinterpäls.

VeronicaP
0

Hon lär nog fälla runt ögon och mule även om hon inte har mycket päls det gör mina i allfall..

nallebjörn
0

#51 det tycker jag att hon redan gjort lite grann. Och hon är vit runt mulen och gul under ögonen. Men visst fäller hon nog där mera. Men ljusare har hon iaf blivit.

Pernilla Lindström
0

Hej här kommer en bild på min Isabell hingst när han föddes han heter Lindebys Ewert Räcka ut tungan

Pernilla Lindström
0

Här komer en till bild på Lindebys Ewert

Pernilla Lindström
0

och nu kan man se att han blivit isabell Lindebys Ewert

nallebjörn
0

#54 vilken goding! I vinterpäls såg han ut att vara fux men kollar man på manen ser man ljuset liksom. Va fin han är.