Norge export. Vad gäller???
Kommer troligen att exportera en häst till Norge. Men vad gäller?? jag ska skicka passet till Fredrik, hon ska vara veterinär undersökt senast 48 timmar innan avresa, men sen då?? vad gäller med vaccinationer, måste dom vara fullt vaccinerade? vad gäller i tullen?? vi kommer troligen mötas på Svenska sidan, men så det inte blir problem för henne som ska ta in hästen !?
Vore mkt tacksam för svar, snarast !
sanne
Passet måste följa med hästen över gränsen.
Inga vaccineringar vad jag vet..
För införsel i Norge gäller:
Veritas odium paretFörvånad
Det kommer info med IPMC-dokumentet o passet om papper etc.
Tullavgift tillkommer på några tusenlappar. Ska finnas ett kvitto med hästen som ska uppvisas i gränsen. Betalar man inte tullavgift kan hästen nekas at registreras i Norge sen så det är viktigt. Sen ska köparen betala moms på 23% av köpesumman i Norge om säljaren är momsskylldig här i Sverige.
Är inte tullavgiften 5000 kr till norge?
När vi betalade tullavgift så var avgiften en viss % av hästens värde, ( vi betalade 5000:-)därav ska kvittot med, som Anna skrev.Vi tog ju hem tjejerna igen (betäckning) och fick då tillbaka tullavgiften. Då, år 2005 var det inga krav på vaccinationer. Men är det verkligen 48 timmarsgräns på friskintyget ?,vi hade 24 timmar. Glöm inte att skriva en färdplan- resväg ,tid och antal stopp.vi hade också varit i kontakt med aktuell tullstation så att de visste om när vi skulle komma, det tar ganska lång tid i tullen.

När vi exporterade *Nisse* till Norge var det också 24 timmar om det inte var på helgen för då var det 48 timmar har jag för mig, och även de fick betala en viss % på köpesumman även om jag som säljare inte var momsskyldig i mitt land. Sen är det väl en köttavgift som de ska betala också som är en procent på vikten eller ? Vad jag förstod det som så skulle det vara krav på vaccinering men är inte riktigt 100 på det.
Är det inte lättare att vända sig till den norska tullen och fråga så det inte blir fel. Jag har också fått den uppgiften från norska intressenter att vikten spelar in för kostnaden, därför är det så dyrt för dem att köpa vuxna hästar
Veritas odium paretFörvånad
Det ska stå bilens reg nummer också släpets på färdbeskrivningen, annars kan det bli problem. Inget krav på vaccinering, var inte tidigare i allafall då vi skickade hästar. Dom betalar moms på inköps priset, därför viktigt med ett kvitto, samt någon vikt avgift tydligen.
Man får ta "varor" över gränsen tull och momnfritt till ett värde av 5000 kr, om samma regler gäller som för ett par år sedan. Levande eller saker spelar ingen roll. Dessa regler var då våra vänner från Norge var hit och handlade körutrustning. Beloppet gällde / person i bilen.

Vi kan ikke ta inn ponnier til norge som "reisegods". Da blir de ikke registrert i avls registeret. Norsk ponniavls forening stiller krav til at vi må betale toll. Vi kan søke om å betale for kjøttprisen, da blir det 37 kr kg plus 25% moms av prisen.
#9: Ja, så var det när vi exporterade också. Hästen blev nästan dubbelt så dyr som inköpspriset.
Hörde någon talade om att en topphäst värd några hundratusen!! hade importeras för på "kvittot" under 5000 :- och det blev en riktig smäll för de nya köparna med tull och straffavgifter + att hästen tydligen var obrukbar när det framkom hästens egentliga värde.
Avelsdjur gäller det att ha VITA papper på iom att avelsföreningen kontrollerar papperen.