Mycket ensilage/dygn
går det åt här hemma. Hästarna fick in en 300 kg bal för fyra dagar sedan och nu är den slut.
Var ju bara tvungen att räkna ut hur mycket som hade gått åt och döm om min förvåning när resultat blev 12,5 kg ensilage/häst och dag.
Nu är det ju 4 dräktiga ston 1 3årshingst och 1 1 årshingst som har delat på denna balen.
Kan inte låta bli att tänka på alla dom hästar och ponnyer som faktiskt får klart i underkant när det gäller just grovfodret.
Jag menar om mina små kan trycka i sig 12,5 kg om dagen utan att vara super feta, det är ju vad en stor häst oftast ligger på.
Jag trodde ju aldrig att dom åt så mycket om dagen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Mina 3 ston (Dräktiga?) och årsfölet får mellan 25 och 35 kg hö per dygn att dela på, det är tidigt skördat(v23). De är inte heller feta utom i lagom hull(i mitt tycke). De har tillgång till ett fält på drygt ett ha och en kuperad dalgång (vet inte ytan)så de strövar sina turer dagligen. Den lille uppskattar jag äter max 3,5 kg dygn vilket då skulle göra att stona äter minst 6,5 kg var. Så visst kan de sätta i sig de små liven de små liven
När vi köpte vår första shettis fick vi veta att hon inte behövde få mer mat än det spill som blev när man sopade upp efter att ha utfodrat de stora hästarna!
Veritas odium paretFörvånad
det är ju det man alltid har fått höra att en shettis behöver ingen mat.

Mina ston äter ca 10 kg/dygn var. Medan mina små unghästar äter ca 7 kg/var. Ja fick också höra att mina var tjocka av halvblodsfolk som såg mina hästar. Hm tänkte ja Zettan som börjar lägga på sig nu. Visst Rosa är tjock men hon är dräktig desutom. Så hon ska ju vara stor. Ngt de inte visste. Men så jämför ja med D-ponnyn i stallet han får inte ens 7kg/dygn.
Jag har inte inte varit med om att ettåringarna våren får in sig så mycket mer än drygt 3 kg.
nä jag tror nog inte att min åring får i sig så mycket mer, därför är det lite intressant för det innebär att dom andra faktiskt äter ytterligare mer. Kan berätta att vi har inte alls mycket spill.

Och så finns det de som säger att en mini klarar sig på 3 kg/dygn. 
jag måste ju helt ärligt säga att jag trodde ju då inte att dom kunde äta så mycket om dagen men mer än 3 kg absolut.
Fast mina äter mer i år än förra säsongen.

Jo men ärligt. Det finns de som tror att en mini klarar sig på 3 kg och vara ute dygnet runt/största delen av dygnet.
Mina har fri tillgång, varierar kraftigt från dag till dag hur mycket de äter.
Mellan +5 och 0:an är det som mest jobbigt för hästkroppen att hålla värmen.
Blir det några minus klarar de det mycket bättre.

#8:
"Mellan +5 och 0:an är det som mest jobbigt för hästkroppen att hålla värmen.
Blir det några minus klarar de det mycket bättre."
Intressant! Vet du varför det är så?
Tänk på att det inte går att jämföra vikten hösilage, ensilage och hö.
Pratar alla hömängd eller menar någon hösilage/ensilage (förutom #0)?
Jag talar bara om hö.
Här räcker en bal (400 kg) med hösilage till 11 hästar i ca 4 dagar. Alltså 9-10 kg per häst/dygn i genomsnitt men då äter ju vissa mer o andra mindre.
Är ju svårt att säga generellt med hösilage hur mkt de ska äta/äter iom att TS spelar ju roll o den varierar ju. Hö däremot blir det ju andra mängder.

Jag talar om hö och det är väl ca. 80% Ts man räknar att det är…?
Ang. temperatur och varför…kommer inte ihåg så här på rak arm var jag läste det. Kan ha varit Plancks Foderstat för den vuxna hästen men jag är inte hundra.
Det är väl som med oss, vi fryser lättare och har svårare att hålla värmen om det är bara enstaka plusgrader. Tror att det beror på att det ofta är fuktigt då och går "innanför" kläderna. Några plusgrader så kan man hålla kylan borta då luften är torr.

man ska ju räkna med torrsubstans, i ensligae ska den ju ligga mellan 20-40% d.v.s ska en ponny äta 1,5 kg ts per 100 kilo häst blir det ju ganska många kilo för att komma upp i ens grundnivån… så de 12,5 kilona kankse helt enkelt är precis lagom :)
"14 vårt hösilage har en torrsubstans på 72% så det är ett rätt torrt grovfoder.
Dom är inte feta så dom får nog i sig lagom mängd. Nu är ju 4 ston dräktiga.
"13 Hö har en torrsubstans på 84%

Våra hästar, en hingst och två ston, 90-95 cm mankhöjd, får ca 3 kg hö/dag (+ en mycket liten portion kraftfoder blandat med mineraler vid kvällsutfodringen) De är pigga och ganska runda! Men denna knepiga vintern har de ju dessutom haft gräs att gnaga på (hela dagen!) så hull har de så det räcker och blir över…
Det är bara ett av stona som är dräktigt men hon ska inte föla förrän i mitten av juli, och då har hon ju haft bete i minst 2 månader. Annars brukar stona få långsamt ökande givor hö de sista 3 månaderna innan fölningen.
Vi har eget hö som är "naturgräs", dvs ingen konstgödning eller kemikalier de senaste 20 åren, det dofter underbart av olika örter när pållarna mumsar på det. Rena hälsokosten faktiskt. Och vi har haft tur nästan vartenda år och fått in alltsamman torrt och fint utan en droppe regna i. Sture är en riktig turgubbe!