Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett17-god-morgon
Läst 619 ggr
sanne
0

Morgonen 080122

hej

Vaknade tidigt av att hunden ville ut, sen satte vi oss i soffan, då hörde jag gnäggande ute.. vad händer?! gick ut o såg en häst utanför stallet.. tänkte att det var en av killarna på lösdriften, men när jag kom fram var det Jozo, han blödde ur munnen.. tog in honom i ett stall som var upp o ner vänt.. var är Olof??? hingstarna hr lyckats få upp sina boxdörrar o troligen jagat skiten ur varann, o jozo har ett stort jack i läppen o är jätte svullen, så nu får vi ringa veterinären .. herre gud vilken start på dagen.. hoppas att det inte händer något mer, Hingstarna börjar få vårkänslor o det blir ett himla liv o ha 3 starka hingstar på gården.. nu håller vi tummarna att min älskling blir ok, jäkla skit att allt ska hända honom..

nu ska jag snart iväg o Fredrik är hemma med Hobbe som har feber, ska ringa veterinären så fort jag kan…

ha en bra dag, ni som kan

sanne

Carita
0

#0 oj vilken start på morgonen, hoppas det löser sig.

Här smällde det till från +5 till -5 på några timmar i går kväll och det är riktigt halt på vägarna.

Nu på morgonen kommer en vet från Atg-kliniken i Karlstad. Vi har en "tanddag" idag. Alla 17 hästarna ska ses över. Hon är så himla duktig på tänder och nu slipper vi åka 14 mil t.o.r med varje häst. Det kommer och bli en lååång dag fast mycket intressant.

Ha det bra!

RebeckaSvensson
0

God morgon!

Vaknade upp till ett snötäckt landskap i morse. Fortfarande snöar det lite och det är ett par minusgrader. Föreläsaren vi skulle haft nu på förmiddagen var sjuk så det var bara att gå hem och sätta igång med pluggandet. I eftermiddag har de hittat en annan föreläsare, en som vi har haft förr och som är mycket bättre än den ordinarie.

#0 Synd om Jozo, hoppas det inte är någon fara med honom.

Hoppas alla har en bra dag!

Berit.i.Finland
0

God förmiddag!

Första vita morgonen på mycket länge här i södra FInland. 2 grader kallt. Snö har vi i dag ca 1 cm, men det känns fint ändå efter allt kravlande i gyttja och hällande regn.

sanne ! Min shettispojke hade år 2006 också ett stort sår i sin läpp (vi hade ännu då 3 hingstar tillsammans). Märkte skadan på eftermiddagen och den var helt färsk då för den började först svullna upp sedan. Hans mun såg faslig ut…ja hela nosen faktiskt! Och vi hade följande utställning redan om 3 veckor. Ringde kliniken och vi diskuterade tillsammans med veterinären vad som skulle vara bäst… Efter mycket funderande kom vi fram till att minsta ärr blir det om man inte syr skadan. Skötte den med kallt vatten och Betadine(motsv. er Jodopax tror jag). Kylde också med kylpåsar (gel) från frysen. Några dagar var läppen ganska svullen och såg rätt tråkig ut, men vi var med på utställningen och skadan störde inte hans placering! Bifogar en länk till en bild tagen på utställningen, alltså tre veckor efter skadan och som synes så syns där bara ett litet ärr på övre läppen.  http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=3&image=114449

Hoppas din Jozo också kommer så här lindrigt undan!

Milla
0

God middag!

Oj Sanne vilken morgon, hoppas att han blir bra igen.

Själv har jag suttit vid datorn hela morgonen och sökt jobb. Har satt upp mig på kommunens vikarie listor och sökt diverse olika jobb i kommunen samt kommunerna runt om, samt satt upp mig som vikarie i dom stora matvaruhusen.

Fick dock ett mail tillbaks från ett ställe där man helt enkelt skrev att " iom att du inte kan jobba mer än 50% och iom att du har din skada så får vi nog tacka nej till ditt intresse"

Alltså hur roligt är det att söka jobb när ingen vill ha en när man är 50% sjukpensionär??? tydligen så kollar dom upp det, för jag har inte tagit med det i mina ansökningar.

Trots att jag är sjukpensionär så kan jag faktiskt göra lite nytta, jag är inte helt hopplöst.

Jaja här är det kallt som 17 i allafall.

Ja just det, det höll jag ju på att glömma i min besvikelse över jobben ju. Testade att släppa in carmen och celma till dom där två svarta argbiggorna och än så länge så får Celma stå och äta från samma bal som dom andra.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

Morrn

Ja god morgon är de inte här heller. Haft en jobbig natt med ett fruktansvärt migrän anfall. Mår inget vidare än men ja kan nu stå upp i allafall. Kändes som om man var hur full som helst. Bara sluddrade en massa ord och huvudet de sprängdes. Nu är ja bara hur seg som helst och har fortfarande inte bestämt om ja ska åka till veterinären med mina små idag. Får avvakta ens tund till. Ska försöka ta mig en lugn promenad med vovven och känna efter hur ja mår.

Hoppas verkligen Jozo blir bra Sanne. Aldrig kul när ngt händer. Tänker på er Kram

Annette
0

Go´middag!

Jag är hemma och duschar och byter om till begravningskostymen. Skall bära idag. Därefter blir det raskt byte till de mycket mer bekväma arbetskäderna, för när vi är klara på första stället skall det grävas en grav på en annan kyrkogård.

Det är nog bäst jag tråcklar mig i de här obekväma kläderna och ger mig iväg. Jag tror jag har gått upp flera kilo, för jag tycker det sitter åt överallt.