Lodjur
Hur farliga är lodjur mot hästarna? De har setts lodjur bara några meter från stallet. Känns jätte obehagligt. JA har själv inte sett men ja hörde de på byn idag. Sen stod det i tidningen att en sett ett lodjur. Behöver man ora sig för hästarna? Dom är aldrig ute på nätterna.

Fråga här http://svensknatur.ifokus.se/ Jägarna som håller till där kan nog svara på det.
I en by inte långt från mig så blev ett halvblod attackerad av två lodjur för ett par år sedan. Hästen klarade sig undan med rivsår kring huvudet.

Där vi bodde tidigare fanns det ganska gott om lodjur. Varken vi eller någon av grannarna med häst råkade någon gång ut för attacker. däremot försökte en grannes varghybider som var på rymmen at jaga i vår hästflock, dom kom ylande i hög fart efter att träffat på russen Jaritza och Mercan i hagen, uppenbarligen ingen angenäm bekantskap för dom.
Tror inte lodjur är någon större fara för hästar i grupp, däremot kan kanske en ensam häst vara i fara ett år då det är ont om föda.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# just varghybrider är värre än renrasiga hundar/vargar vad jag har hört.
"- Där finns en del skrönor om lodjursattacker, men inga dokumenterade fall, vilket beror på att lon håller sig undan om den inte direkt angrips, säger Robert Franzén på Naturvårdsverket.
I mitten av 1990-talet revs en man på sin rockärm av ett lodjur, förmodligen av misstag eftersom det var kolmörkt och lon var koncentrerad på mannens hund. Däremot blir flera hundar varje år lodjursdödade i både Norge, Sverige och Finland, oftast under jakt, särskilt lojakt, efter att ha hunden har förföljt lodjuret. Det är inte heller ovanligt att tamkatter tas av lodjur när tillfälle bjuds."
från sidan: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/farlig/
"Hur stort är problemet?

För de djur och den enskilde djurägaren som drabbas, är problemet av uppenbara skäl mycket stort. Och för dessa är det ingen särskild tröst att veta att rovdjursskador på tamdjur, på ett nationellt plan är ett mycket litet problem. År 2003 angreps sammanlagt 477 tamdjur i Sverige efter angrepp från stora rovdjur. Av dessa dödades 326. Om de stora rovdjuren sprider sig mer i tättbebodda trakter, kommer antalet angrepp på tamdjur att öka. Där lodjuren slår sig ner försvinner ibland dessutom en del av tamkatterna. Där vargen slår sig ner angrips ibland en del jakthundar. Varg, lo, järv och björn kan ta får och lamm, särskilt om sådana är lätt tillgängliga. Varg och björn kan dessutom ge sig på kalvar, hästföl och hästar, även om detta är betydligt mer ovanligt. Björn kan någon enstaka gång ge sig på vuxna kor och större hästar.
Men, totalt sett får skadorna från stora rovdjur på tamdjur utanför renskötselområdet alltså anses som klart begränsade. År 2003 kostade ersättningen för detta staten totalt 942 000 kr. Trenden är att man genom förebyggande åtgärder lyckas hålla problemet nere på en relativt låg nivå. Skadetalet minskade till exempel från år 2002 till 2003.
Den som vill veta mer om detta kan hämta ner en pdf med all viltskadestatistik åren 1997-2003 från Viltskadecenters webbplats www.viltskadecenter.com"
http://www.de5stora.com/rovdjurManniska/tamdjur/stortproblem/

Tack snälla för all information

#6 nu känner jag mig liiiiiite lugnare med… men inte riktigt lugn, då jag har mina ponnyer på lösdrift och det har setts varg på mina marker, har dock inte sett den själv, men jägare hade sett
Kvinnan i byn inte så lågnt ifrån mig såg lodjuren med egna ögon när dom sprang in i skogen. Hästen var då riven kring huvudet.. Kanske inte finns dokumenterat men har hänt ändå…
Men jag är inte så orolig för lodjuren, jag är betydligt räddare för björn och varg… *huga* Sådana är obehagliga att ha i närheten.
Har lodjur här på gården. De brukar var omkring hästhagen och de har inte gjort hästarna något. Mötte ett utanför stalldörren förra vintern och jag vet inte vem som blev räddast.
Varg har vi också. Är betydligt mer orolig för dem, då de är i flockar. De har tagit två älgar här ovanför oss så vill de kan de nog även ta en eller ett par shettisar. Det är flera gånger jag hört dem uppe på berget på kvällarna.
Man ska vara observant och ha respekt för djuren. Allt finns dessutom inte dokumenterat som har hänt heller..

Hm jag är fortfarande lite orolig framförallt när mörkret lägger sig. Men ja har inte några hästar ute nattetid i år som tur är

Rovdjurs staket hjälper.
BRA med ström och tätt mellan trådarna och lägsta tråden LÅG
Lo hoppar in från träd så bort med träd som har grenar närmare staketet än två meter!
Ni vet väl att man kan söka bidrag för rovdjursstaket!
Hos Länstyrelsen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Nog är väl rapporterna ganska säkra när det gäller rovdjursangrepp på tamdjur. Jag kan inte tänka mig att någon låter det bara rinna förbi, folk är ju så snabba att skylla på våra rovdjur. Vad som gör att skador inte blir anmälda är väl att man inte kan bevisa att det verkligen är ett rovdjur som varit framme. Oftast är det är en tamhund som varit i farten.
Vi har också lo hos oss, men dem är jag inte ett dugg orolig för då lo är VÄLDIGT skygga av sig.
Hade vi haft varg hade det varit en annan femma, då de som sagt jagar i flock och tröttar ut bytet.
Här går lodjur genom byn mitt på dagen, fullt dagsljus så jag tror att deras beteende förändrats en del, de är INTE SÅ SKYGGA nuförtiden. Varför, kanske för att de inte har så mycket att vara "ängsliga" för???
#13 tror du har rätt

#4 Mycket möjligt, men dessa två individer kommer iallafall aldrig att springa in i en hästhage igen, var nog ganska tufft för dom att möta två russ med stark flockbeskyddarkänsla….
Vad gäller Lodjur så har dom som jag råkat på varit oerhört skygga och dratt som en avlöning när dom upptäckt mig….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 4
Helt klart är varghybriderna mycket farligare än en "äkta" varg. Hybriden har ju tappat lite av den naturliga rädslan för människa.