Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 519 ggr
nallebjörn
0

Hingsthållare för en säsong

Jag undrar om det är ett för känsligt änme eller om folk vill dela med sej omvad det kostar att hyra en hingst för avel?

Jag har blivit erbjuden 4 godkända hingstar på kort tid och alla har olika krav och kostnad på sin hingst. Vad tycker ni är rimligt? En fast summa?, del av språng på stona kanske? Vad tar ni för er hingst eller vad får ni betala för att låna en?

Rissla
0

Föredrar helt klart del av språng per sto.

Rissla
0

Skulle absolut ta det för vår hingst också, om vi lånade ut honom.

nallebjörn
0

men om han inte skulle få några ston då? då blir ju hingstägaren lite smått utan pengar =)

Cattis
0

#3 Likaså blir hingsthållaren.

Har hingsthållaren en massa egna ston är det mer befogat att ta en "hyra" tycker jag. Men har denna bara säg, tre-fyra ston, så tycker jag personligen det är schysstare att ta 50% av språngavgifterna. Inga ston = inga pengar, många ston = mer pengar, men det är ju ändå hingsthållaren som gör allt jobb.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#4 intressant faktiskt. förvisso får ju hingsthållaren mest ut av det om man tar betalt per sto. För betalar man inget för sina egna är det ju väldigt billigt. Jag skulle kunna tänka mej en deal att betala för egna ston om den inte får utomstående men kanske inte full summa. Jo visst är detmycket jobb men frivilligt. Kan vara trevligt att ha stona hemma och slippa skicka iväg dom.

Anledningen att jag frågar är för att jag själv bara har två ston att betäcka. Då är det orimligt att betala 8-10.000 för att låna hingsten. Billigare åka iväg. Man vet ju aldrig om hingsten drar ston

Milla
0

#5 oj ligger priserna så högt för att ha hingst för en säsong??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

ja den jag skulle haft i sommar låg lägre men det kan man ju prata om. Annars ligger dom där ja. En hingst jag blev erbjuden i fjol kostade 12000 och då skulle jag ha den hela vintern. Lite mycket.

VeronicaP
0

Jo men jag tror nog att det ligger en del där för vissa hingstar …

nallebjörn
0

då är det bara "vissa" hingstar jag haft kontakt med… fast ska man räkna så är det änå ett 15 tal. Tycker nog att många ligger högt, även de hingstar som kanske inte lämnat speciellt mycket.

kacka
0

Kan man inte ha en låg fast kostnad som sedan fylls på med antal ston? Låt säga att 1000:- som fast och sedan per sto? Men hur mycket kan man ta per sto då?

nallebjörn
0

#10 kan man säkert. Alla gör ju som dom själva vill

kacka
0

Hur löste det sig för dig Nallebjörn?

nallebjörn
0

#12 vad menar du? menar du mej?

hippoteket
0

OM jag ska låna ut min hingst så kommer jag ta betalt /betäckt sto. Han är ju inte en högt bedömd superkändishingst och har inte ens nån spännande färg som kan locka "kreti och pleti" så jag tycker det är mest juste mot eventuell lånare att göra så.