Hovslagare till föl
Hur fort har ni ute hovslagare till era föl?
Hade hovis idag. Tyckte vi kunde ta lite på fölet och det tyckte han behövdes också. Lite granna i tån bara. Fölet är precis 3 veckor.
Ja det är nog 2-3 v första gången hos oss med.
Nu är jag ju hovslagare själv och det underlättar en del. Jag brukar verka fölen första gången när det ser ut att behövas. :D En del behöver verkas redan efter en vecka eller två, om de är väldigt skeva i benen. Andra behöver inte verkas alls… (jag har faktiskt ett ettårigt halvblod som jag aldrig behövt verka! har naturligtvis hållit koll på hennes fötter, men hon nöter dem alldeles lagom mycket för att hålla dem snygga och lagom långa, med korrekta vinklar. Dessutom är hon så korrekt i benstället att hon nöter hovarna helt jämnt!)

Jag ber hovslagaren kolla när hon ändå är här , ju tidigare man kan rätta till vissa fel desto bättre är det ju.
Det beror på fölet. precis som #2 skriver. En del får man justera mycket och tidigt på, andra klarar sig länge utan.
#2 kul när du säger så… min valack verkar jag själv två eller tre gånger om året. Hans hovar växer mkt lite. Verkar egentligen alla mina själv också men går inte nu då jag är gravid. Fölen vill jag dock ha hjälp med i början.
När det behövs. Ibland ganska omgående, en del kan man vänta ganska länge med.

Vi hade hovslagarn här idag och skodde de andra hästarna, han kollade fölet då med och verkade lite bara för att träna fölet. Han tyckte inte det behövdes egentligen, fölet är ca 3,5 vecka.