Hur gammal?
Hur gammal anser ni att ett sto max kan vara första gången man betäcker henne?
Jag har hört att 13-14 år är en "äldstaålder" för att betäckas för första gången, sen om det är med sanningen överensstämmande det vet jag inte. Jag har i alla fall det i bakhuvudet när jag tänker betäckningar.
Amor vincit omnia 

jag har hört innan stoet fyllt 10 år ska den ha fölat.

Jag vet ston som betäckts första gången vid 16 års ålder inga problem där inte , säger som mycket annat blir inte stoet dräktigt så är det inte meningen att det ska bli något.
Det är absolut inte farligt att betäcka ett äldre sto första gången men det kan vara så att det inte ta sig direkt men det är faktiskt olika det med.
finns ju många som tränas och tävlas ganska länge och sedan betäcks. Stora stuterier brukar betäcka som treåring och sedan tävla hästen. Vet flera som gör så för då har stoet haft ett föl tidigt och sedan karriär ovanpå det.
Mitt NF-sto var 11 år när hon fick sitt första öl och det gick bra. Men jag kan tänka mig att det är indiviuellt. Kan tänka mig att det kanske är sämre läkkött på en äldre så OM det blir kompilikationer vid fölning så kanske det tar längre tid att läka… eller?