Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1482 ggr
AnnaLundin
0

Hingstvalsfundering...

Jag står i begrepp att köpa in ett till avelssto och klurar litegrann på vad jag ska välja för hingst till henne till våren.

Utan att avslöja vilket sto det handlar om (behåller det för mig själv tills affären är i hamn) så kan jag berätta att hon själv är högt bedömd som unghäst, har hollandsimporterade föräldrar som båda lämnat mkt bra och själv har lämnat en avkomma som blev bra. Och hon är svart.

Hingsten jag söker bör helst vara svart, eller möjligen konstantskimmel el skäck med svart grundfärg. Och han måste ha en lång hals, som han också visat sig nedärva. Och för mig är det en självklarhet att hingsten är godkänd enligt rasvisa krav.

De hingstar jag initialt funderat på ligger tyvärr lite nära henne blodsmässigt (ffa Rosson) och jag vill gärna sprida generna lite mer, känner jag. Därför skulle jag vilja ha tips om hingstar som är så lite besläktade med henne som möjligt. Alltså, de gamla avelsmatadorerna får gärna finnas med, men de behöver kanske inte vara i de första leden på hingsten, utan i så fall några generationer bakåt.

Tacksam för tips om vilka hingstar jag ska spana in lite extra!
(jag åker gärna långt till rätt hingst, men norr om Dalälven är för långt bort…)

Annette
0

Det är nog lättare att ge dig tips när du fått hem stoet och alltså kan avslöja hennes stam.

AnnaLundin
0

#1 - OM man sträcker sig till att tipsa om hingstar som inte har Rosson i de första leden så räcker det. Man behöver inte veta mer… För det är främst detta jag vill komma undan,

Annette
0

Jag tycker ändå det känns märkligt att be om råd till ett sto som man inte vill avsöja stammen på. Det är väl inte säkert råden är bra bara för att hingsten ifråga har en lång hals. Blodslinjerna skall väl passa ihop också, eller har jag fått detta med avel alldeles om bakfoten Fundersam.

AnnaLundin
0

Jag vill ha tips om vilka hingstar som finns som uppfyller de kriterier jag nämnde ovan, så att JAG SJÄLV (tillsammans med dem jag litar på) kan utvärdera vad gäller blodslinjer och matchning. Jag har varken stambok eller hingstkatalog och har därför inte tillräcklig koll på vilka som finns.

Om du inte vill ge mig några sådana tips så slipper du, men var vänlig och låt bli att ifrågasätta detta mer!

dajmie
0

O`reigen v,d Kliene Tip är en Hingst som är sååååååå jäkla bra, han har en otroligt vacker överlinje, hadde jag inte haft egna Hingstar så hadde jag åkt direkt till den Hingsten, han är en pärla.

VeronicaP
0

#5 Gamle Django är ju inte fel , hans avkommor är ju trevliga och har vackra huvud och bra halsar tycker ju jag ;-)…

AnnaLundin
0

#5 - Tack för tipset!

De gamla matadorerna låg längre bak där och det är ju okej, fast det är väldigt många gånger Rosson längre bak (finns bakom 4 i tredje led) så det får jag nog fundera några gånger till på… :D

#6 - Django har Rosson redan i andra led, det känns för nära. Men tack i alla fall! :D

(jag gillar webstamboken, där man snabbt kan kolla av stammarna! Kyss)

VeronicaP
0

#7 Det blir ju perfekt i 3:e led där ju , haha

Men varför inte testa någon ny hingst som  Dalsgårds Favorit är ju en annan hingst som har visat i år att han har lämnat kanon bra avkommor, sen finns det ju de nya hingstar bla min ena favvis Juventus som rör sig som en gud och är skitrolig att köra *ler*

Sen vet ju inte jag hur stor hingst du vill ha men lilla O´regen ska det bli kul att få se hans avkommor i år , ska själv ha en efter han och *Orre* är ju en super snäll liten hingst också ju.

VeronicaP
0

#5 haha missade att du hade tippat honom , han är ju så jäkla trevlig att hålla på med också en riktigt liten gentleman. Kan även tala om att han är snyggare nu än i våras *ler* och det säger ju inte lite *S*

AnnaLundin
0

#8 - jag testar gärna nån "ny hingst", behöver ju liksom bara på något sätt få upp ögonen för dem så att jag kan kolla upp och utvärdera dem lite mer själv. Det finns så himla många hingstar och jag har bara alldeles för dålig koll - har ju haft hingst på hemmaplan varje år sedan -97, så jag har inte sett mig omkring så mkt som jag kanske borde ha gjort Generad

Det är ju också därför jag börjar redan nu att kolla läget, för att kunna studera dem i lugn och ro.

Dessutom är det ju så att även om affären med detta sto av någon anledning skulle skita sig (hon är tingad) så är det egentligen samma frågeställning angående hingst till Cassis, som också har Rosson bakom sig och behöver en hingst med lång hals… Dvs dubbel nytta med tråden, även om jag i princip har bestämt mig för vem Cassis ska betäckas med.

AnnaLundin
0

Jag ska tillägga att jag inte har något principiellt emot linjeavel. Men just när det gäller Rosson så är han såpass insyltad i så väldigt många av de svarta ponnyerna (inkl mina egna) så jag vill försöka använda något som saknar Rossoninslag för att kanske kunna använda hans ättlingar till mina uppfödningar senare, när Rossoninslaget har hamnat längre bak i antavlan…

sanne
0

Du har Timothy af Jäboruder, han är väldans fin, sen har vi våran lilla Jozo, han har inte Rosson, men Jolly Roger som pappa, Hanhar en välformad hals dock ej så jätte lång… sen finns ju furunäs Jotex, han har en mkt fin hals…

Hoppas du hittar rätt både vad det gäller stoet och ev hingst val

Hanna-D
0

Uron van de Römer kanske? Han är jag väldigt svag för… Men jag vet ju å andra sidan vilket sto det gäller så det är kanske fusk Flört

Sen tror jag att det kommer visas fram en del intressanta hingstar i vår så man kanske inte ska bestämma sig helt än.

VeronicaP
0

Tror också att det kommer att visas fram några fina hingstar till våren *ler*

Pheobe
0

jag skulle nog tagit Pavarotti om jag var du

susanne-s
0

Watson v Bunswaard…?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

dajmie
0

Håller med Gonkan där, Django är ju också en topphingst, och vilken stam.

tonje
0

Uten å være spesielt kjent med Svensk geografi synest jeg Furunäs Jotex er en herlig hingst med en gammel stamme uten "for mye" av det samme.. Han er jo også "bare" 10 år - og "unge" hingster med gammel stamme er alltid like interessant.. Ingen tvil om hvilken svart hingst jeg selv ville valgt til mine svarte hopper om jeg var så "heldig" og bo i Sverige.

Jeg synes også veldig godt om Nocturne og hans sønn Timothy - hals i massevis og hvilken stamme!Kyss

AnnaLundin
0

Jag läser och noterar i minnet! TACK för all hjälp!

Pheobe
0

#19 skulle kanske skriva varför jag valt Pavarotti. För det första tycker jag att han har fått fina poäng. Dels för sin typ men även för sin fina hals och sina fina ben. På det han lämnat som är visat har halsen faktiskt varit bra. Men visst, han har lite visat. Sen tycker jag man ska vara rädd om det "lilla" svenskt som finns kvar. Speciellt om man avlar på ett import sto eller ett sto med importstam. Visst kan det bli bra med "samma" blod också men man kan ju försöka bevara det fina svenska samtidigt. Och så är jag ju sån att jag inte vill följa strömmen. Många av ovan nämda hingstar är ju mycket använda. Det skulle vara roligt om man lyckades ta fram något bra från två bra individer som kanske ingen annan testat? Jag gillar Pavarotti skarpt. Tycker det är synd att han är "låst" hos sin ägare. Borde fått en större chans att betäcka fina ston.

AnnaLundin
0

#20 - de andra två avelsstona jag har kommer ju från stammar som inte är så mycket använda, både möderne och fäderne, så det är ju intressant att komplettera detta med ett sto med vanligare stam också. Och att kunna välja och vraka i det stooora hingstmaterial som finns i vårt land. När man har hingst hemma så blir det lätt att den används till samtliga ston "för att det är enklast så". även om det kanske inte är den 100%-iga matchningen på pappret…

#alla - Jag är, som sagt, bara ute efter tips om vilka hingstar som finns att titta närmare på. Sen glömde jag att nämna att jag helst väljer en hingst som med stor sannolikhet är homozygot för den svarta färgen, när stoet också troligen är det. Ja, jag har mina idéer även på den fronten Cool… Och detta gör ju att ganska många hingstar faller bort, även om de är både bra och välstammade.

(tillägg - idéer som jag skrev ovan = att jag har krav även på sånt…)

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

puttar upp min gamla tråd med frågan: Finns det fler troligt homozygot svarta hingstar än de som nämnts i tråden? Eller framförallt, finns det fler Rossonfria hingstar?

Stoet ifråga går numera i min hage för övrigt, så nu kan jag ju avslöja att hon heter Zandra. Kyss

(bifogar enda fotot jag lyckats knäppa på henne, som ser någorlunda vettigt ut….)

IdaS-A
0

Min Zessan´s halvsyrra Kyss Är de lika? Synd att Valentijn inte finns i sverige längre, annars skulle jag tipsat om honom, :)

IdaS-A
0

Grattis förresten till ditt nya sto

Cattis
0

#23 Valentijn är ju e. Rosson, så han är inte riktigt "Rossonfri" :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

IdaS-A
0

Hehe nej det är han ju inte :) Läste inte igenom inläggen sedan tidigare fören efter jag hade publicerat, såg då att det inte skulle vara Rosson i, så kan det gå :D

Cattis
0

#26 :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

*harkel* Njä, de är inte så lika, just nu i alla fall. Zandra är så enormt matglad och brukar se ut som TVÅ kubikmeter på sommarhalvåret, så jag tror det är bra för hennes kropp att bli av med lite späck med hjälp av dräktighet och digivning… Hon har inte haft föl sen hon var 4, när Bonzo föddes.
(det är med andra ord lite svårt att se hur hon ser ut nu, under lager av både späck och päls)

Är det möjligt att de får ett späcklager framme på bringan? Hennes hals ser lite kort ut och bringan ser "stor" ut, frågan är om det är späck eller medfödd exteriör?

Hon är, för övrigt, betäckt med Linnestofta Meat Loaf och jag tror hon är dräktig. Dvs hon var här för betäckning i somras…

Kris_J
0

Jag är partisk men Hagdala Linus är vad det verkar som homozygot svart och har så här långt förärvt sig väl. Tyvärr är en del avkommor döda olycksfall kolik mm så det finns inte så väldigt många visade. Han är efter Plutus v Dorpzicht och Package of Marshwood är morfar. Han har också ett mkt fint temprament.

Bild finns här:

http://www.hagdalastuteri.se/Linus%2003.jpg

Resultat från mönstringen http://www.svehast.se/allm/avelsv03/meny.htm#Shetlandsponny

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#29 - han har inga avkommor reggade efter 2005, varför? vet du det? Och var finns han? ser ju att han är såld från dig…

Kris_J
0

De har inte blivit några. Han finns i Bohuslän, Brastad.

Madelene_Udd
0

# 31 inte blivit några? har han betäckt och stona inte blivit dräktiga då eller? Det lät nästan så! 

Om han inte har betäckt, skriv det så att det inte verkar som att han har dålig fruktsamhet.

Kris_J
0

#32 Ena året betäckte han två har jag för mig,vad jag vet blev det inget (min blå bok är inte inne så jag kan inte kolla just nu) året därpå användes han inte. 07 har han betäckt 7 ston så det kommer väl förhoppningsvis fler.