Pulka, kälke eller...
Någon som kan tipsa hur man åker pulka, bob eller kälke på bästa sätt efter hästen i vinter? Draglinor? Eller var man får tag på en liten lagom släde??
Det blev för jobbigt att både tömköra och se till att pulkan var på rätt köl och inte i en snövall…

Hm, hur bromsar du en pulka eller bob efter en häst i nedförsbacke?
Menar du att du tömkörde från pulkan utan draglinor (eftersom du skriver "Draglinor?" i ditt inlägg)..?!?! Isf drog hästen dej med munnen… Säg att jag missförstår!
Det går att få tag på små slädar, även om det inte är det allra lättaste. Annonsera under köpes på stora annonsmarknader, så kanske du får napp.
Är man lite händig, eller har någon händig i sin närhet, är det inte så svårt att snickra ihop en åkkälke efter gammal modell. Jag använder själv en sån på vintern tillsammans med gamla, låga träskaklar. Skaklarna glider på backen (utom när hästen verkligen drar, för då lättar de något från backen) och i nerförslut glider kälken upp på skakeln och bromsas av den.
Man ska dock vara medveten om att en del hästar kan behöva vänjas vid att gå för låga skaklar, eftersom de kommer få dem mot skenbenet vid vändningar, vilket en del kan reagera på.
Hos oss brukar ponnyn få dra en liten lätt rockard och sedan kör en och de andra (2) har varsitt grimskaft som de håller i och som är fäst baktill på vagnen. Sen sitter de på sina pulkor och försöker knuffa omkull den andra. Fungerar alldeles utmärk. Då kan man tom åka på lättplogade vägar och ponnyn blir då inte heller så trött. JÄTTEKUL!!!

När vi var mindre tolkade jag och min syster efter shettisar, super kul!
Nu har jag 2 st slädar, ska nog sälja den ena.. Lite onödigt med två stycken kanske..

Jag har kört med pulka ( jätteskoj ) med bröstsele och linor.
Vi brukar även tolka ( ryttare med sadel + tolksele ) med pulka.
#1 Dra i munnen? Nerförsbacke? Vi har slät mark här i Värmland… Förtydligande: Tömmar i ena handen bröstsele med linor i andra handen. Därav mötet med snövallen…De få gånger jag provade. Jag håller fullständigt med dig att det annars hade det varit rysligt synd om Cornell. Meningen är att jag "kör" min son åker. Förstår du? Det blir jobbigt för en sexåring att hålla i linorna från bröstselen. Ont i armarna.
Tack för tipsen alla ni andra

Jag har åkt Snowracer efter häst många,många ggr.
Bröstsele, linor som sitter fast i kälken samt tömmar… i nerförs backar har jag kört ner hälarna i marken! Skitkul!!!
Båda barnen får plats på och jag kan stå på medarna bak och styr hästen med en hand och håller i mig och styr kälken med den andra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

hm senast så red jag o sen satte vi fast linor i sadeln som vi sedan fäste i pulkan :D

fast vi har en släde som ska göras iordning så vi kan använda den
Militärpulka låter helkul. Och så ser jag att jag vågar jag sätta fast linor i Boben/pulkan och kälken. Suveränt!! Nu börjar jag att längta efter snö!
#10 Vi HAR snö. 
Ungarna kör med pulkan varje kväll. (Varierar häst). Så nu blir de motionerade minsann!
När vi har tolkat har vi fäst en töm i hästens sele i däckelringarna som man sedan får hålla i. En leder ponnyn så det inte dras i munnen. Sen åker man pulka eller vad man nu vill som är lös givetvis.

#13 fint

#5 Det var ju inte min mening att verka anklagande, men även om jag vanligtvis inte har något problem att förstå det svenska språket, så är jag vare sej tankeläsare (så att jag på din trådstart kunde veta vare sej varifrån du kommer eller hur det ser ut där du kör din ponny/er) eller har för vana att läsa in saker mellan raderna på det som faktiskt är skrivet…
Med risk för att framstå som anklagande igen (inte min mening nu heller, men jag är klart undrande), kan jag inte hjälpa att jag undrar över hur ni tänker med linor till pulkor och bobbar osv. Okej om det funkar med att bromsa med hälarna som #6 skriver, men det måste ju vara en uppenbar risk att välta med t ex en pulka som är både smal och lätt. Och välter man är det ju lätt att ramla ur och vad händer då?
Inser att jag förmodligen kommer huggas på som världens glädjedödare och grinkärring nu, men jag tycker ju att det är lite oroande att säkerhetstänkandet är så skralt. Är det för att shetlandsponnyn är så liten som man tappar respekten, tro..?
#3 öppnade ju upp för en eventuell försäljning av en släde. Ett PM till henne, så kan ju saken vara klar. För det är "Skitkul!!!" att köra släde oxå.
#15 Jag håller med dig.
Jag brukar åka pulka efter Epus. Fäster draglinor i pulkan. Kör bara på plant underlag eller lätt uppförslut. Måste man nerför så får man väl gå och bromsa pulkan. Både han och jag tycker att det är buskul 

#15 Händer väl att de ramlar av ibland men ingetting händer av det utan då stannar bara ryttaren hästen och åkaren hoppar upp igen, inte svårare än så , jag bor ju på slätten så inte finns det några backar här inte och skulle det så vara så tar man snowracern i stället och där finns det broms , man behöver inte krångla till det speciellt utan bara ha kul och hästarna älskar det.
#14 Tack.
#18 Just det, ha kul!
# 13 Härlig bild!
Och här har det snöat! Inte tilräckligt för pulka än. Förhoppningsvis kommer det mer i natt.
Ha det så kul i vinter alla "pulka/bob/kälk/skid -åkande" shettisfantaster! Vi får kanske se några härliga bilder på det längre fram.

Ha kul - men tänk på säkerheten.

#20 Klart man ska men även när man tolkar och ramlar tex så får de ju linor bakom sig , så det går ju aldrig att gardera sig , man kan ju även flyga ur sulkyn/vagnen när man kör dem eller ramla av när man rider dem och tyglarna hänger och dinglar så helt kan man ju aldrig gardera sig mot olyckor .
Men under tiden man håller på så är det allra viktigaste att både häst och ryttare/åkare/kusk eller vad det nu är att man har KUL.

#19 Tack , den dagen hade både stora och små det väldigt roligt .

#18 Nu var det inte tolkning jag undrade över, eftersom det precis som du skriver då är en ryttare med som kan stanna hästen.
Och nej, man kan inte helt gardera sej mot olyckor. Men man kan minska risken för att de ska hända genom att tänka på säkerheten och använda ändamålsenlig utrustning. Så jag håller inte riktigt med dej om att det allra viktigaste är att alla har kul. Det allra viktigaste måste väl ändå vara att alla, både inblandade och utomstående, ska kunna känna sej så säkra som möjligt..? Jag tycker inte att det är att krångla till det.
För övrigt så tycker både jag och mina ponnyer att det vansinnigt kul med vinterns slädfärder. För att inte tala om alla man möter som glädjs åt ett vackert ekipage!

Jag har en lite jobbigare variant - jag springer/leder hästen och barnen sitter i pulka bakom. Bröstsele + draglinor. Väldigt kul. Mycket jobbigt för mig..! Men annars tyckte jag #2 hade bra idé; köra sulky och ha pulkor efter den. Ger dock inte mig samma motion..!

#24, läs mitt inlägg i #6, tips på hur du slipper springa. = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det låter ju fantastiskt kul!!! Det som jag är rädd för är att hästen ska slå på ett stop och få pulka eller skidåkare på bakben/rumpen.. Då finns ju risken att man blir söndersparkad!!
Så den med sulky eller släde lät ju superkul och lite säkrare *hönsmamman*
#26 och rider man kan man trilla av samt ramla av vagn eller släde. Risk med allt.

#26 Precis!
#27 Jag kan inte förstå hur man kan motivera ett osäkert handlande med att olyckor ändå kan ske? Som att påstå att det är onödigt att använda bilbälte för att man ändå kan dö om man krockar… 
Jag tycker att man som vuxen har en skyldighet att alltid agera på ett sådant sätt att olyckor minimeras och att föregå med gott exempel. Dessutom tycker jag att det är dålig horsemanship att utsätta hästarna för situationer som lätt kan "spåra ur". Är olyckan väl framme så är det ofta hästen som sedan får ta skulden som lättskrämd, dåligt temperament, skengalen osv.
En bra kusk kör på sådant sätt att en olycka inte ska behöva hända.

#28 kan iof inte heller förstå hur man kan se negativt på allt och se faror i allting heller. Det vanligaste är väl att man gör som när man tolkar att en sitter på och en åker efter, men jag vet många som även har något efter som sitter fast i selen/sadlen och sen tömkör sittandes.
Vi har i alla år haft någon ryttare och en eller flera som åkt bakom (gjorde även så när jag var barn) ingen som har skadat sig mer där än när vi ridit eller kört med vagn , tror tom att jag har skadat mig mer i stallet eller när man longerat en häst/ridit osv .

#29 Om du läser trådstarten så ser du kanske att det egentligen inte handlar om att tolka (vilket jag försökt påpeka tidigare).
Jag undrade hur man tänkte när man åker pulka/bob osv som är fästa med linor efter en häst och jag fick svaren att:
1.det är så himla kul
2.hästen tycker att det är så himla kul
3.så har vi "alltid" gjort
4.olyckor kan alltid hända oavsett hur man beter sej
Var och en handlar givetvis efter eget huvud utifrån egna erfarenheter och förstånd, men jag tycker att man åtminstone ska vara medveten om riskerna. Om det får mej att framstå som negativ, så har jag inget problem med det.
Jag tror nog att det flesta här inne är medvetna om vilka risker som finns att umgås med häst.
I de här sammanhangen tror inte jag att "gasen dras på för fullt". Kanske dags att stänga tråden nu. Trist när det börjar att hackas och ordvrängeriet startar.

Pernillas frågor är befogade. Vintern närmar sig och det finns säkert de som gärna vill prova att åka pulka/kälke osv.
De är väl bra om någon kan förklara hur man på ett säkert sätt kan ägna åt sig åt detta.
Det handlar inte om att vara negativ. Det handlar om att det ofta är barn inblandade, ganska små barn. Då har vi vuxna ett ansvar att se till att det går till på ett så säkert sätt som möjligt.
Jag tycker ofta att säkerheten underskattas, i synnerhet när det gäller körning.

Håller med Annette, säkerheten inom körningen är väldigt lågt prioriterad! Jag kan bli alldeles kallsvettig när man ser nått ekipage som har selen på trekvart en vagn som har däck som på en dockvagn, hästen håller man inte i när man spänner för, man har kört in den själv med några kompisar som hjälp - och man har ingen kunskap inom körning. Det är tur att vi har snälla hästar och att vi ibland inte fattar hur farligt det är! Tro mig en olycka händer såå lätt och en häst som blir skrämd med vagn är en häst som du med 99 % säkerhet inte kan köra igen, om den ens är hel nog! Så jag höjer ett varande finger och ber er snälla snälla tänkt på säkerheten när ni kör och gå en grundkurs i körning innan ni ens funderar på att köra…
Så när det gäller att åka pulka efter en häst med endast lösa linor som skaklar - det finns inget säkert sätt. Åker du ur pulkan så släpas du antingen med hästen hängandes i tömmen eller så har du en lös häst som skenar iväg med pulkan och linorna slängandes mellan benen på den. Självklart får man åka hur mycket bob/pulka man vill efter en häst men då ska du vara medveten om riskerna och tänk en gång till innan du sätter ditt barn bakom.
Usch vad negativt inlägg :) Men det är den bittra sanningen..
Hej!
Läste intresserat de här inläggen.
Tycker också det låter farligt (i alla fall för hästen) med pulcka och draglinor/rep. Linorna kan snärja in i benen och går det illa så kan det bli allvarliga skador på hästens ben.
Brukar "sladda" vår ridplan med min shettis och då han drar "sladdan" (den manick som slätar ut sanden på planen alltså) så använder vi dragrep, men dem har jag inträdda i tjocka vattenslangar. Slangarna är styva och snärjer inte benen. Det är kanske en ide´ som man också skulle kunna använda när man åker kälcke efter ponny. Gör det kanske lite mindre riskfyllt, i alla fall för hästen ben.
Men nog låter det kul att åka pulcka efter ponny, borde kanske själv prova i vinter…
..men är jag månne för gammal för att göra sådant 

#34 Man är aldrig för gammal för att ha roligt :-D
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tack för det Cattis!
Bara det kommer tillräckligt med snö så ska jag styra ut mej i min granngula varma halare, hjälm och skyddsglasögon och sen åka pulcka på åkern fast de förbipasserande (livligt trafikerad väg bredvid) stirrar på gumman.
Kan täncka mej grannarnas kommande kommentarer. En herre i synnerhet kan inte riktigt fatta det här med shettisar+äldre damer..

Har också militärpulka men inga skaklar, använder draglinor. Bor i mycket backig terräng så jag bruka gå bakom pulkan och bromsa med rep vid behov då barnen åker när ponnyn drar. I större nerförslut kopplar jag loss pulkan och så får barnen åka före. Åker jag själv sitter jag i pulkan mest hela tiden och bromsar med klackarna.

Ja å en kompis har små kälkar som dom drog såna där mjölktunnor på förr i tiden! dom är ju typ en meter långa å 60-70 cm breda! Passar perfekt till shettis:) Å dom fäster vi bara draglinorna i!
#27 Jo jag har hållt på hästar och ridsport i 26 år så jag vet att riskerna finns.. Men jag tror inte att sannolikheten är lika stor att jag hamnar rakt i gumpen på en häst om jag rider och trillar av och när man kör har man väl skaklar?? Sen kan jag ju själv välja att ta den risken att hästen slår på stop och jag åker framåt..
Men det är ju dock ofta barn som tolkar och då är jag mkt mer försiktig…
Jag skrev att det var en tanke jag haft..därför tyckte jag att sulky eller släde med fasta skaklar som man fäster pulka eller tolkar efter låter mycket säkrare men ändå lika kul
Och idag när jag berättade om ovanstående för min kompis.Så berättade hon följande…
C var på väg till em kompis.Möter kompisens dotter med en b-ponny. Gissa vad den drog - en rullstol! Rullstolen var fastspänd med två slanor i en sele…
#40 Körde hon ponnyn samtidigt som hon satt i rullstolen?
Inte när C möttte henne. Men hon hade gjort…

jag sätter fast linorna i selen och sätter sedan fast linorna i bobben sen sätter jag mig på bobben och kör.. i vissa kuvor får man ta tömmen i en hand och styra bobben men om de inte ä kurvigt behöver man inte styra .. och så gäller de ju såklart att man har en lydig häst som stannar om man råkar trilla av .. x)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#42 Mycket ska man höra innan…… 
Rullstolen hade väl förhoppningsvis broms. ;)
kan man göra så att man spänner pulkan efter vagnen på hästen?

Vi äkte med snowracer efter ena ponnyn förra vintern. Den har broms vilket är bra, sedan har vi knappt några backar härute på skärgårdsön. Jag tar två stigläder och fäster ihop och lägger dessa över ryggen lite längre bak. Låter linorna gå från bröstselen och igenom dessa om ni förstår hur jag menar. På detta sätt hänger inte linorna rätt ner från bröstselen. Har även långa linor för att ha lite mera marginal. Men visst finns det risker med det…….
Nu måste jag bekänna!

Nu har jag gjort det….vi fick snö (ca 5 cm) i förra veckan och så en kväll så hände det, jag måste helt enkelt prova på!
Tanten tog hingsten och spände honom för pulkan! Använde de dragsystem som jag berättade om i #34.´
Jag tog omgivningen i beaktande och började först när det redan var ganska mörkt så ingen såg mej.
Lite skraj var jag (det kommer med åldern troligen?) så jag körde bara på stallplanen och på husvägen, och i skritt. Ut på åkern vågade jag inte åka för shettisen har på senaste tid visat tendenser till att bli het. Men vi skrittade omkring hemma och..
OJ VAD DET VAR ROLIGT !!!!