Hur tidigt få mjölk?
Hur långt innan fölning kan ett sto få mjölk i juvret? Antar att det varierar, men vilken erfarenhet har ni?
/ Annelie
Det "sägs" att det brukar vara typ en månad innan. Jag har "erfarenheter" av att det brukar vara betydligt tidigare, kanske 3-4 mån innan. Då fylls det iofs bara på litegranna, men dock.
Allt från två månader före till ett par timmar innan fölning…

Det ska vara 40 dagar kvar (enl senaste bet och ul) och igårkväll när jag kände på juvret var det inga problem att få fram mjölk. Det var säkert 3 mån sedan hennes juver började växa men jag har inte sett någon mjölk förut.
#3. 40 dagar är lite över en månad, så det är inte alls onormalt att hon har fyllt i sitt juver nu.
Kolla färgen på mjölken. I Lättas fall var den genomskinlig och klibbig till ett par timmar innan fölning då den mer såg ut som "vanlig" vit mjölk. Den genomskinliga mjölken hade hon i ett par veckor före fölning.
Enligt "bibeln" "Att bli med föl" ändras färgen på mjölken dygnet innan fölning, stämde bra i vårt fall
#5 Fast det finns alla varianter på det också. Min Cocos hade ingen mjölk alls förrän några timmar innan hon fölade. Den var klar och klibbig (sinmjölk) kl 19-20 nån gång, när jag tog in henne och klockan 23 fölade hon…
Och mitt fullblodssto läckte vit råmjölk i en vecka innan hon fölade förra året. (på veterinärens inrådan mjölkade jag ur 2 st 2-decilitersdoser och lade i frysen, tinade upp dem i vattenbad och gav när fölet var nyfött)