Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 531 ggr
Linnah
0

Mjölk långt efter föl

Det är nu ganska exakt 2 år sedan mitt sto fick föl, och 1 år sedan hon och fölet sågs sist. Rimligvis borde mjölken ha sinat sedan. Trots detta har hon fortfarande så mycket mjölk att det sprutar ur henne!

Hon verkar inte ha ont av det, ljuvret är inte hårt eller nåt utan fullt normalt. Jag tror att mjölken ökar en aning när hon är brunstig (jag bor inte hemma längre, så jag får bara rapporter från mina föräldrar ibland…) och när hon blivit motionerad, men även övrig tid kan mjölken stå och droppa. Mjölken ser ut nu som den gjorde när hon hade fölet vid sidan, det är alltså inte direkt sinmjölk. Hon går ihop med ett halvblod, så det är ingen annan som kunnat nalla av henne heller.

Det finns liksom ingen naturlig förklaring som vi kunnat hitta. Veterinären har sagt att det inte är nån fara så länge hon inte har ont av det. Det skulle kunna vara så att det inte sinat eftersom hon inte varit betäckt igen, men det verkar ändå så himla konstigt…

Hur vanligt är det? Någon som vet en orsak? Vad ska vi göra åt det, ska vi bara låta det vara och hoppas på att det försvinner eller finns det något att göra (förutom att betäcka och hoppas att det sinar)?

nallebjörn
0

mitt ena sto hade alltid mjölk i om man drog lite. Inget konstigt

Linnah
0

Fast då brukar det oftast vara sinmjölk. Och i det här fallet behöver man definitivt inte dra, det kommer i högsta grad av sig själv… Hon brukar stå och droppa och vara alldeles kladdig längs benen.

nallebjörn
0

#2 det låter inte så bra.

Cattis
0

En del brunstiga ston är ju så… Men det är väl ganska få, förhållandevis, som har mjölk så länge.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.