Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1831 ggr
Milla
0

e-coli bakterier

Hur behandlas ett sto med e-coli bakterier?

Är det vanligt att stona har det?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

menar du i livmodern?

Milla
0

japp

nallebjörn
0

hm, jag känner bara till tarmbakterier så tyvärr.

maggan
0

vi fick antibiotica

Maria_E
0

#3 E.coli är tarmbakterier.

alvasens
0
Ann-Christine
0

#6 Inom travet förekommer det ofta (Castlickoperation) men inte enbart då stona är färdigbetäckta.
Det finns tävlingsston som drar in luft bakvägen, luften kan infektera men framför allt görs ingreppet för att luften trycker på beckenet och för att förhindra att det gör ont när stoet springer.

När vi hade travsto, castlickoperarades hon efter semineringen, inte på grund av att hon var "fel" skapt i slidan och drog in avföring utan mer för att hon betraktades som en "luftsnappare".
Vi (vetten) valde att klippa upp henne ca en vecka innan fölningsdatumet för att "styra" hur hon skulle spricka.

Ann-Christine
0

#0 Jag låter alltid veterinären avgöra vad stoet ska behandlas med och det efter att bakt. prov tagits.

Om man behandlar ett sto som inte blir dräktig, utan att veta mot vad, riskerar man bland annat att göra vissa bakterier resistenta mot de vanliga preparaten.
För att sedan få ordning på problemet, krävs starkare preparat för att stoet ska bli dräktig igen.

Jag vågar ALDRIG behandla på en höft utan att rådfråga min veterinär först.

Milla
0

Det gäller mitt sto, hon är kollad av veterinär och hon är påbörjad behandling nu.

VeronicaP
0

Jag har fått höra att den bakterien är jättevanlig och har hästen haft diarre samtidigt som den har brunstat är det inte alls ovanligt att de får  e-coli bakterier i livmorden och de behöver inte ens vara felskapta för att få det…..

En del ger Hippotrim , olika för olika vetrinärer..

alvasens
0
nallebjörn
0

men om en hingst betäcker ett sådant sto flera gånger, är risken stor att nästa sto han betäcker kan få det då?

VeronicaP
0

#11  jag menar inte vid betäckning utan även när de inte går med hingst , vet flera vetrinärer som säger det, syrran hade tex ett halvblodsto som hade fått det och hon inte någon *vanskapt* där bak utan helt normal men har  diarré . På det viset fick hon sin bakterie och det var tydligen jättevanligt

Och halvblod betäcks ju inte så ofta naturligt precis *S*

nallebjörn
0

Frågar igen…..  men om en hingst betäcker ett sådant sto flera gånger, är risken stor att nästa sto han betäcker kan få det då?

hippoteket
0

självklart finns risken…

alvasens
0
nallebjörn
0

#16 är detta vanligt?

alvasens
0
VeronicaP
0

hm det jag har skrivit innan idag försvann visst..

Det här stoet är inte alls fel i uppbyggnad har frågat vetrinären innan utan de säger att det har blivit allt vanligare pga att vi ger mer ensilage och fler hästar blir lösa i magen av det och just därför större risk även på helt normalt utvecklade ston.

då jag har sett ston som är sydda så vet jag ju hur det ser ut och kan säga att de stona som jag har sett ser inte ut på det viset utan är helt normala..

Just det här stoet har fått föl förr utan problem…

Så jag tycker nog inte man kan dra alla över en kam utan det är individuellt även här……

alvasens
0