Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 483 ggr
nallebjörn
0

Hur långt kör ni?

Hur långt kan ni tänka er att köra till hingst?

Själv vill jag inte köra till första bästa. Förra året körde jag sammanlagt 180 mil. Lite väl långt kanske… I år blir det "bara" 20 mil enkel resa

Milla
0

hm, jag tar inte heller första bästa utan för mig är det alldra viktigaste att mitt sto blir väl behandlat under tiden hos hingsten,men jag skulle nog inte köra mer än max 25 mil enkel.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Eftersom jag vill kunna besöka stoet utan att behöva övernatta så tycker jag att det är bra om det är under 20 mil.

JennyR
0

Jag skulle kunna tänka mig att köra rätt långt om det är en hingst jag verkligen vill ha till nåt sto.. Och rätt långt häruppe kan väl tänkas vara 50-60 mil enkel väg eller nåt sånt. 20 mil är ju peanuts Flört

VeronicaP
0

Jag kan köra så långt jag känner att jag behöver om jag vill ha en hingst *ler*

Hanna-D
0

Nästan hur långt som helst om jag verkligen tror på kombinationen.

nallebjörn
0

MEN är det verkligen värt det? Känner att jag ligger i botten på bägaren då jag la ut 5500 kronor på betäckning inkl allt med bensin. Sen kastade stoet och dog på kuppen. Känna som det är för osäkert. Jag kunde ju köpt mej ett sto istället och vetat vad jag fått.

Jag har tänkt om iaf. Visst ville jag ha en avkomma efter Capone-Fire men inte till det höga pris det gav. Visst kkunde sto och föl dö ändå men det känns ändå hårdare på något vis när man lagt så otroligt mycket. Inte bara pengamässigt.

kacka
0

Hur många är det som hälsar på stoet under betäckningstiden? Eller är det bara hämtning och lämning?

kacka
0

Jag har det så bra då det går till och med att åka kollektivt till hagen(buss 300 från Svenljunga eller Göteborg)…

alvasens
0

Åker långt om det är en hingst som jag absolut vill betäcka med. åkte en gång 74 mil enkel resa, med bra resultat. Hälsar däremot inte på,  måste lita på hingsthållaren.

kacka
0

Jag har lämnat på betäckning över 20 mil bort och då har det inte gått så bra… så det är väl det där med att ha kontroll… Då väljer jag hellre en hingst på närmre håll så jag kan hälsa på…

Annette
0

När jag har åkt långt har det inte blivit något föl. Men det beror nog mer på att hingstarna varit väldigt gamla och tydligen var det inte bara mitt sto som inte blev dräktig. När jag bytte hingstar tog hon sig direkt. Synd, när man hittat hingstar man verkligen velat ha.

kacka
0

#11 Kan det bero på resan som gör att hon inte tar sig? Gjort ultaljud på plats?

Annette
0

#12. Nej, jag har senare fått veta att de båda hingstarna hade väldigt dålig dräktighetsresultat. Detta gäller N F och år 1986 resp. 1988. Jag var inte så gammal och hade inte kollat upp det så noga. Båda hingstarna var/blev ELIT-premierade, så det var synd att det inte blev något.

kacka
0

ja… det är ju trist… Kan ju hålla med #6 att det känns ännu surare om et inte tar sig om man kört så långt… Dessutom är ju inte drivmedel gratis nu…

Houdini
0

Det är just därför Magnum (minihingst) kostar 1500kr att betäcka med i stället för 2000kr , den "resterande" 500-ringen är en slags kompensation för de långa resavstånden här uppe.

Bra eller dåligt?

Kan vara intressant att höra vad ni stoägare tycker..

VeronicaP
0

Fast det är ju sådant man väljer själv ju Kacka , jag vet väl om att det finns en risk att mitt sto inte blir dräktigt och är man orolig kan man ju alltid kolla sitt sto själv innan man åker så vet man ju att hon är frisk.

Tycker nog att betäckningarna med shettisarna är så billiga ändå , att det kvittar om det är långt eller inte..

cinna
0

Kan nog tänka mig en 20-30 mil. Då finns det en hel del hingstar att välja på.

Visst, bensinen är ju inte gratis, men betäckningsavgifterna är så pass låga inom shetland så i det stora hela tycker jag inte det blir så mycket. Ska jag åka långt med ett sto vill jag nog UL henne innan hemgång för att vara säker på att hon tagit sig. Nu har jag iofs "bara" två ston och gör det hela på ren hobbynivå, dvs räknarinte med någon vinst öht.

Jämfört med quarter som jag ju ändå inte kan låta bli att göra, så kan jag bara säga; Klaga inte över dyra betäckningar, där ligger prislappen på 15000+Förvånad, om du vill ha en bra hingst…

RebeckaSvensson
0

Kan tänka mig åka långt om jag bara vill betäcka tillräckligt gärna med hingsten. 60-70 mil enkel resa (Stockholm- Uppsalatrakterna) kan jag köra. Dock tycker jag det är lite väl långt köra ända upp till Dalarna där hingsten jag helst vill betäcka med står… Kommer kosta en hel del köra så långt, men då hoppar jag hellre över betäcka ngt år innan och efter så jag kan prova på den hingsten jag verkligen vill ha.

Brukar inte hälsa på stona när de är hos hingst. De stona som jag har lämnat till hingst här i närheten har jag dock själv kollat lite när de har brunstat osv. Men det är bara för att det tar 10-15 min köra dit och när man ändå har vägarna förbi kan man lika gärna stanna.

Pernilla Lindström
0

20 - 30 mil är ju en flugis ju Skrattande

Är det en bra hingst så åker man sjelv klart Räcka ut tungan

Hanna-D
0

De gångerna jag kört i väg mina ston för betäckning så har jag inte åkt och hälsat på, skulle inte lämna dem hos någon jag inte litar på. Har däremot haft ganska tät mail/telefonkontakt med hingsthållarna. Jag vill alltid kolla med ultraljud innan jag tar hem stona - för att slippa "hatta" fram och tillbaka med sto och ev. fölunge.

Linnah
0

Om det var jag själv som bestämde så skulle jag kunna åka hur långt som helst. Då gäller det ju dock att ha tillgång till bil och sånt själv. ;)

Visst är det trist om man åkt långt och lagt ut mycket pengar och det inte blir nåt av det, men hellre att ta chansen att göra en bra kombination som jag tror på än att välja en närmare och billigare hingst som inte ger samma utsikter och möjligheter till en avkomma som når upp till mina önskningar.

kacka
0

Är det BARA jag som vill kunna åka och hälsa på stoet under tiden hos hingsten?

Annette
0

Jag har vid några tillfällen hälsat på stoet, men då har hon bara varit max 5 mil hemifrån. Har hon varit längre bort har jag inte åkt och hälsat på.

För mig är det två val, jag väljer en hingst och jag väljer en hingsthållare jag har förtroende för. Skulle det finnas en hingst jag verkligen skulle vilja använda, men där jag inte kände förtroende för hingsthållaren, skulle jag låta bli att åka dit.

VeronicaP
0

Jag åker och hälsar på mina ston om det finns möjlighet till det , men som jag har mitt welshsto i Kalmar och vi själva bor i Halmstad så henne hälsar jag tex inte på.

Men Majsan som är på Dalsgårds kör jag ju förbi titt som tätt *S*

Milla
0

åker inte och hälsar på mina ston om jag inte ändå ska dit. Jag har stort förtroende för dom jag lämnar mina ston till och vi håller kontakten via telefon och msn.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

thira
0

Skulle max kunna åka ca 30 mil, men då får det verkligen vara en hingst som är värd det. Åker inte och hälsar på stoet då hon är på betäckning, men brukar terrorisera hingstägaren med många telefonsamtal……..!