Mockning
Ni som har hästarna på box, hur har ni "bädden"? Har ni permanent bädd eller mockar ni ur allt per dag eller bara gödsel och allt "blött"?.
Tycker det tar för mycket tid som man har i dag. Mockar ut gödsel o blött spån, fyller på nytt spån o ev halm. Det är hemskt drygmockat!
Hur gör ni andra?

Mockar ut det som är smutsigt, sen ruskas all halm om så det får luftast, sen fylls det på med ny halm.
I lösdrifterna är det bädd.

Jag gör som Ida.
Mockning, fodring och insläpp tar ca en timma. Vi har åtta hästar. Två vuxna shettisar bor ihop i en stor box. Det är förvånansvärt rent hos dom. Vet ju hur det kan se ut hos sto med föl…
Har ni bara halm eller spån/torv också?

I år har vi bara halm. Förut har vi haft spån eller torv till alla utom Ardennern som alltid haft halm.

Ja gar kutterspån, Ingen bädd utan ja mockar ut allt kiss och bajs varje dag. Fyller på spån när det behövs.

I år har vi mockat ut både kisset o bajset, förra året hade vi permanent bädd av fint sågspån, helt suveränt !!!! Permanent bädd av halm i lösdriften, fyller på ngn gång i veckan
i år strör vi med papperströ, som jag för övrigt kan rekomendera varmt, luftigt, frächt o dammar inte !!!
#6: Pappersströ låter spännande. Min svåger som är travtränare har en sån där pappersrivare o de verkar nöjda att strö med papper.
Var i ett stall en gång som hade papperströ sen var det dörrar på vardera kortsida o det blev korsdrag så allt bara flög ut. Ingen risk att det blir så? "Sätter" sig bädden bra?. Hur är det, förmultnar "ströet" med gödslet så det fortfarande går att ha ut gödslet på åkern? Många frågor :-)

Vi har halm i boxarna , men skulle ju eg inte haft någon inne men nu är det 2 st fast eminem står ju just nu uppe i Slöinge , jag mockar vanligt där jag gillar inte bädd inne i stallet , på lösdriften är det bädd.

Jag har spån i en box (Didos) och torv i en box (Thimon & Titti delar på en box på 9 kvm). Låter kisset vara kvar som bädd om det är platt och inte upprivet. Sen har jag ett lager halm överst som pyssel. Tycker det funkar bra, i Didos box är all halm kvar och den tar jag först åt sidan innan jag mockar. I den andra boxen har Thimon knaprat i sig den mesta av halmen
, men den som är kvar tas åt sidan innan jag mockar ur. Sen fyller jag med mer strö efter behov och halm dagligen. Rätt lättmockat och funkar bra hos oss.

Har i år provat TORV och det är faktiskt otroligt bra. Jag älskar att strö med halm och jag brukar kunna få fungerande bäddar hos de flesta hästarna, men torven är ännu bättre! Det känns bara inte alls lika mysigt med torv som halm, men hästarna skiter nog i vilket, bokstavligen. Har torv som bädd. Tar ut bollarna och jämnar till, fyller på vid behov, men det varar läänge. Jag har ju en torvmosse några km bort så jag ska åka o hämta lass där ist för att köpa balar för 85:-/st.
Spån är ju hopplöst att mocka i, tar 100 år o sen så blir allt ändå blött. Ända fördelen är att det är ljust och luktar gott när det är nytt.
Hörde av ngn att hovarna kunde bli sämre när hästarna stod på torv, men de har tvärtom blivit bättre, om det beror på torven vet jag ju inte, men fötterna är fina iaf.
#10 är bara torven rätt mockat så ska det inte vara några problem med att ha dom på torv, så sa hovslagen på hästhållningskursen jag gick på.
Men tycker du inte det är tungt som 17 att mocka i?? När vi mockade i torv på skolan så höll jag på att dö,det var så tungt. Iof så sköttes inte bäddarna så bra så det kan ju vara därför.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Torv (+ halm) har vi i lösdriften. Men den "petar" man ju inte i under vintern. Men det fungerar himla bra. Spån inne iom att vi har fri tillgång i stort sett med kutterspån så då blir det automatiskt så men jag har fått för mig att det är hemskt drygmockat. Sen har vi halm ovanpå. Hade enbart halm ett tag men då gäller det att ha "rätt" halm också med uppsugningsförmåga och det kan vara ett mer dilemma.
Här kostar kutterspånet 10 :-/säck o färdigpackat 65 :-/bal. (Billigare om man köper mkt, såklart)
Har kutterspån i stallet och lösdriften. Mockar dagligen, allt smutsigt och blött tas bort. Visst tar det tid men jag föredrar spån framför torv.
Någon som använder TorvMix?
Jag använder också papperströ, och jag mockar bädd på det, det fungerar helt suveränt! Det luktar ingenting, och jag behöver inte fylla på med nytt så ofta!
Förövrigt så tillverkar och säljer vi pappersströ, och vi kommer att ha med några balar till Frillesås, om det är någon som är nyfiken. Lill hästen kommer också att stå på papper i transporten, om någon vill se hur underlaget blir
Ädelssons Sadelmakeri

#14 det kallas reklam !!!!! jag är supernöjd med pappret, fler borde prova, det är ju bra för miljön med ju !!
#14 vad kostar en bal? och hur länge varar en bal? Jag har boxar på 3x3.
I travstallet jag jobbade hade vi en häst som stod på papper och det är jätte lätt att mocka inte alls tungt.
#15 Lite kanske! ;0)
Dessutom förmultnar pappret mycket fortare än annat strö! Perfekt om man ska sprida göslen i sina egna hagar!
Ädelssons Sadelmakeri
Vi tar 80:- plus moms för en bal. (25kg)
Men beställer man lite mer så ska vi nog komma fram till ett bra pris,
Ädelssons Sadelmakeri
#18 japp det är ju så gott som hemma hos mig. Hur är det att låta dom föla i papper?
Min lilla dam fölade aldrig i boxen, Då hon fölade en månad tidigare än vad vi hade planerat! Men vi tog in fölet direkt, och det fungerade jätte bra.
Det fungerar helt suveränt till utställnings hästarna också, för det fastnar inte så mycket i manen o svansen, och så blir där inget damm! :0)
Ädelssons Sadelmakeri
Har permanentbädd m halm i min lösdrift! Lättskött hela året för utom när man ska mocka ut t våren, blä!!!

Jag mockar bort allt som är smutsigt, sopar bort gamalt spån sen lägger jag dit nytt spån där hon kissar. Och lite vid vattenhinken. Halma gör jag om det behövs./ Stina

Vad är det för typ av papper? Tänker mer ur miljösynpunkt…
Har också för flera år sedan mockat i papper (i ett travstall) och visst är det lättmockat och dammfritt.
Men för mig känns halmen "mest riktig" och hästarna har helatiden ngt att pyssla med
… om dom inte läser förståss..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#10 Jag har hört tvärtom när det gäller torv faktiskt att det är bättre än spån för hovarna just för att det är lite *fuktigt* och inte torkar ut hästarnas hovar som spån gör.

Vi har haft både spån och torv. Jag gillar torven bättre, både för hovarnas skull och sedan tycker jag att det är drygare än spån.
Jag har permanentbädd, tar endast ut bajsen. Kalk i botten för att det inte ska lukta. Funkar bra på mina hästar, fast en av dem är en riktig skitgris som dessutom ibland river upp en del av bädden 

Milla, vi har tänkt att dom ska föla i ppers ströt, det är rent o fastnar inte som spånet, jag kan svara lite för Pernilla… det är tidiningspapper som rivs i en stor maskin, det är drygt och vi är väldigt nöjda:)
#27 Tror nog att jag ska testa någon bal. Vi har ju spån idag och det är lättmockat tycker jag men det finns ju överallt i hela stallet och på skor. Halmen är svindyr här nere och jag får inte tag på någon bra. Torv vill jag inte ha mina hästar på, har så dålig erfarenhet av det.
Jag har permanent bädd i lösdriften,med halm.
Sen har jag råspån i boxarna, tar ut varje dag(kiss o bajs),är mycket lättmuckat tycker jag jämfört med kutterspånet.(tar ju evigheter jämfört med råspån)
Enda nackdelen är att när det är typ minus 20 ute tjälar det så det blir hårt ibland beror hur mycket det har hunnit torka inne,men då halmar jag så får dom det mjukt ändå..
.Jag har halmat upp på spånet dom ggr jag fått föl inne.Är väl aktuellt iår iom att Flöjta fölar i början på aprill.
Vi kör med råspån, tycker det är bättre än kutterspånet, men det beror nog på att vi endast får fatt i så dammigt kutterspån.
Har spån i botten och ett tunnt lager halm ovanpå som pyssel under natten.
På något ställe vi haft hästarna har också funnits en blandning av kutterspån och torv, det var väldigt lättmockat, luftigt och blev betydligt ljusare än enbart torv.
# 14 Ang pappret är jag också nyfiken på hur trycksvärtan fungerar i miljön. Om man använder den brunna dyngan m. papper i - kan det komma ut några gifter ur svärtan då?
Vi har ju dokumentförstörare på jobbet - man kanske skulle ta hem det pappersrivet och använda… hmmm
. Det är i o f sånt där smått som krullar sig, ungefär som kutterspån. Men det borde ju funka ändå.

vi har bara halm. och det är sån permanent bädd eller vad det kallas.
han kommer och går som han vill till boxen. går in morgon och kväll för att käka hö. annars står han ute i vilka väder som helst, trots att han kan gå in… ibland stänger ja in honom nån natt på vintern för jag tycker att han borde frysa hemskt. förstår mej inte på honom.
funderade ett tag på att använda nån form av spån. men tycker det funkar bra som det är nu.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#30 Trycksvärtan är inga problen idag, då den längre inte innehåller några gifter. Och mina skäcker får inga tidningstryck i rumpan ;0)
Vi använder bara rent tidningspapper i våra balar då "Blankt" papper och kontorspapper inte har samma sugförmåga som tidningspappret.
Ädelssons Sadelmakeri
Jag brukar faktiskt bland in lite papper i kutterspånet. Får gratis papper, rivet i en dokumentförstörare. Endast papper blir för luftigt och flygigt tycker jag men blandat med kutter så blir det ett fint underlag att ligga på.

Mockar ut det skitiga, har halm på höst, vinter o vår. Under sommaren om de behöver komma in har vi spån.
Men nu söker jag ny stallplats då vårt stall läggs ner.
Vi har spån i boxarna och mockar ut både bajs och kisset varje dag. Låter kissfläcken ligga "öppen" under dagen så golvet torkar tills det är dax att ta in pållarna.
De flesta av hästarna har sina toaletter i boxarna, så man vet var kisset finns, och på så vis behöver jag inte vända på allt spån, utan de blir som en packad bädd ändå.
#10 Personligen föredrar jag spån före torv då våra hästars hovar nästan behöver torka ut när vi har vintrar som dessa.
Men du har annars rätt i att hovarna mår bättre och bibehåller fukten bättre på torv.
Nackdelen är väl dock att det blir så mörk i boxarna.

Jag har stora som små boxar, och kutterspån i samtliga. Alla har oxå bädd och det är helt överlägset tycker jag under vintertid. Ingen ligger på kalla betonggolv utan de har en varm skön bädd. Jag tar alltså bort skiten, låter kisset rinna ner. Strör ut nytt spån 1 ggr/v ungefär. Ibland kan jag behöva "hyvla" av bädden något, men det innebär inte heller några problem.

Vi använder också kutterspån och tar ut både bajs och kiss varje dag. De våta fläckarna får också hos oss ligga öppna under dagen för att torka någotsånär, sedan krattar vi ut det gamla spånet jämnt överallt och fyller på med ett rent, fint lager ovanpå. Det går ganska lätt eftersom vi bara har 3 boxar att mocka i vinter.
Manda har en bok på 12 kvadratmeter!! Ja hon drunknar nästan därinne. Men på hennes plats står årsfölet just nu.
I år har jag har grundat med torv (1/4 bal) sen har jag rikligt med halm ovanpå. Jag har alltid något under halmen, som suger upp det blöta och då luktar det inte så mycket och man får inte ammoniakstank i stallet. Torven är suverän tycker jag, lätt mocka ur för den bildar som en kaka när den är blöt.
Jag mockar med en spångrepp, som jag plockar upp högarna med. Drar halmen åt sidan och tar bort den blöta torven, lägger alltid dit ny torv direkt, oftast en spångrep bara.
En häst står enbart på torv.

jag har torvmix just nu 50% spån 50% spån funkar kalas bra lätt att mocka med.