Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 7942 ggr
Annelie-P
0

Val av halm

Jag har aldrig använt halm till mina hästar (med undantag av några få balar..). Nu kom jag på att jag skulle pröva att ströa lite halm ovanpå spånbäddarna i boxarna. Hos bonden fick jag välja på havrehalm, kornhalm och foderhalm. Jag valde havrehalm. Vilken halm har ni och varför?

susanne-s
0

Vi använder vetehalm i första hand annars havrehalm. Men havre halmen äts det så mkt av. = )
Korn halmen är så "stickig"

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Vi har också vetehalm.

Annelie-P
0

Okej. Min tanke var att de skulle äta lite av halmen, kan vara bra på natten om kvällshöet tar slut. Men allt verkar ligga kvar på morgonen, har haft halm i fyra nätter nu. Blev lite jobbigare att mocka bara..

Susanne.B.S.! Jag såg på din hemsida att du sålt en häst till Östhammar. Jag bor strax före Östhammar, lite åt Uppsala-hållet. Lite nyfiken bara - vart sålde du din häst? Men bara om du vill berätta förstås.

Minsanne
0

Vi anväder i första hand havrehalm, i synnerhet i lösdrifterna. Då finns det alltid något gott för dom att pilla i förutom hösilaget Glad
Då det inte finns bra havrehalm så använder vi vete istället.

VeronicaP
0

Vetehalm är den bästa tycker jag , de som vill pilla , gör det även i den men man slipper även att de äter upp allt.

Pheobe
0

I år har vi mest vetehalm men kan ha korn och havre också. Veten gillar jag bäst. Just i år är den dåligt tröskad så mycket kärnor är kvar och hästarna älskar den. Den är heller inte så hal som kornhalm så den suger upp vätska bra

lisa-w
0

det enda som jag vet är att stallchefen (på berga NBG) sa att när det gäller halm så är det helst vete-halm man vill ha som strö, havre halmen äter de nästan som hö och korn halm är det sämsta man kan ha eftersom det är så spretigt och vasst

Pheobe
0

#7 vasst har jag aldrig varit med om, däremot är det mjukt och glatt vilket betyder att det suger dåligt

SofiaChristina
0

Man har ju från barnsben fått lära sig att inte använda kornhalm till hästarna för att den är för vass,och här odlar ingen havre längre så vi är hänvisade till vetehalmen som är kanonfin i år.

Annelie-P
0

Ja som jag skrev tidigare - ingen verkar hittills sugen att äta av halmen. Jag var helt inställd på att den skulle minska fort i boxarna, men det verkar inte så. Jag läste nämligen nånstans att det skulle vara mycket nyttiga fibrer i halm, bra för grovtarmen, det var därför jag bestämde mig för att prova. Men vi får se om de ångrar sig, hästarna alltså, och börjar knapra.

lisa-w
0

#8 jag har inte varit med om kornhalm nån g,,,eftersom det var han som sa så jag bara antog att det stämdeGenerad

Pheobe
0

#11 Det som så mycket annat beror säkert på vad för slags sort man fått, hur det är tröskat osv. Min kornhalm har alltid varit väldigt mjuk och fin. Väldigt många kan inte pressa halm, har kanske fel sort för att bli ett bra strömedel eller annat spelat in. Bara säger vad jag varit med om =) Köper hellre bra kornhalm än dålig vetehalm

Daladis
0

Vi har havrehalm. Dido & Titti älskar att sova i sin och Thimon älskar att äta upp sin.

PP
0

Jag har inte heller upplevt att kornhalmen skulle vara vass. Sen tycker jag nog att det har varit torrare i bäddarna med kornhalmen än med havrehalmen… Skulle dock gärna välja havrehalm ändå just för att hästarna verkar tycka att det är "strået vassare" Flört smakmässigt. Fast här omkring får man vara glad om man kommer över halm överhuvudtaget, så jag köper tacksamt kornhalm…

[Anna-N]
0

Säger som Pernilla, att här uppe kan man inte välja o vraka vad man ska ha för halm.

Har både havre o kornhalm i år. Det är viss skillnad på uppsugningsförmågan med kornhalmen - den är lite "glattare" o dessutom gillar inte hästarna den lika som havrehalmen. Annars tycker jag det viktigaste är den hygeniska kvalitén o då kvittar det vad det är för sort.

Pyttis
0

Vetehalm, det var det som "fanns att välja på". Bra kvalité iaf.

SofiaChristina
0

#11 det är helt korrekt som stallchefen på Berga lär ut,så du har helt rätt.

Annette
0

Jag har också alltid hört att man skall hålla sig till havre- eller vetehalm till hästar.

De gamla bönderna säger att råg och kornhalm är för vass. Dessutom fastnar den lättare i vitalare delar på hingstar och valacker.

PP
0

Jag får nog fråga min höbonde om det verkligen är kornhalm han sålt till mej, för jag känner inte alls igen egenskaperna ni beskriver…Fundersam

Pheobe
0

#19 du får titta på kärnorna och se hur skalen ser ut

Charlotte-J
0

Är det korn som inte har några "spröt" på fröna?? Så ser min halm ut i alla fall.

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#21 det är väl bara havre som har det, sen kan det vara lite svårt att se om det är korn eller vete halm

Charlotte-J
0

Alltså, jag menar "typ trådar" från varje frö som sticker rakt upp. Inte att fröna hänger på trådar, havre vet jag hur det ser ut ;-)))

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#21 eller vänta, råg har också spröt men dom sitter runt hela klasen liksom, havren är väl mest på toppen

Pheobe
0

Då är det vete du menar, det har inga spröt alls

Charlotte-J
0

Då är det nog kornhalm jag har, det funkar bra tycker jag.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Ojdå, var för snabb. Jag har vetehalm alltså ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#27 kan vara svårt att se när det är tröskat för spröten ramlar liksom lätt av och torkar bort på nåt vis efter trösket. Men veten när den går i ax har ett väldigt "hårt" utseende om man jämför med de andra sädes slagen. De andra är sprötiga och långsmala liksom, veten är mer bred och ser hård ut som jag sa, mer grov liksom

Pheobe
0
Pheobe
0

Råg tycker jag är svårast att se om det är…  kan lika bra vara korn http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/163035164.jpg

VeronicaP
0

När man pressar kornhalm så känner man verkligen hur stickig den är om man jämför med vetehalmen. Råg ska man inte ha till hästar .

RebeckaSvensson
0

Vi har fördelen med att själva odla spannmål, så jag kan oftast (beror på väder och på vilka fält vi har de olika grödorna) välja vad jag vill ha för ngn halm.

Använder nästan uteslutande vetehalm och det är det som de allra flesta djurbönder också använder. Den halmen som har den bästa uppsugningsförmågan samt är mjukast. Havrehalm är glatt och har inte ngn bra uppsugningsförmåga. Havrehalmen har jag ute i hagarna så hästarna kan pilla i den om de vill. Kornhalm har vi bara tagit in nga få gånger under alla år vi haft grisar. Den har inte så bra uppsugningsförmåga och är mkt sprödare och faller sönder i smådelar. De år vi har tagit in kornhalm är de år då väderprognoserna längre fram inte sett så bra ut och vi inte har vågat chansa på att få halm av sämre kvalitet till grisarna.

Ledin
0

här har vi olika fast vete är det jag kör med korn suger inte alls upp lika bra ´den ges till kvigor o stutar fast oftast ger vi vete till alla, havrehalmen ja där käkas ju en del upp vissligen är det ju bra syssla.