Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 702 ggr
Annelie-P
0

Hur tidigt få mjölk?

Hur långt innan fölning kan ett sto få mjölk i juvret? Antar att det varierar, men vilken erfarenhet har ni?

/ Annelie

Sofia_Schultz
0

Det "sägs" att det brukar vara typ en månad innan. Jag har "erfarenheter" av att det brukar vara betydligt tidigare, kanske 3-4 mån innan. Då fylls det iofs bara på litegranna, men dock.

hippoteket
0

Allt från två månader före till ett par timmar innan fölning…

Annelie-P
0

Det ska vara 40 dagar kvar (enl senaste bet och ul) och igårkväll när jag kände på juvret var det inga problem att få fram mjölk. Det var säkert 3 mån sedan hennes juver började växa men jag har inte sett någon mjölk förut.

[Anna-N]
0

#3. 40 dagar är lite över en månad, så det är inte alls onormalt att hon har fyllt i sitt juver nu.

cinna
0

Kolla färgen på mjölken. I Lättas fall var den genomskinlig och klibbig till ett par timmar innan fölning då den mer såg ut som "vanlig" vit mjölk. Den genomskinliga mjölken hade hon i ett par veckor före fölning.

Enligt "bibeln" "Att bli med föl" ändras färgen på mjölken dygnet innan fölning, stämde bra i vårt fall

hippoteket
0

#5 Fast det finns alla varianter på det också. Min Cocos hade ingen mjölk alls förrän några timmar innan hon fölade. Den var klar och klibbig (sinmjölk) kl 19-20 nån gång, när jag tog in henne och klockan 23 fölade hon…
Och mitt fullblodssto läckte vit råmjölk i en vecka innan hon fölade förra året. (på veterinärens inrådan mjölkade jag ur 2 st 2-decilitersdoser och lade i frysen, tinade upp dem i vattenbad och gav när fölet var nyfött)