Blå brev = kaserad hingst utomlands
I de blå breven står det att hingsten kommer att plockas ut vid nästkommande avelsvärdering om hingsten finns kvar i landet. Och självfallet säljer då dessa Holländare hingsten till annat land.
Vet den som importerar hingsten till Sverige om dessa blåa brev eller har det tystats ner? Finns det även på ston? DETTA ser jag som ett hot för den svenska shetlandsponnyaveln!!!!

Varje år gör Holland en avkommebedömning, utifrån denna granskning plockar man ut vissa hingstar. Dessa hingstar får då, vilket man vårdslöst kallar det Blå Brevet, dvs att det påvisats defekta avkommor eller mycket dålig nedärvning från hingsten.
Dessa uppgifter har avelsvärderingsnämnden att tillgå om denna hingst prövas vid vår hingstbesiktning. Detta borde inte vara något problem. Men ett par betydande minihingstar med det blå brevet har blivit godkända av SH. Nu finns det en lag som reglerar avel på defekta avkommor, vilket medför att ett godkännande av en sådan hingst idag är en brottslig handling. För vidare info i denna fråga tycker jag att man skall kontakta SH.
#1 Tack för tipset, några sådana hingstar och även deras avkommor vill man ju verkligen bli varnade för.
Håller med #2!! De bör väl inte komma och "förstöra" vår kvalitetsavel i Sverige!!
Frågan är om de förstör så mycket mer än någon annan hingst. Jag menar, hur många hingstar som importerats från exempelvis Holland har kasserats för att de lämnat krumma föl här?
Jag kommer bara på två hingstar just nu som kasserats pga krumma föl och ingen av dem kom från NL.

#4 Holland har en väldigt strikt kontroll av föl och ston, så där kommer uppfödarna inte undan med några bortförklaringar om döda föl. Här syns inga spår. Då både hingst och sto skall tagas ur avel finns få som frivilligt erkänner existensen av sådana fall.
Det tråkiga är att genen följer med i generation efter generation om man inte slutar avla på dessa.
Jag har en fundering…. OM man har ett sto som bär en dolt anlag till krumma föl och man betäcker henne med en hingst som också är på det dolt - är det då 100% att det blir ett krumt föl? Eller finns det dolda anlag i akomman med? Eller kan det bli avkommor som inte alls bär på anlagen?
#6 Nu vet jag ju inte mycket om just krumma föl, men om jag förstått er rätt så är det pga ett ressesivt anlag? det innebär att det måste finnas två aleler (jag hoppas jag använder rätt termer nu…) och eftersom man inte avlar på krumma hästar så kommer det innebära att avkomman kan bli helt fri från genen, bli bärare, eller drabbas.
om vi säger att vi har två hästar med anlag Aa och Bb (där A & B är anlaget och AB innebär att hästen är drabbad) så kan man få avkommor med följande variationer:
AB, Ab, aB eller ab
25% chans alltså att få en häst utan anlaget, 50% att det är en bärare och 25% att den är drabbad (hoppas att jag kommer ihåg genetiken rätt….)
EDIT 2: Jag gör antagandet att det bara beror på en gen, beror det på flera så ser procenten annorlunda ut.
EDIT: Vad innebär egentligen krum?
#7 som jag har förstått är krumm när dom får alldeles för korta ben i förhållande till sin kropp, tror även det var något med ryggen…är väldigt ute på hal is i denna förklaring, så ta det gärna med en nypa salt är du snäll.
Men det är en klockren orsak till omedelbar kassering, oavsett om denna defekt bärs av endast en part.
Krumm innebär lidande för avkomman.
I Holland får man ett blått papper som hingstägare (läs ovan)

Om man tar en nypa salt på hal is, borde inte den smälta då? 
Men allvarligt, så fel man kan göra det… för att krama ut de sissta slantarna ur hästen eller?
"9 Jag smälter för dig….
#4 spelar det någon roll i vilket land de har gett krumma föl? Måste avkomman vara i Sverige för att det ska gälla i Sverige? Blir lite fundersam vad det är som gäller…
#11 Vi har det så väl förunnat här i Sverige att har dom bara tagit sig "igenom" då är redan "misstaget" begånget och då gör vi ingenting åt det….För det var ju så längesedan!!!
Det finns hingstar här som både lämnat krumt i Holland OCH Sverige….men som sagt, det var ju längesedan..