Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 599 ggr
PP
0

Avmaska för säkerhets skull?

Vet att det kan vara en omstridd fråga så här i tider när risken för resistens är på tapeten. Men jag undrar hur ni skulle göra:

Ska avmaska min unghingst mot spolmask, då jag fått veta att preparaten jag använt hittills har dålig effekt på just den masken. Axilur är nu inhandlat, men hur gör jag med unghingstens kompis - en 6-årig valack? Vuxna hästar ska ju utveckla resistens mot spolmasken, men jag har förstås även använt "fel" preparat på honom i alla år.

Skulle ni ha tryckt i den vuxna valacken för säkerhets skull, eller avvakta till våren och ta träckprov på båda? (Unghingsten kommer avmaskas nu i vilket fall)

UG
0

Jag skulle ha avvaktat och tagit träckprov för att få reda på om avmaskning behövs eller ej. hälsar Ulrika

VeronicaP
0

Jag hade bara avmaskat unghästen

Midlingur
0

Hade också tagit träckprov faktiskt…..

[Anna-N]
0

Hade avmaskat…

Annette
0

Jag hade också avmaskat.

RebeckaSvensson
0

Jag hade bara avmaskat unghästen.

AnnaLundin
0

Hur gammal är unghingsten?

Resistensen mot spolmaskarna utveckas successivt och är ofta "färdig" runt ett års ålder.

Jag hade gjort ett träckprov för att veta hur infekterad han är.

Milla
0

hade tagit träckprov

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sara-ek
0

Men om det nu är så att du baa avmaskar den ena så är det ändå en liten chans att den andra får det och då känar man på om båda är maskade. Vi fick mask på våra och tack vare att hon i stallet inte ville avmaska alla sina så gick det aldrig bort.