Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett25-bete-stallplatser
Läst 5339 ggr
RebeckaSvensson
0

Pris för boxplats

En som eventuellt ska köpa en shettis av oss ringde idag till min mor. Hon hade hittat stallplats nu. Priset för stallplasen var 1600 och sedan tillkommer foder. Om in- och utsläpp, mockning, alla fodringar osv ingår vet jag inte, men det förutsätter jag till det priset. Det finns ridhus som hon får tillgång till.

Jag har inte någon direkt erfarenhet av vad det kostar att ha hästar installade, men jag tyckte att 1600 i månaden var dyrt. Vad tycker ni om detta priset?

Kratern
0

Har heller inte så stor erfarenhet egentligen, men min mor tar 500:- (kallhyra), dvs inget ingår förutom boxen och vatten, in-och utsläpp.

Silenos
0

på granngården här kostar en box 2500 kr/mån. Då ingår halm o hö. In och utsläpp hjälps man åt med i kollektiv ( 8 st ).

Nästa gård har bara boxar där allt ( utom kraftfoder ) ingår men då hamnar priset på 4000 kr/mån.

bonde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om skötsel och nyttjande av ridhus ingår i det priset är det väl ett helt okej pris. Är det "svart" hyra tycker jag väl att det är lite dyrt.

Jag hyrde in mitt halvblod på ett stall med ridhus för något år sedan. Jag betalade ca. 2500kr/månad inkl moms, hö & halm samt fullskötsel. Men ridhus & paddock fick man bara nyttja om man löste ridhuskort. Årskort ca. 2000kr, månadskort 400kr engångs betalning fanns inte. Detta inackoderingsstall som rymde 12 hästar, låg utanför ett mindre samhälle och drevs som företag.

sanne
0

Vi tar för en shettis, med boxplats,spån, grovfoder, havre o betfor, utsläpp varje dag. 800-1000 kr/ månad mockning o annat får dem stå för själva. tar 1500-1700 för stor häst

tycker 1600 låter mkt för en shettis utan foder.. men vi är ganska billiga häromkring.

bonde
0

#4 Inklusive moms?

sara-ek
0

Tycker också att det låter jätte mycket:O Här kostar det lite över 500kr men då får vi köpa till spån. Men det blir inte alls så dyrt. Fast det beror säkert på vart man bor.

[Anna-N]
0

Hmm..vet en som betalar 3600:- för Shettisbox (då ingår allt som spån, hösilage, kraftfoder och ut o insläpp)

Har man två stycken då så blir det dyrt.

Här omkring har jag ett exempel på 800 :-/månad o då ingår ingenting. Rullande schema för in/utsläpp och utfodringar.

Lise
0

Jag tycker det är dyrt för en shettis. Jag har själv haft inackorderingar för ett par år sedan, de betalade 600kr med foder, in och utsläpp. Idag hade jag nog tagit 1000kr. Är det i Trelleborg hon söker stallplats?

AnnaLundin
0

Det kan ju tyckas vara mycket pengar för att hålla en shettis, men det beror ju på vad som ingår. Stallägaren lär väl ha ett fast pris/box oavsett vad det står för häst där. Sen en summa till för fodret, om man inte köper det själv.

Har man ett nybyggt stall och tar in inhyrningar, så vill man väl kanske kunna få in åtminstone till räntorna på intäkterna från boxhyrorna…

RebeckaSvensson
0

Lite varierande svar och det tackar jag för.

#8 Runt 1000-lappen tycker jag också är lagom. Ja, det är i Trelleborg.

Pernilla77
0

Där jag ska stalla upp mitt halvblod är kallhyran på 1600 kr.
Sedan med mat och allt går det på 2600kr. Detta stall har ridhus precis utanför och sandbana

Midlingur
0

Betalar 1100:- inkl strö, foder, mockning, fodringar.

Pheobe
0

Allt över 1200 är dyrt tycker jag om det är en shetlandsponny. Räknar man 500 i kallhyra och ett par hundra i foder och strö blir det ändå pångar över till tjänster

RebeckaKihlberg
0

På ett stuteri där jag arbetade innan tog dom 3000kr inkl moms och då ingick allt..halm,hö,spån,mockning,fodrning,in/utsläpp, ridhus,ridbana,hästtransport osv osv. Det är högt i mina ögon.

Det dyraste stället som jag själv stått på med shettis, där tog dom 600kr i kallhyra och det enda som ingick var morgonfodring och utsläpp.

Personligen hade jag aldrig betalat 1600kr/mån för att stalla upp en shettis.

susanne-s
0

Jag tar 700 inkl moms för en Shetland. Då ingår foder, fodringar in och utsläpp.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

RebeckaSvensson
0

#15 Det tycker jag är billigt.

När jag läser era svar så är det kanske inte så jättefarligt med 1600 ändå. Tydligen låg de andra stallen på ungefär samma summa, mellan 1 300 - 1 600. Alla de olika har ridhus och jag antar att det kanske spelar in också.

Sen hade kanske inte jag betalt så mycket för en stallplats, men antar att man blir bortskämd när man har det hemma.

GraLott
0

jag betalar 600 där jag står för lilla shettisen o 1200 för min stora då ingår torv, den hö man behöver dvs ta så att hästen blir mätt o tro mej det uppskattar jag då mitt stora halvblod äter ca 17kg hö/dag vidare så ingår morgonfodring utsläpp täcke på (de byter även täcke om man inte vill att de ska ha innetäcke under utetäcket typ o ev skydd av/på.. jag e nöjd VÄLDIGT nöjd för vårat stall e helt nybyggt o vi e dem första som står där ju o jag hade väl förväntat mej att det skulle vara betydligt dyrare med tanke på nybygget, vi har en paddock o ridavstånd till ridskola ;)

trex
0

Jag betalar 1000:-/månad inget foder ingen torv.

Tezzy
0

vi betalar 800;- kallhyra och köper till foder å strö från värden tillgång till rid/rakbana 5-10min/ridhus kollektivt funkar bra och inte alls dyrt, har en kompis som har ungefär samma men betalar 1500:-kallhyra

IdaS-A
0

På vishan i närheten av mamma kostar det 2500:- i kallhyra i ett stall med tillgång till ridhus. Inget in och utsläpp. (1,5 mil utanför falköping)

På ridskolan i Falköping kostade det för några år sedan samma pris i kallhyra. Vet inte om det ingick i priset att få använda ridhus och ridbana. Vet inte hur det var med in och utsläpp.

Min kompis som hyr ut boxplats tar 2000:- i kallhyra Och sedan får man betala extra för att använda deras ridhus, men man får rida på deras gräsbana och grusbana, det ingår i priset. In och utsläpp, täckesbytning osv. ingick i priset. (1,5 mil utanför skövde)

IdaS-A
0

#20 glömde att skriva att det är samma pris för alla hästar på de ställen jag skrev

Sherlock
0

1250:- per månad. Ingår - halmströ, själv använder jag spån som jag står för själv. hösilage kan köpas för 1:50/kg, annat foder köper man in själv. Duschspilta och ridhus finns. Ridhusavgift inkluderat i stallhyran. Bra uteterräng och banor.

Stalltjänst var 3:e helg.

Tycker det är rimligt.

SaraDoos
0

Jag kommer rätt billigt undan… betalar 1000:-/månad för hela stallet (kallhyra), numera delvis ombyggt till lösdrift. 3,5 ha bete och ridbana. Ordnar spån, hö, foder och allt sånt själv.

Benjamin
0

Vi ska flytta nu så jag letar boxplats kring Flyinge -S Sandby. Krinng 1800 kr tar de flesta jag varit runt och frågat hos och då lite olika vad som ingår. Jag tycker det är ocker med tanke på vad en mini äter, genererar i gödsel, åverkan på mark osv. Vi har tom en egen box till honom som kan placeras i stallet utan åverkan.

Ingen som har lite plats över i sitt stall kring Flyinge -S Sandby?

Puzzel
0

Jag söker ju stallplats /lösdrift till min och vart idag erbjuden en plats i ett stall 2000 kr mån då ingick foder, in o utsläp och mockning någon gång i veckan om man inte kan komma ut. Sommar halvåret kostade det 1000 kr mån för bete o kallhyra. Vet inte hur det priset står sig , bor ju i stockholms regionen.

susanne-s
0

Till Shettis tar vi 800 för box inkl strö, grovfoder in och utsläpp.
Lösdrift 400:- inkl foder

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Gosa
0

Oj, vilka priser… vi har några Islandshästar inhyrda här hos oss, dom betalar 500 kr/mån. Hästarna går på lösdrift men det finns möjlighet att ta in sin häst om man vill. Hösilage och spån/halm ingår.

Vi hjälps åt med fodringar, in och utsläpp osv…

Cattis
0

#25 Det är ett ganska bra pris om du skall ha henne på box. På lösdrift är det väl lite väl mkt inkl foder.

#27 Fodret här kostar fruktansvärt mkt mer än på mång andra ställen i landet…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Carita
0

Jag tar 1000:- för shettisen på lösdrift. Då ingår allt de kommer när de känner för det men behöver inte göra någonting. Hade den stått på box hade priset blivit detsamma men dock inte fri tillgång på hö.

NettanW
0

Jag betalar 800kr månaden och då ingår: fri tillgång till hösilage i hage, strö i box, (3*3m) havre, kross, betfor, in och utsläpp hela veckan, byte av täcke om man har sånt, mockning och en snabb rycktning morgon och kväll. Sen har man stallet en helg i månaden. (fredag kväll-sönadg kväll.) För stor häst tar hon 1500kr och allt ovan ingår. :-) Men då bor jag i Hälsingland oxå. :-)

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Milla
0

Jösses amalia vilka priser Förvånad

När vi hade inhyrning så tog vi 1000 kr för box, in och utsläpp, fodring 4 ggr/dag, byte av täcke, strö, och grovfoder. För en stor häst.

Detta var iof 02 men ändå.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ulla L
0

Vi e ett par ridhästar inhysta i vårt stall för några år sedan och då tog vi 500 per box, spån och hö ingick, men mockning , utsläpp och kraftfoder fick hon stå för själv.

Men vi är, som Sanne säger här ovan, tydligen ganska billiga här i våra trakter.

Annette
0

Ute på landet tror jag inte man får ut som i storstäderna. Det skall bli ett inackorderingsstall här i samhället. Det ryktas att hon vill ha 1800:-/mån, finns inget ridhus på ridavstånd och hagarna är väldigt trista eftersom det är så gott som inne i byn. Jag tror det är svårt att få ut detta pris, men vi får väl se.

KarinRendahl
0

Har mina hästar på en ridskola. Shettisen kostar 1050 och C-ponnyn 1450. Det ingår hö eller ensilage, spån, 4 fodringar, in o utsläpp på vardagar, man har stalljour på helgerna typ en dag i månaden. Det finns ridhus 20 x 60 och ridbana som är lika stor samt en hel del hindermaterial. Visst är det dyrt men oj vad bekvämt! Jag kan ha mina hästar hemma men väljer klubben för bekvämlighet och säkerhets skull. Känns skönt när ungarna rider och man vet att det finns kunnigt folk runt omkring. Sen kan man också låna ut hästarna till verksamheten mot avdrag på hyran så mina går några lektioner i veckan + att ungarna och delryttarna rider dem på lektion. Skönt att få lite hjälp med motionenSkrattande då jag gärna vill att hästarna gör något varje dag, framförallt shettisen blir odräglig om hon inte får jobba.

Vi bor också i Hälsingland.

KarinRendahl
0

Måste bara visa shettisen oxå…

AnTeX
0

jag har 1500 nu och då ingår fri tillgång på Havre / kross / hösilage. fritt med spån. ridhus och bra körvägar…

lisa-w
0

#36 men så är det ju för stora hästar också (borde inte roxiti ha lite rabatt?), berga är ju otroligt billigt…

trex
0

Jag betalar 1000:- för boxplats, hö-strö-kraftfoder får jag köpa själv.

Angif
0

Jag betalar 2250kr per månad för mitt ministo. Då ingår grov - och kraftfoder, ut/insläpp alla dagar, fodringar 3-4 ggr per dag och fri tillgång till paddock. Hagarna är fina men visst är det mycket pengar. Dock är det bara 15min utanför Göteborgs centrum och de flesta stall jag kollat på med samma service ligger i den prisklassen.

AusaBausa
0

När jag hade min ridhäst på stall så betalde jag 400kr. Box, morgonfodring, ut- och insläpp, spån och ensilage i ett stall o i ett annat stall betalde jag samma för box o halm! Båda på landet m inga bussförbindelser men gudomlig skog o rid ai o nära t ridhus o ridbana som man kunde få hyra mot extrabetalning.

Väldigt olika vad man får betala…sista stallet innan jag fick hem pållarna betalde jag 200kr för lösdrift o en jättehage. Det var för alla tre hästarna.

har aldrig betalt över 400kr /häst.

Sen beror ju allt på vad det är för ställe man har hästen på: är det ett stall där man lever på o hyra ut boxar måste man ju ta mer betalt för o överleva medans den som har platsen/boxen över o hyr ut den för de själva inte nyttjar den kanske inte begär så mkt!

Stallmima
0

Priset beror ju på vad stallägaren har för kostnader, om denne äger eller hyr stallet. Sen beror ju läge och efterfrågan på stallplatser just i det området på vad hyran kostar. Även vad foderkostnader , hagmaterial, vad som går åt i förbrukningsvaror som tex grepar, skottkärror mm på. Hyr ut boxplatser för 1900:-/mån. Då ingår 3 spånbalar /mån, 5 kg hö, 5 dl betfor och 1 kg havre per dag. Restrerande tillägg man vill ge köper man själv. Rullande schema på helgdagar, luncher och kvällar. Morgonfodring vardagar ingår. Jag betalar en hög kallhyra för stallet och får betala för hagmaterial, containertömning utöver det. Kan tillägga att stallet ligger väldigt nära Solvalla, tar ca 15-20 min m transport att åka till.